Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

finkeloljor till estrar, skillnad på 50% & 90%ig sprit?

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
stenull
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: sön aug 24, 2008 15:43

finkeloljor till estrar, skillnad på 50% & 90%ig sprit?

Inlägg av stenull »

Ska göra snaps av mitt fina päronvin nu tänkte jag.
Någon som vet om det gör någon skillnad om jag lagrar den som 90%ig eller 50%ig,, har bara en 6l glasflaska att tillgå så 90% hade varit att föredra å späda vid användning.
ämnena som oljorna bryts ner till är dem vattenlösliga?
Användarvisningsbild
starnas
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: tis mar 18, 2008 14:08

finkeloljor till estrar, skillnad på 50% & 90%ig sprit?

Inlägg av starnas »

Jag är totalt novis på sprit-tillverkningsområdet egentligen och har ingen erfarenhet av bränning, men kemisten i mig vill fråga dig vilken typ av brännare du tänker använda/använder till snapsen? :)

I brännare där man får ut en "svagare" produkt runt 40-50 % (pot-still exempelvis) finns ju finkeloljorna som ger "smak" åt destillatet kvar (estrar, aldehyder, andra alkoholer).

I en kolonnbrännare eller spiralbrännare är man ute efter så ren etanol som möjligt i princip (80-90%), därav finns inte så mycket utav finkeloljorna kvar = inte så mycket smak.

Så jag skulle säga 50%-ig för att behålla smaken av dina päron :D men jag skulle hellre hänvisa till någon med mer erfarenhet inom området för att din päronsnaps ska bli så bra som möjligt. Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster