Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Recept till en bra porter?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Hövdingen
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor dec 20, 2018 21:43

Recept till en bra porter?

Inlägg av Hövdingen »

Hej!
Jag är ny på forumet och ska snart sätta igång att göra min allra första batch. Tanken är att ge mig på en impstout/porter redan som mitt första öl men har ingen aning om vad jag ska kolla på när jag letar recept.

Upplever att stouts tenderar att bli alldeles för sötsliskiga eller har alldeles för mycket choklad/kaffekaraktär. Helst skulle jag vilja uppnå en smak/sötma i stil med Oceans Arbetarporter. Den är aningen sötare än din standardporter och smakar inte allt för mycket av varken apelsin eller kaffe. Annars är Founders CBS och Founders Porter kära favoriter. Det funkar med andra ord med recept på torrare och smakstarkare brygd också. Det får gärna innehålla kaffe/choklad/apelsin (vad är annars poängen?) men det behöver inte vara overkill.

Känner ni till något sådant recept?
Torr/Viss sötma
Får gärna innehålla lagom tydlig smak av kaffe och/eller choklad.
Inga preferenser gällande beska
ABV: gärna mellan 9-12%
IBU: >80

Bör väl tillägga att en del recept jag hittat har innehållit rökmalt. Det är ett "big no no" för min del. Bara jag tänker på det får jag traumatiska flashbacks från när puben jag jobbade på sålde dubbelbocksvarianten av Aecht Schlenkerlas rauchbier på fat. Luktade inte direkt mumma på baren under den månaden och drycken smakade värre än det luktade.

Tack på förhand för eventuella svar!

Hälsningar
Hövdingen
Hövdingen
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor dec 20, 2018 21:43

Re: Recept till en bra porter?

Inlägg av Hövdingen »

Det är självklart EBC jag vill ha över 80 och inte IBU. Sorry, men är rätt ny till alla förkortningar till höger och vänster. Blandar lätt ihop dem. Söker helt enkelt ett recept där färgen överensstämmer med standardvärdet för impporter/stout.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst