Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

VM bygge med bilder!!

Här diskuteras Vapour Management
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

VM bygge med bilder!!

Inlägg av jimmy.f »

Stillton har en hyfsad inköpningslista till en VM.
Jag vet inte vad min har kostat eller ens vart jag köpt alla prylar! Handlat lite här och där när jag hittat vad jag vela ha!
Men denna funkar bra och allt på ett ställe!
https://bryggforum.nu/download/public/p ... dnhddz.jpg
dnhddz.jpg
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: lm och vm

Inlägg av rkr »

kokarn81 skrev:
jimmy.f skrev:
Groggpoeten skrev:okej tack för tipset såg skillnaden på lm och vm men det jag menade från början var en vm kolonn. hålet i packnings ringen i röret skall tydligen vara 1.5cm i diameter min ring är 2.8cm det kanske är för mycket,har läst att mellan 2.6-2.8 är optimalt men det är många olika bud i trådarna här så jag vet inte vad som är bäst.
Det spelar nog ingen större roll!
Jag tror att det skall vara 1,5" Tum på ett 2" Tumsrör så din centreringsring på 28mm blir nog alldeles ypperlig!
Hålet ska vara som halva kolonnens diameter![/b]
Actually no, what you want is to keep the vaporspeed below 100"/s.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

VM bygge med bilder!!

Inlägg av jimmy.f »

Så vad är den optimala storleken på centreringshålet till en 2tums kolonn om man värmer med 1200w?
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Angel
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: tis apr 20, 2010 14:03

VM bygge med bilder!!

Inlägg av Angel »

Kollar efter lämplig uppgradering till old school labmaster och gillar denna ritning, vet inte hur mycket tid jag spenderat på detta så nu tänkte jag våga mig på lite frågor efter allt letande för att hjälpa mig närmare till mitt mål.

Höjden verkar vara bra men nu såhär i efterhand tycker du att det blev optimalt att ha 140cm packat, 10cm som är fritt (ligger produkt i mitten där på 5cm?) samt 30cm för reflux?

Röret som går ut ifrån kolonnen, det bör väl vara lite lutande uppåt också för att inte samla heads under stabilisering?

Min tanke var även att göra den i tre delar där man tar bort den nedersta så det enkelt kunde bli en stripper, vart på dom där första 140cm vore lämpligt att dela den eller vet nån tre stycken bra mått att dela upp hela kolonnen på? Tre delad är även tanken för enkel och smidig förvaring, en fjärde med VM-armen.

Finns det områden där förbättringar skulle kunna ske för att göra den ännu bättre, längre fritt fall eller är detta optimala testade mått?

Försöker nämligen hitta info om vilken fallhöjd som är den bästa men hittar inget klart svar, sett 10cm, 7cm mellan produkt och kylare men någon som vet vad som är det optimala, 10+?

Enligt vad jag har förstått så är den bästa placeringen för en temperaturmätare ca. 40cm under den övre centrumringen och även där en centrumring sen temperaturmätaren under den, korrekt?

Vad skiljer en 2" jämfört med 3", bara mer L/h eller även mer lättkontrollerad?

Många frågor blev det och är säkert en barnlek för de som är insatta i detta ämne, tacksam för svar och förhoppningsvis kan det bli godare saft med mindre jobb 8)
Senast redigerad av Angel, redigerad totalt 1 gång.
blombacka
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön dec 21, 2008 2:29

VM bygge med bilder!!

Inlägg av blombacka »

jimmy.f skrev:Så vad är den optimala storleken på centreringshålet till en 2tums kolonn om man värmer med 1200w?
med ett Centreringshål på 23 mm blir ånghastigheten 85(tum/s)

med ett Centreringshål på 25 mm blir ånghastigheten 72(tum/s)

med ett Centreringshål på 27 mm blir ånghastigheten 62(tum/s)

med ett Centreringshål på 30 mm blir ånghastigheten 50(tum/s)

Uträknat med 1200W men tänk på att det blir ju ett annat värde i värkligheten med värme förlusten :)

om man räknar på olika W så fungerar det med att ha centreringen hälften av kolonn diametern
t.ex med ett på Centreringshål 36 mm blir ånghastigheten 87(tum/s)på 3000w på en 3" kolonn .och 58(tum/s) på 2000w
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

VM bygge med bilder!!

Inlägg av jimmy.f »

blombacka skrev:
jimmy.f skrev:Så vad är den optimala storleken på centreringshålet till en 2tums kolonn om man värmer med 1200w?
med ett Centreringshål på 23 mm blir ånghastigheten 85(tum/s)

med ett Centreringshål på 25 mm blir ånghastigheten 72(tum/s)

med ett Centreringshål på 27 mm blir ånghastigheten 62(tum/s)

med ett Centreringshål på 30 mm blir ånghastigheten 50(tum/s)

Uträknat med 1200W men tänk på att det blir ju ett annat värde i värkligheten med värme förlusten :)

om man räknar på olika W så fungerar det med att ha centreringen hälften av kolonn diametern
t.ex med ett på Centreringshål 36 mm blir ånghastigheten 87(tum/s)på 3000w på en 3" kolonn .och 58(tum/s) på 2000w
Och vilken ånghastighet vill man ha då?
Körmu min VM med hammarhuvud och värmer med 1200W har centreringsringar men ett hål på 26-28mm vet ej exakt!
Är de bra så eller kan jag göra den bättre??
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

VM bygge med bilder!!

Inlägg av stillton »

jimmy.f skrev: Och vilken ånghastighet vill man ha då?
Körmu min VM med hammarhuvud och värmer med 1200W har centreringsringar men ett hål på 26-28mm vet ej exakt!
Är de bra så eller kan jag göra den bättre??
centreringsringen påverka inte ånghastigheten i resten av kolonnen. bara vilken hastighet ångan har förbi centreringsringen.
den hastigheten påverkas också av fallande reflux, eftersom dropparna i sig tar upp plats, och lämnar mindre utrymme åt ångan. så vad den verkliga hastigheten är på en bestämd punkt är nog inte helt enkel att räkna ut. det påverkas ju också av hur mycket man tar ut ur kolonnen vid det specifika tillfället.
26-28 mm ska fungera bra. tvivlar på att du tjänar mycket på att göra hålet mindre. har man en grövre kolonn, som man kör på högre effekt kommer naturligtvis mängden ånga vara större, varför det krävs ett större hål. men kör man en 3" kolonn på max 2000W, kan man i princip ha samma storlek på hålet. men då utnyttjar man iof troligtvis inte kolonnens fulla kapacitet (om den är riktigt byggd).
dock kan man väl tillägga att det är viktigt att det finns en droppkant, så att inte refluxen smiter runt ringen och ner efter kolonnväggen. så antingen bör man se till att ringen är konisk, eller se till att det finns lite "skägg" i kanten, som man ofta får naturligt när man borrar.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

VM bygge med bilder!!

Inlägg av rkr »

stillton skrev:
jimmy.f skrev: Och vilken ånghastighet vill man ha då?
Körmu min VM med hammarhuvud och värmer med 1200W har centreringsringar men ett hål på 26-28mm vet ej exakt!
Är de bra så eller kan jag göra den bättre??
centreringsringen påverka inte ånghastigheten i resten av kolonnen. bara vilken hastighet ångan har förbi centreringsringen.
den hastigheten påverkas också av fallande reflux, eftersom dropparna i sig tar upp plats, och lämnar mindre utrymme åt ångan. så vad den verkliga hastigheten är på en bestämd punkt är nog inte helt enkel att räkna ut. det påverkas ju också av hur mycket man tar ut ur kolonnen vid det specifika tillfället.
26-28 mm ska fungera bra. tvivlar på att du tjänar mycket på att göra hålet mindre. har man en grövre kolonn, som man kör på högre effekt kommer naturligtvis mängden ånga vara större, varför det krävs ett större hål. men kör man en 3" kolonn på max 2000W, kan man i princip ha samma storlek på hålet. men då utnyttjar man iof troligtvis inte kolonnens fulla kapacitet (om den är riktigt byggd).
dock kan man väl tillägga att det är viktigt att det finns en droppkant, så att inte refluxen smiter runt ringen och ner efter kolonnväggen. så antingen bör man se till att ringen är konisk, eller se till att det finns lite "skägg" i kanten, som man ofta får naturligt när man borrar.
Mike Nixon actually claimed that the collar should work without the dropping edge. Unfortunately I didn't have time to test that but it is an interesting idea and perhaps worth trying.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

VM bygge med bilder!!

Inlägg av stillton »

varm etanol har betydligt lägre densitet än vatten, så den kan säkerligen inte hålla sig fast så bra. det kanske har mer med ytspänning att göra, men det har väl också en koppling till densitet gissar jag..

ett säkert svar får vi nog inte förrän någon med glaskolonn testar, så tills dess skulle jag iaf rekommendera konform eller droppkant.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

VM bygge med bilder!!

Inlägg av rkr »

I think the reason why a collar without the edge could work is that it breaks up those large blobs of reflux that form. Think about it, a blob hits a collar opening where vapor is shooting up at 90"/s, it sure breaks up the blob.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

VM bygge med bilder!!

Inlägg av stillton »

rkr skrev:I think the reason why a collar without the edge could work is that it breaks up those large blobs of reflux that form. Think about it, a blob hits a collar opening where vapor is shooting up at 90"/s, it sure breaks up the blob.

Slainte, Riku
i get your point, but i think that is what happens if the hole is to small. if the drops brake up to droplets, i dont think they will fall down, but get cought in the "wind". thus building up the amount of liquid above the collar, making it choke.
but maybe its to turbulent on the bottom of the collar to hold any liquid.
or... im just wrong :)

is there anything about this in nixons book? dont remember reading about it..
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

VM bygge med bilder!!

Inlägg av rkr »

stillton skrev:
rkr skrev:I think the reason why a collar without the edge could work is that it breaks up those large blobs of reflux that form. Think about it, a blob hits a collar opening where vapor is shooting up at 90"/s, it sure breaks up the blob.

Slainte, Riku
i get your point, but i think that is what happens if the hole is to small. if the drops brake up to droplets, i dont think they will fall down, but get cought in the "wind". thus building up the amount of liquid above the collar, making it choke.
but maybe its to turbulent on the bottom of the collar to hold any liquid.
or... im just wrong :)

is there anything about this in nixons book? dont remember reading about it..
Empirical research has proven that choking occurs when the vaporspeed goes above 100"/s, thus the recommendation to stay below that. Mikes don't deal about this in TCD, it's based on my thoughts + exoeriments and some conversations I've had with Mikes.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

VM bygge med bilder!!

Inlägg av stillton »

rkr skrev:
stillton skrev:
rkr skrev:I think the reason why a collar without the edge could work is that it breaks up those large blobs of reflux that form. Think about it, a blob hits a collar opening where vapor is shooting up at 90"/s, it sure breaks up the blob.

Slainte, Riku
i get your point, but i think that is what happens if the hole is to small. if the drops brake up to droplets, i dont think they will fall down, but get cought in the "wind". thus building up the amount of liquid above the collar, making it choke.
but maybe its to turbulent on the bottom of the collar to hold any liquid.
or... im just wrong :)

is there anything about this in nixons book? dont remember reading about it..
Empirical research has proven that choking occurs when the vaporspeed goes above 100"/s, thus the recommendation to stay below that. Mikes don't deal about this in TCD, it's based on my thoughts + exoeriments and some conversations I've had with Mikes.

Slainte, Riku
yeah, well. what happens at 100"/s? my guess is what you described above. falling liquid is broken up into a fog, and gets caught by the raising vapor.
if this is true, drops falling in spaces with lower vapor speed does not break up in the same manner, right?
Barkis
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis apr 16, 2013 11:06

Re: VM bygge med bilder!!

Inlägg av Barkis »

Wow såg riktigt bra ut bra gjort
Försöka inte verka vara dummare än man är och fråga en fråga för mycket
Barkis
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis apr 16, 2013 11:06

Re: VM bygge med bilder!!

Inlägg av Barkis »

Imponerad
Försöka inte verka vara dummare än man är och fråga en fråga för mycket
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster