Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Göra enkel cider på juice/must från affären

Cidersatser och recept. Även recensioner av cidersatser och tillbehör.
folke123
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 28, 2018 12:54

Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av folke123 »

Hej!

Jag undrar om det finns någon enkel (eller allmänt utsedd som "bästa") nybörjarguide för att göra cider med färdig must/juice.
(gärna en torrare cider)

Dvs:

Jag vill göra cider på en färdig äppledryck av något slag och inte med äpplen då jag inte har någon juicepress.

Jag har inte heller någon annan utrustning (jäshinkar, hävertar och allt vad det heter :)) Men det är jag villig att köpa in.

Jag vill göra en "första" enklare cider för att se om jag tycker det är kul och något jag vill göra mer avancerat i framtiden, en nybörjarbryggarcider helt enkelt :)

Det enda jag har "bryggt" tidigare är glögg, och då var det bara att dumpa jäst + svagdricka + kryddor i en hink och låta stå någon vecka. Så det är på den nivån jag är i kunskaper idag.

Slutprodukten jag hade velat ha är x flaskor med kapsyl på med fulltdrickbar cider med en alkoholhalt mellan 4 - 10%

Tack på förhand! :)
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av AirQ »

Om du tittat lite innan du skrev så hade du sett den klistrade tråden "Guide hur man gör enkel cider/alkoläsk från färdigjuice" precis ovanför ditt inlägg med min guide om hur du gör det ;)
/viewtopic.php?f=37&t=23099
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av latmasken »

Det är bara att köpa äppeljuicekoncentrat och lämplig jäst.

Om koncentratet blandas enligt förpackningen får du 110 gram socker per liter (det brukar stå 11 g av 100 på näringsinnehållet), med mindre vatten får du alltså lite mer socker (och högre alkoholhalt).

Ibland kan man hitta färdigblandad juice billigare än koncentrat.

Du behöver i princip bara en jäshink och ett jäsrör, och vanliga hushållsmått för att mäta volym (litermått, decilitermått etc). Hävert kan vara praktiskt för omtappningen, men även "hälla försiktigt" funkar.

Ska du ha kolsyrad söt cider blir det mycket krångligare dock.
folke123
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 28, 2018 12:54

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av folke123 »

latmasken skrev:Det är bara att köpa äppeljuicekoncentrat och lämplig jäst.

Om koncentratet blandas enligt förpackningen får du 110 gram socker per liter (det brukar stå 11 g av 100 på näringsinnehållet), med mindre vatten får du alltså lite mer socker (och högre alkoholhalt).

Ibland kan man hitta färdigblandad juice billigare än koncentrat.

Du behöver i princip bara en jäshink och ett jäsrör, och vanliga hushållsmått för att mäta volym (litermått, decilitermått etc). Hävert kan vara praktiskt för omtappningen, men även "hälla försiktigt" funkar.

Ska du ha kolsyrad söt cider blir det mycket krångligare dock.
Är det bättre att gära det på koncentrat eller typ kiviks must? (dvs fin juice?)

Vill ha kolsyrad cider, men hellre torr än söt
AirQ skrev:Om du tittat lite innan du skrev så hade du sett den klistrade tråden "Guide hur man gör enkel cider/alkoläsk från färdigjuice" precis ovanför ditt inlägg med min guide om hur du gör det
/viewtopic.php?f=37&t=23099
Kanske jag som är för noob:ig, men det där känns mer som en beskrivning om VAD du har gjort än vad man ska göra/varför. (vilka prylar är det du har där (antar en jäshink) hur mycket jäst/vilken jäst. Hur länge ska man jäsa? Måste man tillsäta gelatin? Och hur man gör om man vill ha cidern på flaskor (jag har inget fat här hemma :P)
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av ranald »

Grejen med det här forumet är att all info finns här, men man får leta lite...

Alkoholhalt: 17g socker per liter ger 1% alkohol.
Kolsyra: tillsätt socker eller sockerlösning i flaskan när du buteljerar. Om du har en stadig ölflaska med patentkork kan du använda 1 teasked socker per halvliter. Använd mindre, typ hälften, för enklare flaskor.
Koncentrat/finjos: använd koncentrat eller färdig must, beroende på vilket som är billigast. Finjos kan du skippa, du har redan bestämt dig för en enklare cider iochmed att du utgår från jos istf äpplen.
Utrustning: 2 jäshinkar med lock, vattenlås, hävert. Finns på citygross. Jag rekommenderar en pumphävert; den finns inte på citygross.
Jäst: godtycklig vin eller ciderjäst, t.ex vinjäst eller starkvinsjäst från citygross.

Blanda jos/must/koncentreat/vatten och socker i en jäshink. Pudra över jästen. på med locket, sätt ditt vattenlåset. Det borde börja jäsa efter någon dag. Låt det jäsa tills det slutat, kan ta någon vecka eller två, beroende på temperatur i rummet, mustkvalitet, ... Låt det stå tills det bildats en tydlig bottensats. Tappa om med hävert till andra hinken så att du blir av med bottensatsen. Låt stå och klarna någon vecka eller två. Buteljera med tillsatt socker för kolsyra. Lagra minst 3 månader.

Om du vill lära dig mer om cider och framställning rekommenderas http://www.cider.org.uk/. Svenska ciderfrämjandet finns också på nätet.
folke123
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 28, 2018 12:54

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av folke123 »

ranald skrev:Grejen med det här forumet är att all info finns här, men man får leta lite...

Alkoholhalt: 17g socker per liter ger 1% alkohol.
Kolsyra: tillsätt socker eller sockerlösning i flaskan när du buteljerar. Om du har en stadig ölflaska med patentkork kan du använda 1 teasked socker per halvliter. Använd mindre, typ hälften, för enklare flaskor.
Koncentrat/finjos: använd koncentrat eller färdig must, beroende på vilket som är billigast. Finjos kan du skippa, du har redan bestämt dig för en enklare cider iochmed att du utgår från jos istf äpplen.
Utrustning: 2 jäshinkar med lock, vattenlås, hävert. Finns på citygross. Jag rekommenderar en pumphävert; den finns inte på citygross.
Jäst: godtycklig vin eller ciderjäst, t.ex vinjäst eller starkvinsjäst från citygross.

Blanda jos/must/koncentreat/vatten och socker i en jäshink. Pudra över jästen. på med locket, sätt ditt vattenlåset. Det borde börja jäsa efter någon dag. Låt det jäsa tills det slutat, kan ta någon vecka eller två, beroende på temperatur i rummet, mustkvalitet, ... Låt det stå tills det bildats en tydlig bottensats. Tappa om med hävert till andra hinken så att du blir av med bottensatsen. Låt stå och klarna någon vecka eller två. Buteljera med tillsatt socker för kolsyra. Lagra minst 3 månader.

Om du vill lära dig mer om cider och framställning rekommenderas http://www.cider.org.uk/. Svenska ciderfrämjandet finns också på nätet.
Tack! :)

Lite följdfrågor

Kommer jästen äta upp allt sockret? Dvs behöver jag stoppa jäsningen på något sätt? (Även en torr cider har ju inte 0% socker)
Som någon skrev ovan så är det t.ex 11% socker i en juice, blir alkoholhalten 6.5% då och sockret 0%?

Sockret jag har i i flaskan sen, det blir bara till kolsyra eller ökar det alkoholhalten lite till sen?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av AirQ »

folke123 skrev:
latmasken skrev:Det är bara att köpa äppeljuicekoncentrat och lämplig jäst.
AirQ skrev:Om du tittat lite innan du skrev så hade du sett den klistrade tråden "Guide hur man gör enkel cider/alkoläsk från färdigjuice" precis ovanför ditt inlägg med min guide om hur du gör det
/viewtopic.php?f=37&t=23099
Kanske jag som är för noob:ig, men det där känns mer som en beskrivning om VAD du har gjort än vad man ska göra/varför. (vilka prylar är det du har där (antar en jäshink) hur mycket jäst/vilken jäst. Hur länge ska man jäsa? Måste man tillsäta gelatin? Och hur man gör om man vill ha cidern på flaskor (jag har inget fat här hemma :P)
Kanske hade gått att va mer pedagogisk men det är tyvärr inte min starka sida :)
Men följer du det jag skrivit så kommer du få en torr äppelcider ;)

Prylarna är de första jag radat upp i tråden ;)

Gelatin är ett klarningsmedel, absolut inget måste att tillsätta men det snabbar på processen för cidern att klarna.

Vill du jäsa kolsyra på flaskor så hoppar du över steg 14 i min tråd (dvs att använda jässtopp) sedan när det fått klarna och jäsa färdigt vilket brukar va ca 2-3veckor efter jässtarten, för att va på säkra sidan att det jäst klart så kan du mäta oechle värdet 3dagar i rad, är det samma värde så bör det inte hända så mycket mer.
Så tappar du om det till en ny hink för att bli av med bottensatsen och tillsätter sockerlag (brukar koka upp ett par DL vatten med 5-6gram socker per liter cider) och tillsätter det i hinken och rör om lite försiktigt så det blandar sig, sedan är det bara att tappa på flaska och kapsylera, 2-3veckor senare bör du ha bra kolsyra.
Dock skulle jag nog vänta närmare 1-2 månader innan jag började dricka, brukar ta lite tid innan jästsmaken lägger sig.


Vill du ha mer ingående instruktioner så tror jag att det vore bättre att söka lite på forumet, alternativt youtube, bör finnas 25000 videos med "howto cider" eller "hur gör jag cider"
Learning by doing is the shit
folke123
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 28, 2018 12:54

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av folke123 »

Tack!

Hur fungerar det med socker och alkoholen, äter jästen upp allt sockret? Köper jag en torr cider på systemet så har den ju i alla fall lite sötma kvar (Även om det inte är som de sötsliskiga)
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av ranald »

folke123 skrev: Lite följdfrågor

Kommer jästen äta upp allt sockret? Dvs behöver jag stoppa jäsningen på något sätt? (Även en torr cider har ju inte 0% socker)
Som någon skrev ovan så är det t.ex 11% socker i en juice, blir alkoholhalten 6.5% då och sockret 0%?

Sockret jag har i i flaskan sen, det blir bara till kolsyra eller ökar det alkoholhalten lite till sen?
Jästen äter allt socker, tills det bildats så mycket alkohol att den dör.
folke123
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 28, 2018 12:54

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av folke123 »

ranald skrev:
folke123 skrev: Lite följdfrågor

Kommer jästen äta upp allt sockret? Dvs behöver jag stoppa jäsningen på något sätt? (Även en torr cider har ju inte 0% socker)
Som någon skrev ovan så är det t.ex 11% socker i en juice, blir alkoholhalten 6.5% då och sockret 0%?

Sockret jag har i i flaskan sen, det blir bara till kolsyra eller ökar det alkoholhalten lite till sen?
Jästen äter allt socker, tills det bildats så mycket alkohol att den dör.
Men om den dör, hur kan den jäsa mer sen när jag har i cidern i flaskan med lite socker?

Okej då är det fortfarande lite socker kvar? För en helt osöt cider tänker jag inte är så god? Gillar torr cider, men där finns ju viss sötma kvar om jag köper på krogen eller systembolaget.

Behövs någon jästnäring?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av latmasken »

Om du ska kolsyrejäsa så kan du inte göra söt cider om du inte sötar med nåt som jästen inte äter (man kan t.ex. söta med laktos eller sötningsmedel, stevia etc).

Jästen fortsätter jobba tills nåt av följande inträffar:
  • Sockret tar slut (då går den i dvala men börjar jobba igen om den får mer socker)
  • Alkoholhalten blir för hög (då snackar vi om uppemot 20%, oftast börjar jästen jobba igen om alkoholhalten sänks genom spädning)
  • Trycket blir för högt (då fortsätter den jobba om trycket sjunker)
  • Temperaturen blir för låg (då går den i dvala, men fortsätter jobba om temperaturen stiger igen)
  • Jästen dör (t.ex. av jässtopp, för hög temperatur eller liknade), då kommer den inte att kunna jobba mer
För punkten om trycket gäller att det krävs rätt högt tryck för att den ska sluta jäsa, detta tryck tål inte de flesta flaskor, det är därför man kan få flasksprängning om man kolsyrejäser med för mycket socker.

Om man tvångskarbonerar (d.v.s. kolsyrar mha kolsyrepatron) så kan man jässtoppa och eftersöta med socker innan man kolsyrar, eftersom det inte finns nån levande jäst kvar som äter upp sockret.


Det du köper på krogen eller systembolaget är inte "cider", det är smaksatt och kolsyrat äppelvin. "Riktig" cider är torr.
folke123
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 28, 2018 12:54

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av folke123 »

latmasken skrev:Om du ska kolsyrejäsa så kan du inte göra söt cider om du inte sötar med nåt som jästen inte äter (man kan t.ex. söta med laktos eller sötningsmedel, stevia etc).

Jästen fortsätter jobba tills nåt av följande inträffar:
  • Sockret tar slut (då går den i dvala men börjar jobba igen om den får mer socker)
  • Alkoholhalten blir för hög (då snackar vi om uppemot 20%, oftast börjar jästen jobba igen om alkoholhalten sänks genom spädning)
  • Trycket blir för högt (då fortsätter den jobba om trycket sjunker)
  • Temperaturen blir för låg (då går den i dvala, men fortsätter jobba om temperaturen stiger igen)
  • Jästen dör (t.ex. av jässtopp, för hög temperatur eller liknade), då kommer den inte att kunna jobba mer
För punkten om trycket gäller att det krävs rätt högt tryck för att den ska sluta jäsa, detta tryck tål inte de flesta flaskor, det är därför man kan få flasksprängning om man kolsyrejäser med för mycket socker.

Om man tvångskarbonerar (d.v.s. kolsyrar mha kolsyrepatron) så kan man jässtoppa och eftersöta med socker innan man kolsyrar, eftersom det inte finns nån levande jäst kvar som äter upp sockret.


Det du köper på krogen eller systembolaget är inte "cider", det är smaksatt och kolsyrat äppelvin. "Riktig" cider är torr.
Fast jag menar ju den torra cidern, den har ju inte 0% sötma, finns ju t.ex fransk cider på systembolaget, och den måste ju vara gjord med konstens alla regler, och den är ju torr. Men den har ju inte 0% sötma för det.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av latmasken »

Det finns lite nationella variationer, men det finns i t.ex. England rätt strikta regler för vad som får kallas cider. Det får i princip bara vara ren äppelmust som vildjäses. Ingen tillsatt jäst, inget tillsatt socker, ingen justering av pH, inget jässtopp, inget konserveringsmedel osv. Bara ren äppelmust som vildjäses tills den slutat jäsa och självklarnat.

Och med dessa kriterier så går det inte att skapa en söt cider, om inte musten av nån anledning innehåller sockerarter som inte är jäsbara.

Men eftersom vi svenskar typ aldrig har druckit den typen av cider så är det sällan det som menas när nån säger "cider".

Om du glömmer den där sista meningen som du hängde upp dig på och läser resten av inlägget. För hur jäsningen fungerar är ren naturvetenskap. Vad som får kallas cider och inte är en fråga om lagstiftning.
folke123
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 28, 2018 12:54

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av folke123 »

Jag tror vi pratar om varandra :)

Vill inte/tror inte man kan göra en söt cider á la kopparbergs utan menar de som är torra och säljs som torra. T.ex engelsk eller fransk cider. Den är ju inte söt, men den har ju inte 0% socker i sig, antar att det då är för att de slutar jäsa den med jässtopp :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Göra enkel cider på juice/must från affären

Inlägg av latmasken »

Hur vet du att de inte har noll socker i sig? Det finns annat än socker som ger söt smak.
Skriv svar

Återgå till "Cidersatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster