Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sprit försvinner vid rening

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
dossla
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor feb 20, 2020 17:02
Utrustning: kolonbrännare

Sprit försvinner vid rening

Inlägg av dossla »

Ok... Efter jag varit i stugan och bränt sprit i helgen så kom jag hem med 10.5 liter ca. 90% sprit.
Efter att blandat ut det här med vatten hade jag typ 21 liter 45% sprit, och börja rena detta igenom kol.
Kolet hade jag förberett enligt den berömda pdf filen.
Fyllde kolet i ett rör med 38mm diameter och 1.5M långt kopplat till en hink med bottenventil.
Men efter den första reningen så blev de ca 19-20 liter 42% sprit.
Och efter andra rening så hade jag ca 18 liter 40% sprit.

Är det vanligt att de fattas så mycket sprit efter rening? tycker att när spriten blivit svagare så borde jag ha blivit mer inte mindre.

Hinken hade ingen lock, kan de ha avdunstat så mycket?
Och ja jag hällde på vatten så att de tryckte ut sprit tills de bara kom ut 5%
Lät de droppa ca 1-2 droppar i sekunden så detta tog typ 6 dagar.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Sprit försvinner vid rening

Inlägg av Toffeln »

Vet ingenting om tillverkning och kolning av sprit men kan tänka mig några orsaker.
Det är en alkoholblandning kvar i kolet eftersom du slutade med en 5% blandning i röret.
Mätfel: det är inte omöjligt att du avrundar uppåt vid första mätningen och sedan nedåt vid andra?.
Oren lösning som gett ett oriktigt utslag vid mätning, en del av de oönskade beståndsdelarna fastnar i reningsprocessen och ger ett lägre men mer riktigt värde efteråt.
Du tog med vatten i början av reningen och avslutade innan du fått ur all alkohol.
Temperatur på vätskan vid mät-tillfället.
Som jag sa, har egentligen ingen aning.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Sprit försvinner vid rening

Inlägg av MRWELDER »

dossla skrev:Ok... Efter jag varit i stugan och bränt sprit i helgen så kom jag hem med 10.5 liter ca. 90% sprit.
Efter att blandat ut det här med vatten hade jag typ 21 liter 45% sprit, och börja rena detta igenom kol.
Kolet hade jag förberett enligt den berömda pdf filen.
Fyllde kolet i ett rör med 38mm diameter och 1.5M långt kopplat till en hink med bottenventil.
Men efter den första reningen så blev de ca 19-20 liter 42% sprit.
Och efter andra rening så hade jag ca 18 liter 40% sprit.

Är det vanligt att de fattas så mycket sprit efter rening? tycker att när spriten blivit svagare så borde jag ha blivit mer inte mindre.

Hinken hade ingen lock, kan de ha avdunstat så mycket?
Och ja jag hällde på vatten så att de tryckte ut sprit tills de bara kom ut 5%
Lät de droppa ca 1-2 droppar i sekunden så detta tog typ 6 dagar.

När jag kolade förr så blötla jag med 1 liter vatten så kolet in drar i sig vatten
sen i botten hade jag lite bomull som stop jag tror du har ett stop nere i röret och det pressas ihop där då tar det lång tid

Jag skulle börja om med allt ta ur kolet och kolla felet
dossla
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor feb 20, 2020 17:02
Utrustning: kolonbrännare

Re: Sprit försvinner vid rening

Inlägg av dossla »

I botten av röret hade jag ett kemifilter (typ kaffe filter) Sen rinner de igenom en slang som jag sätter en slang klämma på för att styra droppandet.
kolet som jag blött ner dagen innan i kokande vatten var så packat som de gick. Jag körde i ca 3 liter vatten igenom riggen innan jag hällde på sprit.

All sprit är nu renad och klar och den blev väldigt bra, så inget att klaga på där.
Och att jag skall mätt fel tror jag inte eller men nått fel har jag tydligen gjort. Om det inte nu är normalt att de fattas så mycket sprit.

Har svårt att tro att de sista 5% som droppa kan vara de som fattas, men vem vet.
Det vatten som droppa ut innan spriten kom använde jag till att blanda ut spriten tills den blev 40%.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Sprit försvinner vid rening

Inlägg av MRWELDER »

Men först skall det komma vatten och röret skall bli varmt där spriten är och värmen går sakta ner till sprit rinner ut och DÅ skall du ta ut spriten och inte förre annars får du vatten med i spriten och då blir det mindre %


Sen kan kemifilter (typ kaffe filter) ev stop där det kan vara lite för hårt packat och därför tar det lite längre tid
dossla
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor feb 20, 2020 17:02
Utrustning: kolonbrännare

Re: Sprit försvinner vid rening

Inlägg av dossla »

Känns som att jag bara blir missförstådd i den här tråden.

Får nöja mig med svaret ifrån Toffeln. För de är det ända som kan ha resulterat i att jag upplever att det fattas en stor mängd sprit. Tack allihopa!
Kolkille
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons maj 27, 2020 17:23

Re: Sprit försvinner vid rening

Inlägg av Kolkille »

Spara det spritsvaga vattnet som kommer innan spriten, och använd det på slutet till att pressa ut den sista spriten!
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster