Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

kolonnbrännare ger smak!

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

kolonnbrännare ger smak!

Inlägg av destillergeek »

hej va ett tag sen jag va inne på detta forum men jag ska ge er ett litet tips!

om man vill destillera med smak så är det viktigt att inte ha refluxen inräknad och med detta görs enklast om du har en stripper!
men vad händer med alla andra som sitter och tittar rakt ut i luften och inte har en stripper?

JO en labmaster är en perfekt apparat i just detta syfte! jag kommer säga alla apparater som är mer till att göra krydade drycker mer än vanlig naturlig ickesmakade vodka!

LABMASTER
LIQUID MANGADMENT
CM
HILLBILLY FLUITe
FOA

då jag testat detta och jag har en viss erfarenhet av vad som räknas som en alround brännare och inte en brännare som kan destillera bara vanilg natural vodka.!


ROM (ljus)
om jag skulle destillera rom den enkla vägen alltså ljus rom med lite söt smak och arom men inte någon färg så skulle jag välja liquid mangadment just för att man kan välja hastighet på slutprodukten!

ROM (mörk)
om man vill destillera mörk rom så är en labmaster att rekommendera då den har hastigheten konstant och det blir perfekt för mörk rom då den i princip inte kräver någon reflux!
nackdelen med labmaster är att den inte producerar neutral vodka utan nästan bara sprit med finkel!

whiskey
då är stripper att föredra då whiskey ska vara så skitig sprit som möjligt!
(olika sorter olika destillering)
från grunden är whiskey dålig oren sprit som lagrats i ekfat för att ta all smak från ekträt!

natural vodka
då är LM ELLER VM brännaren bäst helt vm då den styr ångan och inte vätskan och resulterar i väldigt olika sprit men just i detta skede så är VM BÄST!

GIN
då är hillbilly fluite bäst då den har en liten reflux och är lite som en stripper och en lm samtidigt!
då den är som en lm och en labmaster samtidigt och kan leverera smak samtidigt som den levererar stark och ren sprit! lägg bara örterna i mäsken när du bränner och lagra det i glasflaskor med en citron och något enbär i så får man den bäst gin:en som finns ;)

FOA
foan är från början till att tillverka raketbränsle men som sagt den är till för att tillverka så fin sprit som möjligt redan i låga %.
men du kan göra att foan blir en stripper!
har du gjort en FETFOA så kan du koppla kylslangarna så att mittendelen inte får nå vatten då har du en stripper och därför så tycker jag att foan fortfarande är den bästa brännaren!!
alla får säga vad dom vill men FOA med kolonn på en meter är den bästa brännaren!!

tack för mej!!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: kolonnbrännare ger smak!

Inlägg av dan610324 »

en gång i tiden när det begav sig , ca 25-30 år sen när jag höll på och kokade så testade jag att köra ur rn dunk med starkt äppelvin (16-18 %)
tänkte inte nå på vad det skulle bli utan spädde och kolade som vanligt .
det blev en perfekt vodka .
men akta dig om den ändrade karaktär efter nån vecka i flaska :lol:
det var typ en labmaster eller vad man ska kalla den idag .
men nog ger det smaksatt sprit allt även i en sån maskin
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: kolonnbrännare ger smak!

Inlägg av aqua vitae »

Hej destillergeek, trevligt och bra inlägg, jag har några invändningar mot vissa påståenden dock;
En labmaster är inte perfekt till nånting, då de nedre kylrören ger en reflux men som bara rinner ner i kokkärlet, helt i onödan. Det är slöseri på alla vis vare sig man skall använda den som pot still eller fraktionerande kolonn.

Koppla istället förbi dem och använd bara produktkylaren så blir det en stripper/postill som är bra till mörk rom och whisky osv.


Och det skall naturligtvis inte vara skitig sprit i whisky. Det krävs dock en potstill eller liknande för att få med all smak från malten, jäsningen och den eventuella rökningen. Cuts är jätteviktigt, för tidig headscut så blir whiskyn spritig och får bitoner av nagellacksborttagning osv, för sent headscut förlorar man en massa blommiga fruktiga smaker. Tvärtom med tailscut, för tidigt så blir whiskyn väldigt lätt och tunn i smaken, för sent smakar det ägg och svettig häst.
Eklagringen bidrar med runt hälften av smaken, inte all smak som du påstår, isåfall är whiskyn kraftigt överekad. Kommersiella ekfat rymmer runt 500 liter så det är inte mycket ekkontakt per liter där jämför med ekstavar i en glasburk som är vanligt för hemmafixaren.

Ekfat bidrar med eksmak (såklart), inklusive lite tanniner och vanillin, men nästan lika viktigt är oxideringen som sker i faten, vilket gör att de spritiga acetonsmakande ämnena försvinner och "omvandlas" till blommiga fruktiga toner.

Det är typ liknande för mörk rom. Labmastern är som sagt ovan inte bra till detta heller då den ger en onödig och verkningslös reflux som bara går tillbaka i kokkärlet.


Hillbilly flute är varken som en LM eller labmaster, det är helt enkelt en CM med fysiska plattor (perforated plates eller de lite exclusivare med bubble caps) istället för packning såsom skurbollar osv. Refluxen är då ställbar så att man kan koncentrera heads ganska bra, ta ut body med den typ som en pot still och höja refluxration mot slutet för att inte få med så mycket tails. De vätskebad som bildas vid varje platta skall enligt förespråkarna ge mycket smak även vid hög procent. Kritikerna anser dock att den ger en alltför lätt och karaktärslös whiskey (vilket är dess främsta användningsområde).
Till gin kan den säkert funka bra.


Om FOA kan man säga mycket men det är andra som sagt det bättre än mig:
stillton skrev:ogillar man av nån anledning roland cedermark, och ändå vill vara lite klämmig, så kan foan vara ett utmärkt alternativ.
rkr skrev:FOA has only ornimetary value - it has nothing to do with neutral spirits. You might just as well put a garden gnome on top of your column :lol:
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: kolonnbrännare ger smak!

Inlägg av Odqvist »

aqua vitae skrev: "...smakar det ägg och svettig häst."
What are you guys drinking out there...? :shock:
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: kolonnbrännare ger smak!

Inlägg av aqua vitae »

Hehe ja sena tails i potstill minner lite om sådant, men alla har vi olika smakpreferenser. Blöt kartong och läder kan du lägga till :barf:
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster