Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

enzymer

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
Araqchor
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön feb 18, 2007 1:00

enzymer

Inlägg av Araqchor »

Jag har en del funderingar kring att göra mäsk på omältat spannmål (t ex majsmjöl). Kruxet med detta är ju att kolhydraterna i spannmål ännu inte omvandlats till socker och därmed inte kan jäsa ännu. För att åtgärda detta har ju kroppen sin egen patentlösning nämligen enzymet amylas som bryter ner spannmålets kolhydtater och omvandlar demsamma till socker för upptagning i blodet. Läste nånstans att åtskilliga kommersiella destillerier gör på ett liknande sätt, dvs tillsätter amylas i mäsken för att den ska bli jäsbar. Skulle gärna testa själv men har ingen aning om huruvida amylas finns tillgängligt i lagom doser på marknaden. Att använda det amylas man har i saliven känns ju inte helt fräscht. :)
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

enzymer

Inlägg av vinifera »

http://homedestiller.org och deras forum diskuteras detta flitigt och det finns enzym att köpa i USA, men bara i större mängder. Dessutom finns det flera olika sorters amylas som verkar på olika sätt. Gert Strands whiskyjäst innehåller amylas, men jag är tveksam om det är i tillräcklig mängd. Vad du ska göra är att ha en del (20%?) malt och mäska denna tillsammans med mjölet. Mäskning innebär att du häller på hett vatten till amylasens idealtemperatur vilken sedan får verka under 1-1,5 timmar. Då spjälkas stärkelsen upp till polysackarider och enkla dito som går att jäsa. Polysackarider såsom dextrin är inte förjäsningsbart men kan spjälkas ytterligare med Beano (preparat som finns i USA mot gas i magen) eller med GS whiskyjäst. Utbytet blir då något större än med enbart maltmäskning.

Mjöl lär vara lite bökigt att jobba med, men sök och kolla på sajten. Det finns dessutom en metod att köra med "surmäsk" Sour mash. Som sagt läs mer där och återkom med resultatet om du kommer igång.
Användarvisningsbild
Araqchor
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön feb 18, 2007 1:00

enzymer

Inlägg av Araqchor »

Man tackar.

Jo, jag vet att det finns amylas i manlig malt som är verksam vid jäsningen av bourbon. Eftersom jg har en plastis (vilken kräver höga alkoholhalter) är jag därför lite fundersam kring hur mycket malt (och därmed amylas) som tarvas. Men tack för tipset, som sagt!
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

enzymer

Inlägg av vinifera »

Jo, jag vet att det finns amylas i manlig malt
Det går lika bra med kvinnlig malt :wink:
Användarvisningsbild
Araqchor
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön feb 18, 2007 1:00

enzymer

Inlägg av Araqchor »

Honblommor i humlen däremot :P

Jag kan visst inte skriva ordentligt.
Användarvisningsbild
Araqchor
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön feb 18, 2007 1:00

enzymer

Inlägg av Araqchor »

Hittade den här produkten på en hälsokostaffär idag. Innehåller en uppsjö av enzymer som det verkar. Ska nog testa en "pilotjäsning" med något svårforserbart (typ krossad råg eller nåt) för att se vad det går för.
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

enzymer

Inlägg av vinifera »

Intressant! Den här? Vad heter den och vad är det för innehåll?
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

enzymer

Inlägg av vinifera »

Intressant! Den här? Vad heter den och vad är det för innehåll?
Användarvisningsbild
Araqchor
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön feb 18, 2007 1:00

enzymer

Inlägg av Araqchor »

https://www.bodystore.nu/visabild/A3163/A3218

Produkten heter Ledizym.

Vet inte vad det är för senildemens jag har drabbats av på senare dagar.
Användarvisningsbild
Lathunden
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

enzymer

Inlägg av Lathunden »

Nej, nej... Du behöver egentligen inte köpa några enzymer. Håller själv på med liknande projekt... :D

Har du tillgång till korn så kan du blötlägga kornet i ett par dagar så att det börjar gro. Torka sedan kornet och krossa det. När kornet har börjat gro så tillverkas enzymet amylas naturligt.

Sedan kan du fortsätta med mäskning osv. Kolla trådar om whiskey tillverkning eller sök på internet om whiskey tillverkning.

Själv har jag tillgång till vete men jag vet inte om samma process kan tillämpas... Någon annan som vet om enzymer bildas när vetekornen gror?
alexander
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis apr 10, 2007 2:00

enzymer

Inlägg av alexander »

Amylas framställs genom mältning, men det var ju omältat du ville jäsa, och det finns faktiskt en metod som har används i olika delar av världen i många hundra år.

Man tuggar den stärkelsehaltiga råvaran och spottar sedan ut det, människans saliv innehåller amylas.
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

enzymer

Inlägg av bonnraggarn »

Jävel vad han lär få knapra :P
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

enzymer

Inlägg av Odqvist »

Intressant diskussion. Har själv precis satt potatisvin nu, och där handlar det om samma sak, men hör och häpna:

När potatis fryses ordentligt i minst 2 dygn kollapsar cellstrukturen och stärkelsen splittras till sockerarter, som kan jäsa. När potatisen sedan tinar igen blir den mycket mjuk, ungefär som grillad färskpotatis, och elastisk. Vi detta stadie frigörs amylas, som suttit bundit i cellerna, och kan hjälpa till att bryta ned stärkelse och kolhydrater ytterligare.

Så, om det inte går att utsöndra amylas ur den råvara du jäser, kan du, om du behöver det, tillsätta "frostbiten" potatis. Vilken mängd vågar jag inte säga, men det hjälper alltid något, om du inte vill skaffa tillsatser.

Pectolace har liknande egenskaper, dock bryter den inte ned kolhydrater, utan pektin och gelatin. Men dessa är det som bygger upp skal och fruktköttstruktur i nästan all frukt och bär. Använd det också, men fördel.

Angående "tugga, spotta & jäsa":
Det är metoden som traditionell "sake" (japanskt risvin) tillverkas med. Gamla tanterna satt och tuggade rått, torkat ris, spottade på fat och blandade ut med b.la vatten och socker.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

enzymer

Inlägg av vinifera »

Intressant! Var har du läst detta? Det ser lite copy and paste ut. eller?
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

enzymer

Inlägg av Odqvist »

Ang. Potatisen, så finns det i en tidigare tråd på detta forum, under "Potatismäsk" om jag inte minns fel.

Amylas och risvin är egna kunskaper jag läste för längesedan, i min kemiutb.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst