Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

gin

Allt om gin
Användarvisningsbild
Gandalf
Bryggmästare
Inlägg: 382
Blev medlem: mån jun 30, 2003 2:00

ska kolla det

Inlägg av Gandalf »

chinaski skrev:Många kryddor/örter är giftiga i större mängder så det kanske är samma sak med enbär. Det skulle vara intressant att veta vad det exakt stod i den där boken.
Ska kolla upp det till dig men det får bli till imorgon fredag. tjing tjing
Användarvisningsbild
Alfred
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: sön aug 03, 2003 2:00
Ort: Framf?r datorn

gin

Inlägg av Alfred »

Genom destillation med vattenånga kan man ur bären erhålla enbärsolja, aetherolum juniperi, som är en färglös eller gul eller ljusgrön vätska med aromatisk doft och brännande, något bitter smak. Oljan verkar diuretiskt genom att den framkallar irritation av njurarna; i större doser kan den skada dessa.

http://medlem.spray.se/skroenor/newpage5.html
Användarvisningsbild
Alfred
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: sön aug 03, 2003 2:00
Ort: Framf?r datorn

gin

Inlägg av Alfred »

Finns även ett ginliknande recept längst ner på sidan.


http://medlem.spray.se/skroenor/newpage5.html
Användarvisningsbild
chinaski
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 08, 2003 1:00

gin

Inlägg av chinaski »

tack för den informationen. Tyvärr så verkar det vara så att buskarna i mina trakter bär otroligt lite bär. Det finns gott om buskar men jag måste nog slita länge ifall man ska sammla ihop ett kilo :(
Användarvisningsbild
Alfred
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: sön aug 03, 2003 2:00
Ort: Framf?r datorn

gin

Inlägg av Alfred »

Det verkar fattigt med enbär i mina trakter med, undra om det kan finnas bra/dåliga år.

För att göra enbärsbrännvin behövs ca 100 st enbär för att göra essans. Om man vill ha enbärsdricka med lite mer styrka finns flera "drink"recept. Min favorit:

MUMMA

1 flaska Porter
1 flaska (Jul)öl
1 flaska Julmust
1 dl Madeira
1 dl Gin

Man kan exprimentera med proportionerna och ölstyrkan, och faktiskt funkar en grogg på bara gin+must också.
Skriv svar

Återgå till "Gin"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster