Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Förädlat mjöd

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Suttung

Förädlat mjöd

Inlägg av Suttung »

Ursäkta mig herr Moderator Fructis - men jag är osäker på om ämnet får höra hemma här. Annars får du väl censurera/flytta det :wink:

Möjligen har jag en vän som provat att förädla en sats mjöd med en plastis. Och möjligen blev jag högst positivt förvånad över resultatet: Påminner lite grann om konjak men med en svag honungston (utan sötma). En liten klick honung skulle nog passa fint men sedan väntar jag med spänning på vad som kommer att ske under lagring.

Fler som har erfarenhet av sådan förädling? Inte blir det särskilt billigt men det blir ju exklusivt.
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Förädlat mjöd

Inlägg av Fructis »

Så ... jag flyttade tråden till Plastbrännaravdelningen men som du ser kan man hitta den i Mjödavdelningen också ... så blir alla nöjda och glada.

Kolla också övriga trådar och att bränna vin i plastisen ... spännande resultat.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Mjodur
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön dec 28, 2003 1:00
Kontakt:

Förädlat mjöd

Inlägg av Mjodur »

Intressant!

Jag har ingen erfarenhet men jag har läst att smaken ska påminna om just cognac. Förädlat mjöd ska ju just kallas för mjödcognac. Jag trodde just att det var ett taffligt amerikanskt uttryck för att tala om att det var sprit med mjöd som bas. Men det kanske är smaken som orsakat namnet?

Hör av dig hur det går med lagringen!
Användarvisningsbild
Bushwhacker
Bryggare
Inlägg: 199
Blev medlem: sön jul 27, 2003 2:00

Förädlat mjöd

Inlägg av Bushwhacker »

Jepp, intressant :)
Ingen erfarenhet med plastisen men jag läste nyligen om en som körde en sats mjöd i en kort reflux appparat (300mm), han körde ned till 50% resten svans (tail).
Smak: vodka med honungskaraktär
-- Bushwhacker --
The chase is better than the catch
Användarvisningsbild
hybreed
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 11, 2004 1:00

Idé

Inlägg av hybreed »

Det här ger mig en idé... Man skulle kunna göra en sådan här omgång och tillsätta den till en jäsande sats mjöd på klassiskt portvinsmaner. Och få "portmjöd" vilket ju om inte annat låter rätt coolt i teorin :D
Användarvisningsbild
dillfest
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tor feb 26, 2004 1:00

Mer info?

Inlägg av dillfest »

Suttung, berätta gärna mer om din möjlig väns experiment. 8)
Saker som är spännande att få veta är tex:

Hur starkt mjöd?
Vilken honung?
Vilken jäst?

Typ av plastis?
Temp i plastisen?

Tror inte att det blir någon skillnad om man lagrar det hela, såvida inte ekspån får vara med i bilden.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Jimmy
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: sön jun 20, 2004 2:00

Förädlat mjöd

Inlägg av Jimmy »

När mitt 18%iga mjöd är klart så ska jag köra en omgång genom min ECO500 och se vad som händer. Ska bli intressant.
Användarvisningsbild
Bryggver
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jul 20, 2004 2:00

Ska också testa

Inlägg av Bryggver »

Hejsan.

Jag blev otroligt nyfiken på att förädla gudarnas dryck.

Jag har några frågor om nu någon kan svara på dem...
Jag har en gammal kolonnbrännare av glas och den fungerar utmärkt för mina behov, sen har jag ju en plastis också, men blev förbannad på den nya doppvärmaren som inte tål alkohol något vidare så jag har lagt skiten på hyllan.

Låt oss säga att jag bränner mjödet i plastisen. Kommer det inte bli en massa finkelsmak då? Annars verkar ju detta vara det bästa alternativet.

Att köra mjödet i kolonnen lär väl inte fungera?

Jag menar det blir ju en massa finkel i kolonnen och kola kan man ju inte då smakämnena försvinner i kolet.

Sen har jag ju läst lite här om att köra långsammare eller fortare vilket jag inte riktigt greppar. Fortare går ju liksom inte om jag ska hålla graderna. Långsamt antar jag menas med mer kylvatten och lägre grader.

Eller?
Användarvisningsbild
Jimmy
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: sön jun 20, 2004 2:00

Förädlat mjöd

Inlägg av Jimmy »

Tror inte att det blir så stor smak av finklet med tanke på att det redan finns i, vad jag antar är gott, mjödet. I alla spritdrycker forutom i bra renad sprit så bidrar ju finklet till smaken. Whisky till exempel. Antar att det är samma princip bakom dedtillerat mjöd. Annars får du väll ta bort huvud och svans och testa dig fram.
Användarvisningsbild
tomtom
Bryggmästare
Inlägg: 421
Blev medlem: tor maj 27, 2004 2:00
Ort: Norrland

Förädlat mjöd

Inlägg av tomtom »

Lita på att du kommer att få smak av finkel, garranterat.

Innom whisky tillverkningen är det helt avgörande hur man tar "cutsen" för att det inte ska smaka skit. MEN det är finkeloljorna som sätter smak/karraktär. Man vill alltså ha med en liten del huvud och svans.

Kanske skulle du rensa kolonnen på fyllning och köra proportionerna 25-50-25 och sedan blanda i lite av heads alternativt tails om middle cut blev smaklöst?
Användarvisningsbild
Suttung
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Förädlat mjöd

Inlägg av Suttung »

Ett sent svar:
Med plastisen funkar det fint. Verkar som om man får med precis lagom mycket finkeloljor/aromer. Utan "finkel" ingen smak. Kan dock tänka mig att det blir med komplicerat med annan utrustning som kör på högre temp = alldeles för mycket av det goda... Vore kul å höra om någon testat efter Tomtoms teorier.

Mjödet som användes höll knappt 14 %. Tog inte ut så mycket och det höll väl bara 36%. Hade säkert varit mer effektivt med turbomjöd men man vill ju samtidigt utgå från en prima råvara :-) Honungen var fin lokal ljunghonung och jästen egenodlad stam (någon gång i urtiden var det vanlig vinjäst om jag minns rätt). Plastisen var en enkel och fullt normal en, utan isolering men med med lite lutning. Temp knappt 50 grader. Plastisen stod kallt, typ 0 - 10 plusgrader. Lite lite tillsatt honung mest för aromens skull, inte sötman. Färgat med lite bränt socker löst i vatten.
Användarvisningsbild
Bryggver
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jul 20, 2004 2:00

Intressant...

Inlägg av Bryggver »

Tack för svaret.

Skulle tro att jag får testa med plastisen, men om det nu blev ganska svagt så kunde man kanske spä ut det med starkare saker eller köra det i plastisen två gånger?

Vad tros?

Saken är ju den att man inte vill testa så mycket på fint mjöd. Det är ju dyrt och tar tid att brygga och det vore hemskt om det skulle förfaras.

Det måste bli bra på första försöket kan jag tycka:-)
Man kan faktisk dricka m?sk som den ?r.
Skit i smaken det ?r effekten man vill ?t...
Användarvisningsbild
Suttung
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Förädlat mjöd

Inlägg av Suttung »

Tja det skulle säkert gå bra att fylla på med lite starkare grejor. Att köra i plastisen två ggr vet jag inte om det är så bra, möjligt att man förlorar alltför mycket aromer då och får en för ren vara?

Själv är jag av åsikten att ska det va så ska det, dvs fina råvaror. Annars blir det inte bra :-)

Lycka till!
Användarvisningsbild
Bushwhacker
Bryggare
Inlägg: 199
Blev medlem: sön jul 27, 2003 2:00

Förädlat mjöd

Inlägg av Bushwhacker »

Hrrmm, *** körde 5Lit mjöd i en Potstill, körde en gång och separerade "heads" och "tails", slarvade lite så det smakade lite mycket "heads", men annars smakade det bra.
Tycker inte det påminner om Konjak utan som en Vodka (möjligtvis med en lite Rom tendens) .
Det där med Brandy är nog mer en klacificerings grejj. :roll:
-- Bushwhacker --
The chase is better than the catch
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster