Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygga om superplastis till kolonn?

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Batta
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis mar 13, 2012 19:06

Bygga om superplastis till kolonn?

Inlägg av Batta »

Tjena!
Jag är ny här på forumet, men inte helt ny när det gäller att tillverka egen sprit :)

Körde med spiralbrännare alá biltema kopparrör och vinhink, men efter ett litet missöde så finns den inte mer!

Men, jag har en superplastbrännare stående med ikea fruktskål fastlimmad uppepå locket, och hade fundering på om man borrar/kapar upp ett hål i toppen på den och svetsar dit ett rostfritt avgassystem på typ 1 meter och hitta på nån bra kylning till den,

Vad tror ni, skulle det vara nåt att satsa på, eller bygga en ny spiral?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1039
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Bygga om superplastis till kolonn?

Inlägg av Andy »

Det skulle nog gå att lyckas med. Men du lär få bygga en ställning som stödjer kolonnen så inte den tippar och river av ikeaskålen från locket.

Du lär behöva en kraftigare värmekälla dock.
Nu är det bara att se vad resten tycker...
Användarvisningsbild
carta
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 10, 2011 17:11

Re: Bygga om superplastis till kolonn?

Inlägg av carta »

satsa på en ny spiral, det du behöver köpa är prisolrör och lock till hinken bara!

resten har du väll eller?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Bygga om superplastis till kolonn?

Inlägg av aqua vitae »

Eller spiral med kolonn :evilgrin39:
Användarvisningsbild
carta
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 10, 2011 17:11

Re: Bygga om superplastis till kolonn?

Inlägg av carta »

aqua vitae skrev:Eller spiral med kolonn :evilgrin39:
jag var inne på att bygga en sådan tidigare, då man inte var beroende utav vattenkylning.

har du kört en sådan eller?
lumi
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: lör feb 11, 2012 14:46

Re: Bygga om superplastis till kolonn?

Inlägg av lumi »

En vanlig kolonn väger nog en hel del med vattenkylning osv så jag hade inte satt det på ett plastlock som blir mjukt när man drar på doppisen, lättare att skaffa ett nytt kokkärl än att anpassa en plasthink till att ta en ordentlig kolonn.

Min outbildade chansning är att en kolonnspiral eller vanlig spiral är det enda som hade vart värt tiden och jobbet.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Bygga om superplastis till kolonn?

Inlägg av aqua vitae »

Det går alldeles utmärkt att använda vinhink som kokkärl till kolonn, det är bara att förstärka locket lite. Läs här, sidan 5:
Simple Low Cost Stills
Batta
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis mar 13, 2012 19:06

Re: Bygga om superplastis till kolonn?

Inlägg av Batta »

Jo, det som behövs är nytt lock och gummigenomföring för det, samt spiral.

Det hände som så att katten hoppade upp på den gamla och fick hela spiralen att kollapsa!

men jag fick använda 3 prisolrullar innan jag lyckades göra en fin spiral utan veck, var ju skitsvårt att få till fina böjar utan veck, även med salt i rören samt rörbockningsmaskin..

Sen så vill jag nog bygga en VM kolonn mest för att få lite mer kontroll över spriten man tar ur.

Jag har redan ett element ifrån 1700W vatten kokare som jag använde för att värma upp spiralen lite snabbare också,

men det är kanske enklare att skippa ikeaskålet helt och bara köra kolonn direkt ifrån hinken istället!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Bygga om superplastis till kolonn?

Inlägg av stillton »

Batta skrev: men jag fick använda 3 prisolrullar innan jag lyckades göra en fin spiral utan veck, var ju skitsvårt att få till fina böjar utan veck, även med salt i rören samt rörbockningsmaskin..
linda den runt något med större diameter. en större kastrull exempelvis.
linda inte ut röret som jag tror det står i pdf-filen. knäcker man den i motsatt riktning mot vad den var lindad från början så blir det lätt veck.
Batta skrev: men det är kanske enklare att skippa ikeaskålet helt och bara köra kolonn direkt ifrån hinken istället!
ja, det låter vettigare.
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster