Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spiral/Kolonnspiral tips!

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Spiral/Kolonnspiral tips!

Inlägg av Sylar »

Tänkte nu lägga upp en ritning till en kolonn-spiral eftersom jag sett att det varit lite mer aktivitet i spiral delen än många andra delar på forumet på sista tiden.

Jag tänkte även gå igenom lite hur man justerar in sin spiral. Iaf hur jag föredrar att justera in den, men det kommer vi till senare.
Kolonnsprialare.png
Kylsida kan förövrigt lindas i en stor spiral runt hela kolonnen ner för att inte få snedbelastning och på så sett få den stabilare och lättare att stå säkert. Men det blev lättare att göra ritningen på detta vis. :)
------------------------------------------------------------------------------------

Det finns olika varianter på sätt att få kolonnen att stå upprätt och stabilt men jag kommer visa hur jag byggde och som jag tyckte funkade fint.
Jag kommer inte gå in på det så grundligt utan visa en bild med principen.
kolonnh_llare.png
En träplatta med en träkonstruktion som går upp och håller i kolonnen. Infästningen gjorde jag so så att jag borrade bara hål i en bräda, lika stort som kolonnens yttre diameter och sen bara trädde i den. Och man kan dra fast en rörklammer runt röret alldeles ovanför trähållaren så vilar hela kolonnens vikt på hållaren ist för på vinhinkens lock. Och man slipper fula märken på golvet i och med att kokkärlet får något att stå på.

-------------------------------------------------------------------------------------

När man för första gången ska justera in sin kolonnspiral/spiral så bockar man bara en enda stor spiral. Inte en uppåt och en neråt utan bara en rakt upp i luften. Sen startar man sin kokare med bara vatten och låter vattnet koka upp och låter den stå och gå i någon timme tills spiralen inte blir varmare.
Nu känner ni på spiralen för vattnet kommer bara ta sig igenom en bit av spiralen ca 3m på ett ungefär. Gör då en markering där spiralen slutar vara varm. Nu vet ni vart ni ska bryta spiralen så att ni får en uppåt och neråt spiral. Nu mina vänner har ni en maskin som slutar att ge produkt när spriten i mäsken är slut.

Skål på er :)
ecoetanol
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån mar 18, 2013 20:12

Re: Spiral/Kolonnspiral tips!

Inlägg av ecoetanol »

Intressant.
Men angående koka vatten och justera spiralen efter det, kommer ju påverkas av hur många watt man kommer dra på med,
och temperaturen i rummet, och hur väl isolerad hinken är?

Men kör man konstant samma watt alla gånger borde det ju funka?
ecoetanol
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån mar 18, 2013 20:12

Re: Spiral/Kolonnspiral tips!

Inlägg av ecoetanol »

vart har du köpt förminskningarna hittar inget.
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: Spiral/Kolonnspiral tips!

Inlägg av Sylar »

ecoetanol skrev:Intressant.
Men angående koka vatten och justera spiralen efter det, kommer ju påverkas av hur många watt man kommer dra på med,
och temperaturen i rummet, och hur väl isolerad hinken är?

Men kör man konstant samma watt alla gånger borde det ju funka?
Bygger du av 12mm prisolrör så är det 300w som gäller. Justera n en efter det och givetvis rumstemp. Om du nu sa koka inne i rumstemperatur.
vart har du köpt förminskningarna hittar inget.
Rinabyrör. http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-o ... r-lodning/

Mvh
ecoetanol
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån mar 18, 2013 20:12

Re: Spiral/Kolonnspiral tips!

Inlägg av ecoetanol »

Ok men du har lött detta?

Jag är mycket sugen på att gå hela vägen och köra med kolon och hela rasket.
Problemet är bara att jag är mycket osäker på hur man hård löder.

Skulle inte du eller någon göra en enkel guide?

Sen har jag en liten fundering om man har en förminskning innan kolonen?
Borde det inte vara bättre att fästa det stora röret öppet direkt i hinken?
Eller spelar det ingen roll?
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: Spiral/Kolonnspiral tips!

Inlägg av Sylar »

Ok men du har lött detta?
Ja det gjorde jag, allt utom den sär t-förminskningen i toppen på kolonnen. Där hade jag bara gängtejp för att hålla tätt så jag kunde öppna och häva i fyllningen och ta ut och tvätta den.
Jag tror inte du behöver löda något alls om jag ska vara ärlig. Dra Slangklämmor/Rörklämmor över lödkopplingarna och några varv gängtejp över skarvarna så är det nog tätt ändå :)
Jag är mycket sugen på att gå hela vägen och köra med kolonn och hela rasket.
Problemet är bara att jag är mycket osäker på hur man hård löder.
Jag har aldrig hårdlödit någon gång. Jag mjuklöder bara delarna. Häv fluss i skarvarna på kopplingarna, tryck ihop dom, värm med gasbrännare/värmepistol sen trycker du bara blyfritt silverlod mot skarven så är det klart. Värmepistol är att föredra då gasbrännare kan göra så att flusset brinner upp om det får kontakt med lågan.
Sen har jag en liten fundering om man har en förminskning innan kolonen?
Borde det inte vara bättre att fästa det stora röret öppet direkt i hinken?
Eller spelar det ingen roll?
Du får förklara bättre hur du menar. Men hela iden är att om man gör som jag gjorde ritningen så passar kolonnen i vinhinken som den är. Att det är ett 12mm rör i botten av kolonnen som anslutning till vinhinken gör inget då hela apparaten är designad för 300w och 12mm rör klarar den effekten så länge du inte har nån packning i det.

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst