Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

VM bygge med bilder!!

Här diskuteras Vapour Management
Användarvisningsbild
raggarn_salen
Bryggmästare
Inlägg: 277
Blev medlem: lör jan 06, 2007 1:00
Ort: okänd ort

VM bygge med bilder!!

Inlägg av raggarn_salen »

Du får ju mindre värmeförlust plus att det slipper bli så jävla varmt där du har brännaren.
Har du lust så isolera gärna, uppvärmningstiden blir ju lite snabbare med.
Etanol kol skål
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

VM bygge med bilder!!

Inlägg av Perry »

Tja, beror ju på om du vill elda för kråkorna eller inte.
Annars kvittar det nog, du har iaf. effekt så det räcker, hehe
Snyggt bygge btw.
Användarvisningsbild
rednud
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 13, 2009 18:39
Ort: Västkusten

VM bygge med bilder!!

Inlägg av rednud »

Den blev ju jätte snygg ju håller på själv med en ny i rostfritt. Får testa nästa i koppar de blir ju riktigt fina efter lite putsande.


/Rednud
MITT LIV MITT VAL
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

VM bygge med bilder!!

Inlägg av jimmy.f »

Tack! :D
Alltid kul med lite uppskattning!
De får en att villja bygga vidare! :twisted:
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Groggpoeten
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: mån nov 23, 2009 23:49
Ort: västragötaland

grovt rör

Inlägg av Groggpoeten »

varför måste rört från produktuttaget vara så grovt när det sedan smalnar av in i kylaren? räcker det inte med ett 15 mm rör och en kylare på 22mm i diameter eller vad är syftet?
vilken spegelbild jag ser i glaset kan det vara jag eller gud?
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

VM bygge med bilder!!

Inlägg av jimmy.f »

Vet faktist inte riktigt men jag tror att det har med flödet av ånga att göra!
Om du har ett mindere rör så får du även in mindere med ånga och därmed mindere produktuttag. Lägere hastighet!
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: grovt rör

Inlägg av stillton »

Groggpoeten skrev:varför måste rört från produktuttaget vara så grovt när det sedan smalnar av in i kylaren? räcker det inte med ett 15 mm rör och en kylare på 22mm i diameter eller vad är syftet?
Denna fråga är faktiskt ganska omdiskuterad, och jag har inte hittat något helt trovärdigt svar.

vi har ett antal variabler att ta hänsyn till:

Ångdelning:
om vi har en korsväg där ena öppningen är 50% och den andra delen är 50% så kommer ångan att delas lika mellan rören om inget tryck påverkar ekvationen. Det i sig är en sanning med modifikation, eftersom turbulens kan påverka resultatet.

Tryck:
all etanolånga som befinner sig ovanför produktuttaget kommer fungera som ett tryck mot uttagsröret, eftersom etanolångorna är tyngre än luft. om vi har ett avsmalnande rör i uttaget kommer det ge ett mottryck, även om det inte påverkar ångdelningen som jag skrev om ovan..

vi måste ta in några fler variabler..
röret kommer i sig kyla av ångorna en del, och redan där minska mängden ånga, vilket i sig gör att vi kräver en lägre dimension, utan att förhindra ångorna att flöda i full hastighet. det optimala vore att man i början av kylaren lät röret hålla samma dimension, tills merparten av ångorna kondenserats, men det krånglar till konstruktionen ganska mycket.
när ångorna når den delen av VM-armen som är vertikal kommer ångorna falla helt fritt, vilket betyder att dom i sig skapar ett drag ut från kolonnen, precis som en skorsten. en lång skorsten skapar bättre drag än en kort skorsten i samma dimension.

vi har alltså flera motverkande variabler att ta hänsyn till.

vi kan ha ett stort uttag för att ge bättre ångdelning, men måste då ha en viss avkylning innan vi når liebigkylaren för att ångorna ska få plats (vätska tar mindre plats än ånga). detta ger i sin tur inte en lika bra skorstenseffekt, eftersom vätska inte skapar "skorstensdrag"

vi kan öka på höjden mellan refluxkylaren och uttaget eftersom det då kommer finnas mer ånga som skapar ett tryck mot uttagsröret.

vi kan låta uttagsröret sticka in i kolonnen och därmed ge det en större procentuell plats i kolonnen (röret "stjäler" plats från kolonnen vilket gör produktuttaget större), eller krympa kolonnen vid uttaget vilket också gör att uttaget tar en större procentuell plats.

Det existerar mig veterligen inga tester på vad som ger den bästa effekten rent ekonomiskt, och varje konstruktion ger för och nackdelar i respektive användning. exempelvis är det inte optimalt att använda ett grovt uttag och sen ha en mindre ventil i den vertikala delen, eftersom heads kommer kunna ligga där och kontaminera produktuttaget. höjer vi distansen mellan uttag och refluxkylare riskerar vi att fånga in heads där, som senare kan läka ut i vår produkt. detta kan man motverka genom att stänga av refluxkylaren en kort tid efter headsuttag, och därmed ventilera ut ansamlad heads genom toppen av kolonnen.
en lång "skorsten" är inte bra om använder en E-ARC-ventil i botten av uttaget, eftersom det kommer göra att mycket ånga kommer kunna kondenceras trots att ventilen är stängd.
sen kommer vi tillbaks till turbulens, vilket troligtvis har större betydels när man i huvudsak använder ångdelning för att få ut produkten, och borde spela mindre roll när det i huvudsak är ett tryck som låter ångorna gå till uttaget.

Det finns mycket att fundera över här, och det är sannolikt den del som mest kan förbättras i en vanlig VM. själv använder jag en apparat där inte detta har så stor betydelse, varför jag inte lagt ner så stor energi att utforska området så mycket. vill man ha mer att fundera över så rekommenderas denna tråd: http://www.artisan-distiller.com/phpBB3 ... =60&t=1464
Groggpoeten
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: mån nov 23, 2009 23:49
Ort: västragötaland

vilken föreläsning

Inlägg av Groggpoeten »

Tackar tackar detta var ett intressant innehåll.Det framkom både för och emot när det gällde dimensionerna på rören det är alltså lite av en smaksak,men jag skall ialla fall testa med ett 22mm rör till uttaget.det får bli att prova sig fram alla här på forumet har olika apparater och fungerar allt som det ska så tror jag nog man skall vara nöjd. :P
vilken spegelbild jag ser i glaset kan det vara jag eller gud?
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

VM bygge med bilder!!

Inlägg av jimmy.f »

Blev en ganska bra mall av denna tråd såhär i efterhand!! :P
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

VM bygge med bilder!!

Inlägg av 12345 »

riktigt snyggt bygge

en sådan vill jag med ha :P
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

VM bygge med bilder!!

Inlägg av jimmy.f »

Tack tack! Det är väll bara till att bygga en?
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

VM bygge med bilder!!

Inlägg av Godot »

Bara att sammanfoga med tråden som innehåller inköpslistan, samt en bra "lödtråd" så är det en komplett byggbeskrivning! :)
Och så måste ts såklart förtälja hur han polerat upp allt så snyggt!
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

VM bygge med bilder!!

Inlägg av jimmy.f »

Inköpslistor finns i mängder och poleringen har skett med borrmaskin och polerskiva!!
Ingen rymdforskning i de!! :lol:
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

VM bygge med bilder!!

Inlägg av Godot »

jimmy.f skrev:Inköpslistor finns i mängder och poleringen har skett med borrmaskin och polerskiva!!
Ingen rymdforskning i de!! :lol:
Problemet på det här forumet är enligt mig att det finns mängder av trådar som har till stora delar samma innehåll, men ibland inte. Att hitta och sålla bland alla dessa är frustrerande! :) Därför tyckte jag att din tråd kunde fungera som en tråd där man hittade allt man behöver till ett VM-bygge. Inser såklart det omöjliga i det hela, men ändå...

Undringen om poleringen var inget annat än en dold komplimang!
kokarn81
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: mån apr 05, 2010 9:58

Re: lm och vm

Inlägg av kokarn81 »

jimmy.f skrev:
Groggpoeten skrev:okej tack för tipset såg skillnaden på lm och vm men det jag menade från början var en vm kolonn. hålet i packnings ringen i röret skall tydligen vara 1.5cm i diameter min ring är 2.8cm det kanske är för mycket,har läst att mellan 2.6-2.8 är optimalt men det är många olika bud i trådarna här så jag vet inte vad som är bäst.
Det spelar nog ingen större roll!
Jag tror att det skall vara 1,5" Tum på ett 2" Tumsrör så din centreringsring på 28mm blir nog alldeles ypperlig!
Hålet ska vara som halva kolonnens diameter![/b]
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster