Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

U-böj med peltier och massor av reflux!

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk men kräver fläkt eller vattenkylning
lumi
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör feb 11, 2012 14:46

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av lumi »

Det är inget tryck i denna så det går nog inte att köra utan returrör.
På något sätt så ger både skurbollarna och fläkten högre alkoholprocent, att det kanske inte fungerar som jag tror kanske stämmer men att det inte fungerar är att överdriva.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av latmasken »

Det är ju inget tryck i en vanlig kolonnbrännare heller.

En VM är ju normalt öppen i toppen, kan inte bli nåt tryck i den.

Principen bakom reflux är samma i alla typer av kolonnbrännare:
Varma ångor stiger, kondenseras mot refluxkylaren och droppar sen ner genom packningen där det värms av den stigande ångan.

Sen tar man antingen ut en liten del av ångorna (VM, CM, PM) eller kondensatet (LM).
lumi
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör feb 11, 2012 14:46

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av lumi »

Jag ser inte varför stigande ångor i en kolonn skulle fungera så annorlunda från varma ångor som stiger på grund av undertryck.

Nåja, på något sätt så höjs procenten utan att skada hastigheten för mycket och det var vad jag var ute efter.
Plastisen fungerar och det är en relativt känd konstruktion (u-böj/dunkplastis) så jag känner inte för att bygga om den till något som ingen har gjort helt enkelt för att jag blir tillsagd att min plastis inte fungerar.

Det jag menade med "tryck" hade kanske bättre kunnat beskrivas med "fart" eller något i den stilen.
Jag kokar inte min mäsk och jag kokar den verkligen inte på 1000w eller mer som kolonner verkar göra.
När man kokar mäsken så blir det ju tryck ifall man inte har någonstans att släppa ut ångorna, i en kolonn så åker väl ångorna mot toppen genom en kombination av att varma ångor stiger och att toppen på kolonnen är ett ställe för ångorna att släppas ut? (självklart bromsas dom innan det)

Förstår helt enkelt inte hur jag skulle köra min maskin som en riktig kolonn utan att koka mäsken vilket jag inte vill och inte kan med min 100w doppis.
Jussi

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av Jussi »

lumi skrev:Förstår helt enkelt inte hur jag skulle köra min maskin som en riktig kolonn utan att koka mäsken vilket jag inte vill och inte kan med min 100w doppis.
Enda som skiljer sig lär väl vara att ånghastigheten är jvligt låg -> låg uttagshastighet... (vilket en plastmaskin lär ha ändå)

men somsagt, man borde väl inte blanda sig i sådant man inte tidigare läst om. Kör på med din maskin så länge det fungerar såsom du vill ha det! :)



edit: hittade orginaltråden--- inga som helst funderingar kring funktionen där inte... utom att den rymmer ca 22 l mäsk per gång.

Plastisen är säkert fördelaktig för vissa, om de inte orkar/har tid, bara sätta på en sats med 20L strippat och åka i jobbet 2 veckor (eller hur lång tid det skulle ta)...
Men då kan man ju fråga sig... varför inte vara hemma en dag och göra det samma med en kolonnbrännare...
lumi
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör feb 11, 2012 14:46

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av lumi »

Som det är nu har jag alldeles för klen peltierkylare för att få ut ordentlig hastighet, ändå går det ganska så snabbt.
Jag kan nog få plats med 22-23 liter i hinken, var bara inte säker på hur långt returröret gick först så jag hade bara i 19-20l första satsen sen resterande 10-11l i min andra sats.
För en körning på 22l så tar det nog ungefär 7-8 dagar, med min nya kylare hoppas jag sänka det till 3-4.
Grejen är att mäsken egentligen behöver ett par veckor minst för att jäsa ut och klarna ordentligt, ett par dagar extra på den tiden är ingenting, speciellt inte eftersom att köra en plastis är lika svårt som att jäsa mäsk.
Jag behöver ju inte spendera en ledig dag på att hålla uppsikt på brännaren utan jag kan bara ösa ner mäsken och startar den så sköter den sig själv, just nu i början så mäter jag procenten varje dag och tar det i separata flaskor bara för att jag är nyfiken men det är ju inget måste.

Att få det att fungera så som man vill är nog en omöjlighet för mig, så fort jag når ett mål så har jag kommit på ett annat :wink:
Anledningen till att jag kör på plastis är väl till 80% att den är helt luktfri vilket är otroligt viktigt eftersom jag bor i lägenhet, sen är den aldrig "färdig" heller, inget sitter för evigt utan jag kan plocka ner den i smådelar och byta ut det jag känner för att byta eller modifiera den hur jag vill.
Jag har alltid gillat att bygga och uppfinna och det känns mycket säkrare att börja med 100w effekt och inget som blir varmare än att man kan ta på det, sen att man kan bygga på och ändra saker jättelätt är en stor bonus.

Jag har ju trots allt inte kört något annat än en enda sats i en orginalplastis innan jag började med detta bygget så jag har gott om tid att bygga alla möjliga maskiner i framtiden om jag nu skulle känna för det, man måste ju börja nånstans.
Sen finns det ju folk som gillar att justera vattenflödet, ta cuts och pilla med sånt men det är inget jag har känt mig dragen till än så länge.

Kom på ännu en anledning till varför jag kör peltier plastis, vattenkylning genom kranen är inte ett alternativ och det blir en hel del att försöka kyla bort i ett slutet system om man har 1000w värme att göra sig av med.

Jag uppskattar synpunkter och diskussioner eftersom det hjälper väldigt mycket att bolla idéer men attityden på inläggen i början kändes inte särskilt trevlig vilket kanske märks på hur jag svarade.
Det känns som att alltid när någon gör en plastis som består utav mer än två hinkar och en doppis så är en stor del av inläggen "bygg en xxxxx istället det är mycket bättre!" vilket jag hoppades undvika.
Även ifall det är dåligt intresse kommer jag att hålla tråden uppdaterad för andra människor som mig, vet inte hur många trådar jag har läst om plastisar med extra funktioner men det är många, även om allt går åt skogen så kanske nån ser tråden och undviker samma misstag!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av aqua vitae »

Ja skriv på för all del, det kommer alltid nån till gagn. :thumbup:
Du har nästan 400 visningar så lite intresse finns det allt :)
lumi
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör feb 11, 2012 14:46

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av lumi »

Nu är doppisen avstängd, säkert missat att skriva upp någon dag men när detta är utspätt från 60% till 42% så har jag landat på precis under 9l 42% på 30l mäsk (7,5kg socker tror jag) och nån skvätt 15-20% rester.
I framtiden blir det nog inga rester eftersom jag kör i princip tills det tar stopp, procenten sjunker inte lika fort som på en vanlig plastis utan hastigheten saktar ner i slutet när det börjar bli fattigt med alkohol i mäsken.

Inte så dåligt med tanke på att det gick totalt åt skogen i början med alldeles för hög temperatur i kylburken och väldigt låg alkoholprocent.
Får som sagt en ny kylare till nästa körning och har en del förbättringar att göra som förhoppningsvis hjälper hastigheten och procenten ännu mer.

Vet hur mycket vatten jag ska ha i denna tunnan nu också för att göra rätt mängd i framtiden, det skulle vara en 30l tunna men det fick plats säkert 10l till i toppen.

Oj 400 visningar, det var runt 200 sist jag kollade men jo jag ska hålla er alla uppdaterade, kommer nog lite bilder sen när jag plockar isär kylpaketet för att montera min nya peltier men det är inte jättelätt att förstå vad alla sladdar och grejer är till för utan en rejäl beskrivning :wink:
lumi
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör feb 11, 2012 14:46

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av lumi »

Tänkte att jag sköljer ur vinhinken noggrannt och sen kör jag en runda med bara vatten för att skölja ur alla kanter och vrår innan jag rengör hela u-böjen vanligt.
Det fungerade inte så bra eftersom vatten fryser lättare än alkohol :wink:

Här är en bild på kylflänsen som ska sitta inuti kylburken, ovanpå den sitter en peltierkylare och sen en ännu större kylfläns med fläkt på.
Bild
lumi
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör feb 11, 2012 14:46

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av lumi »

Då har den nya peltierkylaren kommit fram, monterats och testkörts!
Fick inte riktigt ut kraften jag ville ur den för mitt nätaggregat kunde inte pressa ut så många watt på 12v, spänningen sjunker till runt 10v.

Hur som helst är allt ihopmonterat och klart, kör utan skurboll för en testrunda med nya kylaren.
Fyllde på med en sats mäsk igårkväll och startade doppisen, satte igång kylningen idag runt kl 8 på morgonen när tempen i mäsken låg på 44°C.
I princip ingenting hade kommit ut under natten eftersom kylningen var avstängd.
När jag kom hem vid 20.00 så fanns det lite över en liter 60% i dunken, jag får se hur många liter jag kan plocka ut innan det sjunker under 40% totalt, kanske måste köra en halv skurboll eller något i framtiden.
Jag har 2,5l 55% orenat över från min förra körning som jag kan blanda ihop det med så jag kan köra till ganska låg alkoholprocent just denna rundan.

En liter 60%ig sprit på 12 timmar är inte så dåligt, håller jag runt 1,5l/dygn medelhastighet i rumstemperatur är jag enormt nöjd.
Inte ens rumstemperatur egentligen då den står i en garderob och ger ifrån sig en del värme, skönt nog är den helt ljudlös med.
Nästa steg är att skaffa ett lite seriösare nätaggregat så jag kan ta vara på min starkare kylare, det går att köra den ända upp till 15v så det är lite tråkigt att inte ta vara på all effekt den har i sig genom att ligga på sunkiga 10v.

Rumstemperatur 20°C
Mäsk 47°C (för tillfället, ska upp till 50°C)
Kylfläns invändig 24°C

Jag tror det är så att ju kallare kylflänsen blir ju mer cirkulation blir det i röret och därför måste kylaren jobba ännu hårdare.
Mer effekt i kylaren sänkte ändå temperaturen i kylburken med över 10°C så även fast det blir mer cirkulation så kan man sänka temperaturen med mer effekt.
Om jag fixar ett starkare nätaggregat så borde jag inte ens behöva skurbollar för att köra ut en hel sats och hamna över 45%, vill jag ha starkare sprit kan jag ju alltid använda en skurboll för att strypa cirkulationen lite och samla lite reflux.
Jag har plockat ut skurbollar både under och efter körning och dom är alltid dyngsura så något fångar dom nog även utan refluxfälla.
lumi
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör feb 11, 2012 14:46

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av lumi »

Från igårkväll till runt 8 på morgonen idag fick jag ut 70cl 58%.
Från i morses till nu fick jag ut 75cl 55%.
Tuffar fortfarande på i relativt högt tempo även fast det är ganska varmt i lägenheten eftersom det är så varmt ute nu.
Jag får skaffa en större flaska att samla upp allt i eller helt enkelt köra på en dunk, förut ville jag inte använda en plastdunk för att spriten låg på över 75% i början, nu fungerar det ju eftersom den knappt går över 60%.
lumi
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör feb 11, 2012 14:46

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av lumi »

Hastigheten har höjts litegrann nu, öppnade dörren till garderoben och mäsken är äntligen uppe i maxtemp.
Nu kommer det ut ca 2l om dagen, procenten sjunker stadigt i samma takt som innan.
För tillfället kommer det ut 46%igt så jag har en hel del utrymme kvar att pressa ut varendra droppe eftersom det började på ganska hög procent.

Vi får se hur det slutar men än så länge verkar detta fungera riktigt bra, hade jag haft en starkare doppis än 100W så hade uppvärmningen varit snabbare men det fungerar än så länge så ingen idé att byta den.
Däremot vill jag byta ut mitt nätaggregat så jag kan mata peltierkylaren med rätt spänning och få ut all effekt jag vill ha.
lumi
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör feb 11, 2012 14:46

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av lumi »

Ingen riktig koll på vad jag fick ut detta dygnet, skulle tippa på runt 1,7l och runt 42-43%, det sista jag tömde ur flaskan var 70cl 41% och då hade det gått ungefär 10 timmar.

Kylflänsen håller 7-13°C beroende på hur varm luften i garderoben är, ju kallare den varma kylflänsen är ju kallare blir den kalla.

Håller på att rena delar av min förra bränning så jag bara öser ner allt i min hink som leder till mitt nerifrån-upp kolrör så blandas det ihop till en lagom procent där.
Kolet borde räcka till allt jag behöver kola, dvs lite över 10l då spriten är ganska ren och fräsch ända tills den börjar gå under 30%, då luktar den unket.
lumi
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör feb 11, 2012 14:46

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av lumi »

Ca 10 timmar och 0.8l 29%.
Får nog köra tills alkoholen i princip är helt slut i mäsken för just nu ligger medel procent på ca 50%.

Jag kommer plocka undan en liter eller två 50% för saker som ska blandas med godis och annat som kräver lite starkare sprit men jag kommer ändå hamna ganska långt över 40%.
Det skadar väl inte ifs, bara att använda lite mindre alkohol i drinkar och sånt ifall jag hamnar för högt i slutet.

Jag räknade precis på det och om man räknar bort all sprit från min förra körning (hade inget att slänga i mäsken heller) och spär ut alkoholen till 40% så ligger jag på runt 8.8l för tillfället.
Min mäsk var bara på 7.5kg socker så 10.3l är allt mäsken kan ge om man lyckas pressa ut varenda droppe och inget läcker någonstans.
Kommer jag över 9.5l så är jag extremt nöjd men allt över 9l är godkänt.
Motion
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: tor mar 08, 2012 15:27

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av Motion »

Intressant pryl och du får ju fin styrka :)
lumi
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör feb 11, 2012 14:46

Re: U-böj med peltier och massor av reflux!

Inlägg av lumi »

Motion skrev:Intressant pryl och du får ju fin styrka :)
Tacktack, jo styrkan är ganska så bra för en plastis och väldigt reglerbar med skurbollar i stigarröret.
Skriv svar

Återgå till "U-böj plastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster