Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Allt om whiskey/whisky
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av Martin73 »

Imorgon ska jag pressa morotsvinet och skicka ned det i en jäsdunk!
Det är fortfarande full fart i hinken så det finns nog en hel del socker i brygden.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av Martin73 »

Idag tappade jag om vinet!
Det låg ungefär 5cm bottensats i dunken och den påminner mycket om morotsjuicen som Frugan ibland får för sig att hälla i mig :?
Vinet börjar däremot likna Triax bild så detta går åt rätt håll, smaken!!
Jag fick en mun full när jag skulle börja häva om :lol: Skalsmaken is still going strong!
Men en viss mildring har faktiskt skett.
Med en överhängande risk att upprepa mig! Detta ska bli väldigt intressant.
Jag har redan fått ett önskemål om en provflaska så vi får se om jag minns dem om lite drygt ett år, det beror väl på hur det smakar :wink:
GammaZed
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 02, 2013 19:04
Ort: Tidaholm

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av GammaZed »

Hej
Har ägnat många timmar åt att läsa på detta fantastiska forum. Tänkte testa detta recept.
Martin73: Har du rört om varje dag som det står i receptet?
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av Martin73 »

Jodå!
Detta är väl egentligen det enda recept hitills som jag har gjort helt efter instruktionerna.

Jag gillar upplägget med tidangivelser på allt för att jag inte ska bli klåfingrig och laborera för mycket :lol:
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av Martin73 »

Nu har jag flaskat Morotsvinet (1 dag för tidigt :oops: )
Jag fick några deciliter över som inte passade i någon flaska :lol: man måste ju prova , även om Tiax bannade om att vänta ett år.
Jag bävade vid provningen eftersom det har varit så beskt att man fått gåshud av det vid tidigare prover!!
Det var det kraftigaste vinet jag provat men smaken var faktiskt riktigt spännande och god :shock:

Detta receptet vill jag gärna rekommendera till andra och tack för att du delade med dig Tiax :)

Om ett år kommer jag definitivt sitta och smutta på ett riktigt gott Morotsvin för detta kommer säkert utvecklas riktigt fint i min Cozy torpargrund :)
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av Bozo »

Intressant läsning Martin.
Jag är sugen på att testa detta recept, har dock en fråga till dig.
I receptet står det inget om att skala citrusfrukterna, gjorde du det?
Jag har eventuellt tänkt att skala av skalet med en skalare :roll: använda zesten och slänga bort det vita innanför skalet, då det brukar ge en oönkad beskhet till vinet.
Kan det beska du upplever komma från detta?
Mvh bozo.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av Martin73 »

Jag ställde den frågan innan jag startade också men fick inget svar, jag använde citrusfrukterna hela med skal och allt!
Beskan kommer absolut därifrån men frågan är vilka fler smaker som de gett och för den delen färger för den är vackert Whiskyfärgad..
Jag tror att den kommer mjukna i flaskan och skulle nog gjort precis samma vid nästa Vin/Whiskysats för att inte tappa något!

Den oönskade beskheten som jag upplevde tidigare är inte längre lika oönskad!
GammaZed
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 02, 2013 19:04
Ort: Tidaholm

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av GammaZed »

Jag satte en sådan sats för snart tre veckor sedan. Har skalat citroner och apelsiner och hyvlat skalen för att kanske mildra beskan lite. Ska bli intressant att smaka av vinet då det är dags att tappa om det. Har däremot inte rört om så ofta som receptet föreskriver.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av Martin73 »

Har du tittat till det och provsmakat??
GammaZed
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 02, 2013 19:04
Ort: Tidaholm

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av GammaZed »

Ja, nyfikenheten tog överhanden igår :D Spritig smak med en underton av skal, lite russin kan anas. Verkar lovande. Färgen känns som vara lite ljusare än den bild Tiax har. Om en vecka har jag tänkt tappa om vinet och då ska jag ta ett nytt smakprov.
Hur har ditt utvecklat sig?
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av forfudgesake »

Jag ska faktiskt erkänna att jag helt glömt bort att jag hade den har satsen, den står på sommarstället som jag inte kan besöka så ofta som jag skulle vilja.

Omtappad var den dock för ett bra tag sen, och jag väntade egentligen bara på att jästen skulle dö. Döm av min förvåning när jag upptäckte att den här brygden fortfarande jäser! Detta trots att temperaturen ligger stadigt under tio grader. Bra fightingpower i den där jästen! Tur är väl det också eftersom jag glömt vinet i platshinken, så då borde oxidationen inte vara alltför påtaglig (får man hoppas). Liten doft att unken citrus slog en dock i ansiktet då hinken öppnades, får hoppas att det fortfarande ska gå att dricka till jul nästa år (annars känner jag tillräckligt med slaskhinkar för att bli av med det ändå)!
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av Martin73 »

GammaZed skrev:Ja, nyfikenheten tog överhanden igår :D Spritig smak med en underton av skal, lite russin kan anas. Verkar lovande. Färgen känns som vara lite ljusare än den bild Tiax har. Om en vecka har jag tänkt tappa om vinet och då ska jag ta ett nytt smakprov.
Hur har ditt utvecklat sig?
Intressant med dina smaker!
Mitt har ju fortfarande en stark beska men jag tror det kommer mjukna under lagringen , men den lär ju ta ett bra tag.

Färgen på mitt vin kom fram under klarningen om jag inte minns helt fel.
Avvakta tills det är helt klart så tror jag färgen blir densamma eller liknande.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av Martin73 »

forfudgesake skrev:Jag ska faktiskt erkänna att jag helt glömt bort att jag hade den har satsen, den står på sommarstället som jag inte kan besöka så ofta som jag skulle vilja.

Omtappad var den dock för ett bra tag sen, och jag väntade egentligen bara på att jästen skulle dö. Döm av min förvåning när jag upptäckte att den här brygden fortfarande jäser! Detta trots att temperaturen ligger stadigt under tio grader. Bra fightingpower i den där jästen! Tur är väl det också eftersom jag glömt vinet i platshinken, så då borde oxidationen inte vara alltför påtaglig (får man hoppas). Liten doft att unken citrus slog en dock i ansiktet då hinken öppnades, får hoppas att det fortfarande ska gå att dricka till jul nästa år (annars känner jag tillräckligt med slaskhinkar för att bli av med det ändå)!
Det kommer säkert bli bra!
extra tid brukar ju inte vara negativt vid vinklarning.
Mitt vin var på -10öx så det hade inget socker att jäsa kvar, var ditt verkligen utjäst?
Har du provat det med en hydrometer? gör det annars, så vet du om den är redo för flaska..
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av forfudgesake »

Det var inte utjäst, vilket gör att jag inte har någon aning om hur lång tid det är kvar. ska upp till stugan om en vecka. Får se hur det mår då.

Vill man verkligen att det ska vara så torrt? Eller du kanske sötade det sen?
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: 70 år gammel Morots Whiskey / Vin recept

Inlägg av Martin73 »

Ingen eftersötning!
Jag tyckte smaken var ok ändå!
Med lagring då alltså..
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster