Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ytterligare en tråd om Svebry Regulatorn

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
Theburner
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån apr 06, 2015 18:50
Utrustning: Söker

Ytterligare en tråd om Svebry Regulatorn

Inlägg av Theburner »

Beställde mig ett Reglerdon från Svebry och lödde ihop det.

Problemet är bara att den inte fungerar...
Om jag kopplar in last på den så händer ingenting när jag vrider på potentiometern... Testade med en 25w glödlampa men ingen reaktion...
Om jag däremot kopplar den till vägguttaget och mäter spänningen på "UT" plinten utan någon last ansluten så reglerar den mellan 0v och 235v .

Om jag vrider den på max och tar ett par lösa sladdar och ansluter till en lampa så får jag en liiiiiten blå blixt. Så det är som att det går för lite kräm genom den för att faktiskt driva något.
Däremot så lyste en 14w led strålkastare som var det enda jag hade tillgängligt, eller lyste och lyste, den blinkade.. Men det är ju ingen resistiv last..

Har gått över alla lödningar så det ska inte vara några kallödningar och har kollat så att motstånd etc sitter rätt.
Är min Triac paj eller är det något annat vajsing?
Theburner
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån apr 06, 2015 18:50
Utrustning: Söker

Re: Ytterligare en tråd om Svebry Regulatorn

Inlägg av Theburner »

Vad händer om dioden är paj? Den borde väl ge kontakt åt ena hållet med diodprovaren men den ger oändlig resistans åt bägge hållen...
Theburner
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån apr 06, 2015 18:50
Utrustning: Söker

Re: Ytterligare en tråd om Svebry Regulatorn

Inlägg av Theburner »

Nehepp
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Ytterligare en tråd om Svebry Regulatorn

Inlägg av aqua vitae »

Är inte så bra på el att jag kan hjälpa dig tyvärr, hoppas någon annan kan.
Men låter märkligt? Och allt sitter på rätt ställe?
Theburner
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån apr 06, 2015 18:50
Utrustning: Söker

Re: Ytterligare en tråd om Svebry Regulatorn

Inlägg av Theburner »

Jo jag har kollat både en och fyra gånger att komponenterna sitter rätt och att det inte är några kallödningar.
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Re: Ytterligare en tråd om Svebry Regulatorn

Inlägg av RadarEnt »

Det var en gammal tråd jag hittade här. Hur har det gått?

Dioder ska spärra åt ena hållet och släppa fram åt det andra. Så det verkar som den dioden är kass.
Om det istället hade visat kontakt åt båda hållen måste man löda loss ena anslutningen för att vara säker. Det kan finnas kontakt genom angränsande komponenter som gör att mätvärdet blir fel.
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster