Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Lillesven skrev: ons nov 01, 2023 7:06 Det vita som redan från pressningen har sett ut som rabarbersaft - rosa och ogenomskinligt, klarnar sakta sakta ovanifrån och översta decimetern ser nu ut som vitvin :)
Frågan är vad jag ska göra nu. Är det bara att vänta?
Är även det vita gjort av röda druvor alltså? Vilken sort? De röda labruskadruvor jag stött på har alla haft åtminstone delvis rött fruktkött. Samma med vinifera-hybriden Rondo.

Hade jag varit i samma sits hade jag väntat tills de klarnat och sedan buteljera. Även om det tar flera månader. Har du minimerat headspace i damejeannerna? Har du några bilder? Borde egentligen vara en egen tråd för det här projektet
Kosken
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis okt 10, 2023 22:32

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Kosken »

Kommer med en till säkert dum fråga, men kör endå. Har flera projekt samtidigt nu, varav en är 12 liter cider gjord på juice. Allt verkar bra hittils, torr och möjligtvis lite för hög alkoholhalt (8.2%). Hade i bentonit häromdan, men aldrig använt det förut och hade som vanligt för bråttom, såg att man ska blanda ut med vatten först, jag skickade då i pulvret direkt i hinken istället. Är detta något problem eller ska jag lösa nytt i vatten och tillsätta istället?
Lillesven
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor okt 05, 2023 13:21
Utrustning: två jäshinkar

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Lillesven »

Fisken skrev: ons nov 01, 2023 21:26
Lillesven skrev: ons nov 01, 2023 7:06 Det vita som redan från pressningen har sett ut som rabarbersaft - rosa och ogenomskinligt, klarnar sakta sakta ovanifrån och översta decimetern ser nu ut som vitvin :)
Frågan är vad jag ska göra nu. Är det bara att vänta?
Är även det vita gjort av röda druvor alltså? Vilken sort? De röda labruskadruvor jag stött på har alla haft åtminstone delvis rött fruktkött. Samma med vinifera-hybriden Rondo.

Hade jag varit i samma sits hade jag väntat tills de klarnat och sedan buteljera. Även om det tar flera månader. Har du minimerat headspace i damejeannerna? Har du några bilder? Borde egentligen vara en egen tråd för det här projektet
Jag försöker lägga ut bilder på hur det ser ut nu. Bedöm utifrån bilderna
Tre.jpg
om det är värt en egen tråd :unsure:
Bilagor
Topp.jpg
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Ser bra ut.
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Tack Fisken för alla svar i föregående frågor!

Vet du/någon annan hur länge man kan vänta med att flaskbuteljera (efter bulk-lagring i damejeanner) där man ska kolsyrejäsa ?
Tänker att kanske all jäst lägger sig i botten efter ett tag och när man flaskfyller så kanske det finns för lite jäst i vinet för att klara att flaskjäsa ?
Ska göra mousserande vin med laktos för sötman och lite socker för kolsyran om möjligt :)
Mallan2004
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons dec 06, 2023 18:13

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Mallan2004 »

Hej! Jag köpte en färdig vinsats (rött) och följde instruktionerna. Hade en sg hydrometer från början som visade 1,090 vid första mätning. Den gick sedan sönder och jag köpte en ny (oechsle). Vinet fick stå i ca 15 dagar och visade då 30. Fick stå ytterligare en vecka men står fortfarande på 30, stoppade därför jäsningen för jag tänkte att det kanske är fel värde pga bytet av hydrometer. Nu efter en vecka är det fortfarande 30 och det är för sött och alkoholhalten ligger på ca 8%. Vad kan jag göra för att få det mindre sött och öka alkoholhalten? Eller får jag nöja mig med detta?

Tacksam för svar ☺️!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Andy »

Använde du jässtopp så är det nog kört.

Använde du inte någon form av jässtopp så kan du pröva att tillsätta mer jäst och se om jäsningen startar igen.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Tror också att det är svårt att få igång igen. Men spara det ändå tycker jag. Gör du en ny sats som du tycker blir för torr kan du blanda med den här. Glöm i så fall inte att även det torra vinet behöver vara jässtoppat, annars kan det hända att jäsningen kommer igång igen när du blandar i sött vin.
Användarvisningsbild
Purple Haze
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor dec 28, 2023 15:49
Utrustning: glasdamejanner
Ort: Sverige + Amsterdam + Malta

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Purple Haze »

Jag ställer frågan här i nybörjar-vinbryggartråden även om jag bryggde mängder med vin på 1970- och 1980-talet.

Min morfar var i öl- och svagdrickebranschen i början av 1900-talet. Han efterlämnade sig bl a mängder med glasdamejanner. Hundratals, kanske tusentals. När jag var tonåring i slutet av 1960-talet så skulle hela verksamheten begravas och sterbhuset skulle ta över det som var kvar. Då passade jag på att ta hand om ett knappt 50-tal glasdamejanner innan allt ihop bara skulle slås sönder som det gjordes på den tiden. Så min fråga är väldigt enkel - hur och vad rengör man flaskorna med? På insidan alltså? Det är alltså bara frågan om småflaskor dvs mellan 5 liter och 50 liter.

Ha ett bra slut på 2023 och en bra inledning på 2024!

Cheers 8)
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Andy »

Lite tips finns i den här tråden:
viewtopic.php?p=72746

Undvik kokande/hett vatten. Kan göra så att glaset spricker
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Jag tycker maskindiskmedel är bra för att rengöra grejer, man kan fylla med vatten och maskindiskmedel och låta det stå ett par dagar så löses det mesta upp bra. Maskindiskmedlet är lite frätande.

Men är det riktigt skitigt kan man behöva mekanisk rengöring också. En lång flaskborste är bra men kan vara lite svårt att få till, IKEA har en som heter Medelvåg som är rätt bra (framförallt har den borst framåt) men den kan vara för kort för en stor damejeanne. Då får man försöka göra nån förlängning av skaftet. Jag har två "vanliga" flaskborstar (typen där skaftet är tvinnad ståltråd) som jag bockat till på olika sätt för att kunna komma åt bättre.
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

Har införskaffat mig ett set för tvångscarbonering (corneliusfat m.m) men undrar i vilken ordning man ska lagra/kolsyra för bäst resultat?
Jag har ca 20 liter vin som stått och klarnat i ca 3-4 månader i damejeanner (är kristallklart)
Undrar då om man ska bulk-lagra längre i damejeanne (står i rumstemperatur) eller om jag ska kolsyra/buteljera i flaskor för att sen lagras i vinkyl.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Fördelen med bulklagring är att allt vinet åldras likadant. Lagrar du på flaska kan olika flaskor smaka olika efter lagring.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fisken »

Campingen skrev: fre jan 05, 2024 10:25 Undrar då om man ska bulk-lagra längre i damejeanne (står i rumstemperatur) eller om jag ska kolsyra/buteljera i flaskor för att sen lagras i vinkyl.
Det finns fördelar med att lagra på jästfällningen en längre tid. Jag skulle låta den stå 6-12 månader innan kolsyrning. Håll damejeannen stängd och förvara den mörkt. Titta till den då och då och se så att det inte hänt något konstigt, typ att det bildats någon hinna på ytan, att jäsröret lossnat etc.
https://www.wineenthusiast.com/basics/a ... s-science/
Campingen
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 24, 2023 19:58

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Campingen »

latmasken skrev: fre jan 05, 2024 14:43 Fördelen med bulklagring är att allt vinet åldras likadant. Lagrar du på flaska kan olika flaskor smaka olika efter lagring.
Låter som en god idé! Låter det stå fram till våren åtminstone innan jag kör kolsyrning.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster