Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

15 mm utloppsrör?

Här diskuteras Vapour Management
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av latmasken »

Det är ju inte meningen att det ska byggas upp nåt tryck annat än det som ångans egen massa ger? Fungerar verkligen fraktioneringen som den ska om man ökar trycket i kolonnen?
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av smygbrännarn »

Nja nu ökas trycket marginellt då funktionen är att ångan tar den lättaste vägen. Om det skulle vara fel med packning i kolonnen så är vi i så fall tillbaka på ruta ett.

Så länge du inte stryper kolonnen till den nivån att den börjar floda så är det inga bekymmer.

Om du till exempel använder centringar för refluxvätskan så kan du montera den över uttag och uppnår då 2 saker till så som
1 du behöver inte ha ett snedkapat rör då uttaget skyddas från vätska
2 du får mer ånga till uttaget då centreringsbrickan skapar en liten strypning samt turbolens.

Så för att inte krångla till det mer så med en headskolonn kan du ha mindre uttagsdiameter och om du då lägger lite packning eller ring mellan uttag och kylare så uppnår du samma resultat men du håller dig inom ramen för den ånghastighet din kolonn klarar med den energi du tillför den.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

smygbrännarn skrev:Nja nu ökas trycket marginellt då funktionen är att ångan tar den lättaste vägen. Om det skulle vara fel med packning i kolonnen så är vi i så fall tillbaka på ruta ett.

Så länge du inte stryper kolonnen till den nivån att den börjar floda så är det inga bekymmer.

Om du till exempel använder centringar för refluxvätskan så kan du montera den över uttag och uppnår då 2 saker till så som
1 du behöver inte ha ett snedkapat rör då uttaget skyddas från vätska
2 du får mer ånga till uttaget då centreringsbrickan skapar en liten strypning samt turbolens.

Så för att inte krångla till det mer så med en headskolonn kan du ha mindre uttagsdiameter och om du då lägger lite packning eller ring mellan uttag och kylare så uppnår du samma resultat men du håller dig inom ramen för den ånghastighet din kolonn klarar med den energi du tillför den.
Hm, jag kan ju lätt kapa till ett lite längre 54 rör till refluxkylaren för att få plats med skurbollar i botten. Givet att jag nu får ut 1 L/h med fullt öppen 1/2" ventil nu, hur många skurbollar/extra längd gissar du att jag behöver för att få upp uttagsvolymen så mycket att jag kan börja trimma neråt med ventilen?
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av smygbrännarn »

Har bara provat med 1 till 2 själv och det har räckt för mig när jag behövt högre uttag. Om du har kylaren så lågt att det inte får plats kan det räcka att höja kylaren lite. Har gjort den missen någon gång att kylaren hamnade för nära uttag .
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

smygbrännarn skrev:Har bara provat med 1 till 2 själv och det har räckt för mig när jag behövt högre uttag. Om du har kylaren så lågt att det inte får plats kan det räcka att höja kylaren lite. Har gjort den missen någon gång att kylaren hamnade för nära uttag .
Bra tips. Bara 2/3 av de 5 m i kylaren verkar vara i arbete så borde vara enkelt att höja och ev korta den. Ska sätta in ännu en centreringssil där också. Måste provas :thumbup:
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Ett par nya tester i sökandet efter en stabil VM med 1,5 L/tim i genomsnitt. Som jämförelse har jag tidigare 0,8 och 1 L/tim och endast ett par komprimeringar efter 97 C i kärlet.

Byggt om lite med trädgårdskopplingar till vattenanslutningarna och nytt uttag 15 mm. Gjorde som dom flesta verkar göra med inlödd gängnippel, snedkapad på insidan och en liten lutning.

Sedan tidigare har jag haft 1/2 skurboll i toppen i refluxkylaren. Stoppade nu in ytterligare 1 resp 2 hela skurbollar i botten i kylaren.

Eftersom jag hoppas att inte behöva reglera uttaget med ventilen (förutom heads-blödningen), bara fullt öppet/stängt, bytte jag tillbaka till 1/2" kulventil i stället för skjutventil.

Samma set-up i båda körningarna: kaliumpermanganat i mäsken och målarsoda efter strippen. Uppvärmning 4 kW, stabilisering 1 kW/1 timme, headsblödning 1 kW/200 ml/ca 1,5 tim och refluxspolning 1 min (hunden och dammråttorna blev lite lurviga i golvnivån).

Körning 2 kW med full öppen ventil. I bägge fallen hade jag 78,2 C i kolonntermometern som start. Manuell övervakning hela körningen (gäsp) och stängde ventilen vid 78,4 C. Öppnade igen vid 78,2 C osv.

1,5 skurbollar: första stängning vid 95 C i kärlet. Totalt 3 komprimeringar till avstängning vid 98 C. Uttag 1,48 L/tim effektivt (alltså minus tiden för komprimeringarna). Jättebra sprit!

2,5 skurbollar: första stängning vid 91 C. Totalt 11 komprimeringar till avstängning vid 98 C. Uttag 1,48 L/tim effektivt - hör och häpna! Dock mycket längre verklig tid eftersom de många komprimeringarna tog 47 min. Samma kvalitet på spriten.

Riktigt nöjd med utfallet med 1,5 skurbollar. Ska göra ett par körningar likadant men testa lite olika effekter i kokaren. Är beredd att offra ett par dl/tim för att förlänga den stabila körningen ytterligare någon grad i kärlet.
Botten.jpg
Botten.jpg (203.35 KiB) Visad 1033 gånger
Topp.jpg
Topp.jpg (233.12 KiB) Visad 1033 gånger
Snedkap.jpg
Snedkap.jpg (241.77 KiB) Visad 1033 gånger
Utlopp.jpg
Utlopp.jpg (321.26 KiB) Visad 1033 gånger
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av rull_bull »

Bygg om till en VM-e-arc nu så slipper du manuellt stänga av och öppna ventilen. :mrgreen:
Bara elektronisk ventil och en hammare på toppen så är du ju redo :thumbup: å
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

rull_bull skrev:Bygg om till en VM-e-arc nu så slipper du manuellt stänga av och öppna ventilen. :mrgreen:
Bara elektronisk ventil och en hammare på toppen så är du ju redo :thumbup: å
Nja, jag gillar så tekniskt enkelt som möjligt. Efter att ha läst boken och följt ARC forumet ett tag är jag lite skeptisk till hammarens förträfflighet. Verkar inte bättre än en vanlig VM att skilja bort bra koncentrerad heads vad jag kan förstå. Är väl därför man laborerar med CM/VM hybrider. 1,5 tim att blöda heads i VM sköter sig själv. Har iofs skaffat en ventil för att kunna sätta efter produktkylaren (fig 64 i boken) men om jag nu når samma uttag med stabil körning till 96-97 C och endast ett par manuella komprimeringar i slutet, ser jag ingen vits att automatisera för dess egen skull. Slipper man också risken att NTC givaren strular :lol: Men, men, får se. Om jag nu först får till en enkel, stabil VM med bra kapacitet, vill jag ju nog göra nåt annat med vår roliga hobby :thumbup:
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av drjosefelak »

Kabom skrev:
rull_bull skrev:Bygg om till en VM-e-arc nu så slipper du manuellt stänga av och öppna ventilen. :mrgreen:
Bara elektronisk ventil och en hammare på toppen så är du ju redo :thumbup: å
Nja, jag gillar så tekniskt enkelt som möjligt. Efter att ha läst boken och följt ARC forumet ett tag är jag lite skeptisk till hammarens förträfflighet. Verkar inte bättre än en vanlig VM att skilja bort bra koncentrerad heads vad jag kan förstå. Är väl därför man laborerar med CM/VM hybrider. 1,5 tim att blöda heads i VM sköter sig själv. Har iofs skaffat en ventil för att kunna sätta efter produktkylaren (fig 64 i boken) men om jag nu når samma uttag med stabil körning till 96-97 C och endast ett par manuella komprimeringar i slutet, ser jag ingen vits att automatisera för dess egen skull. Slipper man också risken att NTC givaren strular :lol: Men, men, får se. Om jag nu först får till en enkel, stabil VM med bra kapacitet, vill jag ju nog göra nåt annat med vår roliga hobby :thumbup:

Läs boken en gång till, är mitt ända råd..
Bästföre Mäsk 7-9%
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

drjosefelak skrev:
Kabom skrev:
rull_bull skrev:Bygg om till en VM-e-arc nu så slipper du manuellt stänga av och öppna ventilen. :mrgreen:
Bara elektronisk ventil och en hammare på toppen så är du ju redo :thumbup: å
Nja, jag gillar så tekniskt enkelt som möjligt. Efter att ha läst boken och följt ARC forumet ett tag är jag lite skeptisk till hammarens förträfflighet. Verkar inte bättre än en vanlig VM att skilja bort bra koncentrerad heads vad jag kan förstå. Är väl därför man laborerar med CM/VM hybrider. 1,5 tim att blöda heads i VM sköter sig själv. Har iofs skaffat en ventil för att kunna sätta efter produktkylaren (fig 64 i boken) men om jag nu når samma uttag med stabil körning till 96-97 C och endast ett par manuella komprimeringar i slutet, ser jag ingen vits att automatisera för dess egen skull. Slipper man också risken att NTC givaren strular :lol: Men, men, får se. Om jag nu först får till en enkel, stabil VM med bra kapacitet, vill jag ju nog göra nåt annat med vår roliga hobby :thumbup:

Läs boken en gång till, är mitt ända råd..
Tar tacksamt emot råd, kan du precisera?
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av smygbrännarn »

Jag är beredd att hålla med dig då det var många år sedan jag slöt med hammaren.
I mitt tycke så är den bara onödig då man då blir begränsad av att köra lika stora satser samt att jag kan ha högre uttags hastighet utan headskolonn.

Däremot gillar jag ventilen så att man slipper allt passande av temperaturen.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

smygbrännarn skrev:Jag är beredd att hålla med dig då det var många år sedan jag slöt med hammaren.
I mitt tycke så är den bara onödig då man då blir begränsad av att köra lika stora satser samt att jag kan ha högre uttags hastighet utan headskolonn.

Däremot gillar jag ventilen så att man slipper allt passande av temperaturen.
Ska bli intressant att se om jag kan nå säg 1,3 L/h och första avstängning vid 96 C. Då bör det inte bli mer än 3-4 stabiliseringar. Om den går stabilt kan man ju gå på klockan och sköta om den alldeles i slutet bara. Har märkt att jag har svårt att lämna körningen åt sig själv i alla fall, tittar till den titt som tätt :lol:

Man blir ju dock aldrig färdig så jag kanske sätter in min ventil ändå till slut. Rull_bull tipsade om en bra givare och klämhylsa från Tyskland :thumbup:

Vad har du för apparat och vilket uttag ligger du på?
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kusken »

Oavsett vad du använder för kokare, Vänd aldrig ryggen till den !!
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av Kabom »

Kusken skrev:Oavsett vad du använder för kokare, Vänd aldrig ryggen till den !!
Oj, det låter allvarligt :shock: ... hm, varför ska man då bygga en E-rigg för att sitta och titta på ventilen när den öppnar och stänger? :roll:
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: 15 mm utloppsrör?

Inlägg av smygbrännarn »

Jag använder en lite större kokare som jag använder sådär en gång per år just till vodka för att ta fram mitt årsbehov sedan har jag en för whisky och en kontinuerlig stripper mm. Jag har nördat in mig på att bygga och mindre på att konsumera kan man nog säga.

Angående att lämna maskinen så skulle aldrig jag ha ro att sitta och bevaka hela tiden utan jag tittar till den en gång i timmen kanske. Dock så stänger den av om kylvatten blir för varmt samt vid 98 grader i kokkärlet.
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster