Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

För långt värmeelement?

Värmeelement, vattenkokare, doppvärmare o.s.v.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

För långt värmeelement?

Inlägg av Öbo »

Jag köpte ett 1500W vatten värmeelement på ebay.
Problemet är att det är ~39cm och mina jäshinkar har en höjd på 40cm.
Om jag monterar detta i locket kommer "basen" av elementet och några cm att vara i luften.
Om jag monterar det i botten av hinken så kommer några cm av ändan av elementet att vara i luften och ändan nästan ta i locket (och jag måste täta mer). Jag antar att detta inte är att föredra.

Kan man böja till elementet eller har någon några förslag på vad jag kunder göra?

Bild
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Re: För långt värmeelement?

Inlägg av Agneta W »

Jag har nog inte världens bästa svar att ge dig, hoppas någon annan har något bättre, men personligen tycker jag det verkar som du har gått på en blåsning.
Till vinberedning behövs inga element. Tänker du bereda starkare varor ska du nog tänka dig för, mht de alkohollagar vi har i det här landet.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: För långt värmeelement?

Inlägg av Mr_President »

Värmeelement har vanligen en inaktiv del (närmast sladden), den kan på vissa element vara lång (t ex 10 cm).

Prova koppla in det och känn med fingrarna ed, kanske går bra utan modifiering?!

Är du rädd å bränna dig stick ner i vatten, man brukar se var det blir varmt (värmedimma typ och senare små bubblor).
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: För långt värmeelement?

Inlägg av latmasken »

Vad ska du ha det till? Element i en kokare ska sitta parallellt med botten, inte nerifrån och upp eller uppifrån och ner. Nivån i hinken sjunker ju när du destillerar, så halva elementet kommer hamna i luften om du sätter det som du tänkt.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: För långt värmeelement?

Inlägg av Öbo »

Jag har tänkt destillera mäsk, så blåst har jag nog inte blivit.

Jag har sett många byggen där dom kör värmeelementet ner genom locket, men det verkar bli klurigt i detta fall då mitt är så långt. Jag får prova böja det till ett "L" och montera nere i sidan av hinken.

(Ponera att jag skulle montera det i locket: Skulle det medföra andra problem än att värme stiger (svalare i botten) och att locket troligen blir varmt?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: För långt värmeelement?

Inlägg av Flerpen »

Agneta W skrev:Jag har nog inte världens bästa svar att ge dig, hoppas någon annan har något bättre, men personligen tycker jag det verkar som du har gått på en blåsning.
Till vinberedning behövs inga element. Tänker du bereda starkare varor ska du nog tänka dig för, mht de alkohollagar vi har i det här landet.

Haha det är kul att se att användarna på det här forumet har humor.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: För långt värmeelement?

Inlägg av Öbo »

Det gick bra att böja det till ett "L" i ett skruvstäd.



Bild
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: För långt värmeelement?

Inlägg av latmasken »

Öbo skrev: Jag har sett många byggen där dom kör värmeelementet ner genom locket, men det verkar bli klurigt i detta fall då mitt är så långt.
Om du har 25 liter mäsk som håller 18% så innehåller den alltså 4,75 liter etanol och 15,25 liter vatten.

När du tagit ut all sprit, vi säger att du får ut 95%, så är det bara 15 liter kvar i hinken. Om du har elementet genom locket kommer en ganska stor del av elementet vara i luften (och troligen smälter locket av värmen från den biten).

Kör du med strippad mäsk blir det ännu värre.

Så jag undrar vad det är för byggen du sett där de kör genom locket? Jag har aldrig sett det vad jag kan påminna mig.

Bockar du elementet riskerar du att förstöra isoleringen invändigt, det som en gång i tiden var keramiska hylsor för att isolera elementets hölje från den spänningsförande värmetråden är nog bara smulor nu. Hoppas du använder jordfelsbrytare.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: För långt värmeelement?

Inlägg av Öbo »

En tanke: 25L mäsk i 30L hink, det finns väl inga nackdelar att späda ut med vatten till ~30L? Bortsett från att det tar lite längre att värma upp, eller hur mycket utrymme vill ångorna ha att spela på?

De har inte monterat i locket, utan kört igenom värmeelementet som dinglar ner i sin kabel (jag antar med silikonslang runt kabeln + tätad). Några fördelar som jag ser med detta är att man slipper borra i/täta hinken, kan använda samma hink som vid jäsning (bara byta lock), kan få värmeelementet centrerat i mäsken.
Gjorde en snabb sökning, kanske inte det bästa exemplet då han varken tätat sladden och har bränt sin mäsk, men...
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... +m%C3%A4sk
latmasken skrev: Bockar du elementet riskerar du att förstöra isoleringen invändigt, det som en gång i tiden var keramiska hylsor för att isolera elementets hölje från den spänningsförande värmetråden är nog bara smulor nu. Hoppas du använder jordfelsbrytare.
Det låter ju inget vidare, så med lite otur nu menar du att mitt värmeelement kan vara strömförande?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: För långt värmeelement?

Inlägg av latmasken »

Den du hänvisar till är folk som använder en doppvärmare, det är vanligast för plastis och superplastis eftersom det inte är så hög effekt.


Ja, har du otur har du ett spänningsförande element eller så har du slitit av värmetråden inuti.

Ditt element är ett rör, inuti det röret ligger det kermiska ringar/rör, inuti dem går en värmetråd. Tråden ger värmen, kermiska rören isolerar höljet från spänningen och rörhöljet ser till att skydda värmetråden från vätskan.
Skriv svar

Återgå till "Värmeelement"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst