Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min allra första bryggning

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Min allra första bryggning

Inlägg av bonkeman »

Nu har jag för första gången tänkt ge mig på att brygga öl! Jag har aldrig någonsin provat tidigare och processen är ganska främmande för mig än så länge. Kan inte terminologin alls utan lär mig efter hand.

Jag har köpt på mig en 20-liters kastrull och en maltpåse. Japp, det blir BIAB-metoden. Annat är för dyrt.

För att göra första koket så smärtfritt som möjligt har jag bestämt mig för att köpa ett färdigt recept med instruktioner på humle.se. En vanlig gräsklipparöl med lite citrustoner!

Detta kör jag på:
https://shop.humle.se/recept/krossad-ma ... ptkit-20-l

Innehåll:
• Recept och instruktioner
• Malt: Pale ale malt och Munich 1 från Weyermann®
• Humle: Pacific Gem och Wai-iti
• Jäst: Fermentis Saflager W-34/70

Igår mäskade jag och kokte sedan med humlen i steg enligt receptet. Jag bestämde mig för att göra halva receptet dvs 10 liter. Allt tog längre tid än jag trodde och klockan blev ganska sent. Jag skulle egentligen vilja hinna bli av med mer ”bös” innan jag hävde över till mitt jäskärl, men nöden har ingen lag och jag hävde över något som liknade ett rejält lavemang till jäskärlet.

Jag har ju förstått att temperaturen skall ner snabbt efter koket och det fixade jag med ett kallbad och isklampar jag hade i frysen! Detta kanske var det enda som inte var desinficerat men jag tänkte att, vafan det är ju fryst.

Fick möblera om lite i kylskåpet i källaren, men nu är kärlet på plats och vi får se hur det går. Ska försöka trimma in skåpet på ca 11°C

Bifogar några bilder. Fortsättning följer…
Bilagor
01.jpg
01.jpg (114.89 KiB) Visad 2285 gånger
02.jpg
02.jpg (95.19 KiB) Visad 2285 gånger
03.jpg
03.jpg (75.72 KiB) Visad 2285 gånger
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av bonkeman »

Jäser väldigt försiktigt. Sitter man och stirrar en lång stund på vattenlåset så ser man att det rör sig lite. Har skakat om behållaren lite för att väcka mer liv i den, vet inte om det hjälper. Har läst att det kan ta tid innan det kommer igång så jag tar det lugnt. Är van vid sockerlösning med turbojäst och att vattnet sprutar ut ur vattenlåset :lol:
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av AirQ »

Aldrig själv bryggt lager men har för mig att man brukar börja lite varmare än 11c för att det ska komma igång och sen efter hand trappa ner graderna till runt 10c.

De funkar säkert att köra som du gör med, bara att de förmodligen tar lite längre tid för det att komma igång och bli färdigt.

Hade nog varit lättare att börja med någon typ av ale ;) då är inte de låga temperaturena så nödvändiga, alejöst funkar bra runt 15-22c beroende på vilken jäst nan köper, samt lager/pilsner skall lagras, medans ale så behövs inte lagringen inte på samma sätt för att få rätt smaker.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av Michael »

Brygger nästa enbart lager och du är helt rätt på det, för att lyckas med en lager är det viktigt att det är rätt temp i början. Dvs det är bättre att börja kallt och höja än tvärtom. Det kan ta lite tid att komma igång om du har liten mängd jäst, men när det väl startat och jäst några dagar kan du ta ut hinken i rumstemp och låta det jäsa färdigt där.

Lycka till.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av bonkeman »

Eftersom jag är helt ny på detta så inbillade jag mig att det var lättare att göra en vanlig lager men jag har ju förstått att det är fel nu när jag läst på lite!

Det har kommit igång att jäsa bra nu på stabila 10-11°C och jag tänker låta det stå i kylen tills det är färdigt. Räknar med tre veckor till åtminstone. Redan här märker jag ju att jag borde gjort nåt annat än lager! Man vill ju ha snabba resultat första gången :mrgreen: Men det låter ju intressant med att börja jäsa kallt, för att sedan snabba på processen genom att jäsa klart i rumstemperatur. Men det låter lite för bra för att vara sant så jag kör på mitt spår (dvs det som står i instruktionerna).
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av AirQ »

Tack för rättelsen, är som sagt obildad inom lager :)

Fint att det jäser, blir säkert bra när det är färdigt.

Om du har fler hinkar så kan du ju påbörja nästa sats, o den är då färdig att dricka om ca 4v, om du skall kolsyrejäsa på flaska, fat så kan man nästan räkna 2v

Ipa/apa funkar rätt bra som nybörjar öl, nästan omöjligt att göra odrickbara då felsmakerna döljs mycket i humle smakerna.

Lager pilsner är mer finlir att få perfekt :)

Brukar själv inte brygga så många ggr per år längre just för att det tar nästan lika lång tid att göra 10L som 200L, så brukar bli att jag gör ca 70-100L i stöten och när man närmar sig sista fatet så planerar man in nästa bryggning, så mitt tips är att skala upp så du iaf klarar av att göra 20-25l satser.
Enda skillnaden i tid är när du skall flaska och diska :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av bonkeman »

AirQ skrev:Tack för rättelsen, är som sagt obildad inom lager :)

Fint att det jäser, blir säkert bra när det är färdigt.

Om du har fler hinkar så kan du ju påbörja nästa sats, o den är då färdig att dricka om ca 4v, om du skall kolsyrejäsa på flaska, fat så kan man nästan räkna 2v

Ipa/apa funkar rätt bra som nybörjar öl, nästan omöjligt att göra odrickbara då felsmakerna döljs mycket i humle smakerna.

Lager pilsner är mer finlir att få perfekt :)

Brukar själv inte brygga så många ggr per år längre just för att det tar nästan lika lång tid att göra 10L som 200L, så brukar bli att jag gör ca 70-100L i stöten och när man närmar sig sista fatet så planerar man in nästa bryggning, så mitt tips är att skala upp så du iaf klarar av att göra 20-25l satser.
Enda skillnaden i tid är när du skall flaska och diska :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Ja, den tanken har slagit mig också, att det känns dumt att göra bara 10L när det tar sån tid! Men jag hade inte kunnat göra hela receptet ändå eftersom jag bara köpte en 20L kastrull! Snacka om att redan ångra sig, haha!

Nu hoppas jag bara att denna satsen inte blir kontaminerad på något sätt. Tyckte jag var noga med desinficeringen och kommer att vara lika noga vid tappning sen.

Nästa batch blir definitivt en IPA av något slag. Nån recept med Amarillo!
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av AirQ »

Svårt att tro att det ska bli något problem med det, renligheten är viktig, men inte livsviktig, har rätt många ggr upptäckt att decifieringsmedlet varit slut när man är mitt i bryggningen, så de har fått gått med yes och ordentlig diskning, har hitils inte lyckats få någon infektion :)

Så ett pro tips är att kolla att man har starsan/oxipro eller något annat bra decifieringsmedel samt jäst hemma innan man börjar ;)
Senaste bryggningen fick jäsa på en jäst som gick ut för 2 år sen, men blev en skaplig slasköl till gräsklipparen :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av bonkeman »

Nu har det jäst (låååångsamt) i 10-11 grader i 2,5 vecka. Jag har försökt att läsa på så mycket jag kan under tiden och har förstått att en diacetylrast är grejen när man pysslar med lager. Det står ju inget om det i receptet men jag har nu tagit ut kärlet för att jästen ska göra sitt jobb i rumstemperatur den sista tiden.

Jag misstänker att detta steget är lite för sent påtänkt och att jäsningen nästan är färdig redan, men vi får se! Jag improviserar grovt just nu. Hur illa kan det bli :mrgreen:

Planen är att jäskärlet får stå i ca 20 grader i några dagar nu, fram till söndag. Då tänkte jag att jag skulle börja tappa på flaska. Har köpt på mig flaskor på humle.se samt börjat hamstra alla flaskor vi köpt senaste tiden. Kapsyleringsapparat är inköpt, det blev en Astrid från humle.se. Vågade inte köpa nån billigare som förlitar sig på ren handkraft efter att ha läst hur folk har skadat sig när flaskor spruckit. Min fru är sjuksköterska så hon tillät inget annat heller :)

Efter tappning ställer jag flaskorna i kylen på max kyla, ca 4-5 grader i ett par veckor innan jag provsmakar. Återkommer med rapport efter flasktappning!
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av AirQ »

Låter som en bra plan, men ställ flaskorna i rumstemp i 2v efter tappningen så jäaten har bra chans att göra kolsyra, annars är risken att de kan ta längre tid.
Sen kan du ställa dem kallt och mörkt och försöka halvt glömma bort dem i några veckor ;)

Gamla hederliga kapsyleringsapparaten greta går bra att använda också, har använt mina 2 sen 2009, har inte misslyckats med någon flaska, varesig läckage eller trasiga flaskor.
Har hört många historier om att de är livsfarliga också, men skulle gissa på att om man har ett sunt förnuft och inte går in för att bryta järnbalkar så funkar det bra ;)

Har även en astrid men den har jag haft problem med att plasten inte höll när man va tvungen o ta i för att pressa på kapsylen, vilket var andra flaskan, så reklamerade den o togfram greta igen, sen dess har den legat i förådet, så vet inte riktigt hur bra den är :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av bonkeman »

AirQ skrev:Låter som en bra plan, men ställ flaskorna i rumstemp i 2v efter tappningen så jäaten har bra chans att göra kolsyra, annars är risken att de kan ta längre tid.
Sen kan du ställa dem kallt och mörkt och försöka halvt glömma bort dem i några veckor ;)

Gamla hederliga kapsyleringsapparaten greta går bra att använda också, har använt mina 2 sen 2009, har inte misslyckats med någon flaska, varesig läckage eller trasiga flaskor.
Har hört många historier om att de är livsfarliga också, men skulle gissa på att om man har ett sunt förnuft och inte går in för att bryta järnbalkar så funkar det bra ;)

Har även en astrid men den har jag haft problem med att plasten inte höll när man va tvungen o ta i för att pressa på kapsylen, vilket var andra flaskan, så reklamerade den o togfram greta igen, sen dess har den legat i förådet, så vet inte riktigt hur bra den är :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Tack för tipsen! Det låter ju klart vettigt att låta flaskjäsningen ske lite varmare.

Sen ska man ju kallkrascha också tydligen. Men det kommer jag att hoppa över i brist på riktigt kalla utrymmen just nu. Och jag inser redan nu att denna lagern INTE kommer bli den klaraste. Jag siktar på en acceptabel smak!

Jag har provat att kapsylera några flaskor med Astrid och visst får man ta i även med den. Men den känns säkrare och det är väl i princip omöjligt att misslyckas. Men de verkar ha problem med kvalitén på dem, jag har också reklamerat en! Hålen i pelaren var inte centrerade så sprinten gick inte in i hålen. Jag tror att det är därför de är restade i lagret just nu. De skrev själva att flera stycken hade samma problem när de fick för sig att kolla lagret efter min reklamation.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av bonkeman »

OK, nu är jag lite smått förväntansfull! Jäskärlet har stått framme i rumstemp i tre dygn nu och jag bestämde mig för att ta ett litet smakprov. Jag desinficerade en rostfri liten bägare med StarSan och tog ett litet prov ur tunnan... Jäklar vad jag blev förvånad! Ganska fräsch och trevlig lager med lite citrustoner (kunde varit mer enligt mig) och då var det ändå avslaget och rumstempererat. Sötman var helt borta. Jag har ju inte mätt några OG och FG i denna batchen men nu fick jag kvitto.

Hoppas bara att jag inte pajat nåt genom att lyfta på locket och släppa in syre...

Nu ska jag flaska detta så fort som möjligt, kanske redan imorgon förmiddag. Mina förväntningar har gått från källaren till ganska stora! Trodde aldrig att det skulle smaka så bra med tanke på böset jag en gång tappade ner i jäskärlet! :mrgreen:

Planen är att med hävert föra över ölet (för det kan man väl kalla det nu?) till ett annat sanerat kärl och blanda upp med sockerlag i rätt mängd. Sen är det bara att börja tappa. Flaskorna tänkte jag först desinficera i ugnen en timme på ca 150 grader.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av AirQ »

Kul att höra att de smakar bra :)
Som sagt även om man inte gör allt helt enligt alla bestämmelser och tycken o tänken så brukar de bli rätt skapliga o drickbara resultat ändå :)

Jag brukar föra över till ett nytt kärl för att få bort böset ifrån botten och sen koka sockerlag på 5-7gram per liter öl, sen blanda de lite försiktigt i hinken innan flasktappningen.

Bör inte va några problem med att du öppnat.


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av Michael »

Kul att höra att det gått bra.
Det finns lite olika skolor vad det gäller kolsyrejäsning. Min är att eftersom du ändå ska lagra flaskorna och jästen redan visat att den är pigg vid 10-12° så kan du lika bra ställa flaskorna svalt från början. Det kommer att ta längre tid men det kan ju kvitta. Kolsyran blir bättre och ölen kommer att klarna efterhand.

Jag brukar diska flaskorna och sen torka dom i ugnen på 80° i en timme, det räcker gott och väl.

Kan du inte ladda flaskorna med sockerlagen och fylla direkt från jäshinken utan omtappning?
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Min allra första bryggning

Inlägg av bonkeman »

Michael skrev:Kul att höra att det gått bra.
Det finns lite olika skolor vad det gäller kolsyrejäsning. Min är att eftersom du ändå ska lagra flaskorna och jästen redan visat att den är pigg vid 10-12° så kan du lika bra ställa flaskorna svalt från början. Det kommer att ta längre tid men det kan ju kvitta. Kolsyran blir bättre och ölen kommer att klarna efterhand.

Jag brukar diska flaskorna och sen torka dom i ugnen på 80° i en timme, det räcker gott och väl.

Kan du inte ladda flaskorna med sockerlagen och fylla direkt från jäshinken utan omtappning?
Nu på morgonen började jag arbetet med flasktappning. Det var innan jag läste ditt svar Michael. Men jag hade redan bestämt mig för att tappa över till ett annat kärl, med tanke på hur mycket slagg jag hade i botten på mitt jäskärl. Jag slarvade lite efter vörtkoket pga att det blev sent på kvällen. Kunde ju fått bort mer bottensats innan jäsning om man säger så 8)

Hur som helst, flaskorna åkte in i ugnen på 150 grader. Hinken och häverten rengjordes och sanerades. Kapsylerna lät jag ligga i en skål med StarSan.

Tappningen gick fint och jag fick med mig minimalt med skit. Nästan 7,5 liter öl. Sen kokade en sockerlag med 6,5 g socker per liter öl. Överallt har jag läst 6-7 g socker så vad kan bli bättre än mittemellan! Detta rördes ner i ölet och sen var det flasktappning. Hade köpt en sån här flaskfyllare och den var ju väldigt smidig! Den lämnar visserligen lite väl mycket luft i flaskan så jag får hoppas att det inte skadar ölet.

Nu har jag ställt flaskorna mörkt och i knappt 20 graders värme, dvs under trappan till källaren! Älskar vår källare just nu eftersom det är 30 grader överallt på markplan så här års. De får väl stå där i två veckor nu innan jag provar en flaska. Kylskåpet behövs till annat just nu så jag får inte använda det mer för min bättre hälft och det verkar som sagt ändå finnas olika skolor för flaskjäsningen!

Jag är ju rädd att detta kommer bli ett gift för mig. Det här var så kul så jag har börjat planera nästa kok i huvudet redan. Pale Ale-Malt och Amarillopellets ligger redan och väntar i en låda :lol:

Lite bilder:
Bilagor
Färdigjäst! En hel del bös i botten...
Färdigjäst! En hel del bös i botten...
01 hink med bös.JPG (260.46 KiB) Visad 2269 gånger
Sanerad hink och hävert.
Sanerad hink och hävert.
02 StarSanad hink.JPG (314.53 KiB) Visad 2269 gånger
Steriliserade flaskor och omtappat öl.
Steriliserade flaskor och omtappat öl.
03 rena flaskor och omtappat.JPG (377.53 KiB) Visad 2269 gånger
Nästan 7,5 liter blev det!
Nästan 7,5 liter blev det!
04 7.4 liter.JPG (255.56 KiB) Visad 2269 gånger
Färdigt! Fick användning för min röda back som stått i källaren sen 2015. Ska se om jag kan få tag i en till. De börjar bli sällsynta!
Färdigt! Fick användning för min röda back som stått i källaren sen 2015. Ska se om jag kan få tag i en till. De börjar bli sällsynta!
05 färdiga.JPG (348.12 KiB) Visad 2269 gånger
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster