Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Humle i cider.

Utrustning och teknik.
Lite.av.varje
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor aug 13, 2020 13:24

Humle i cider.

Inlägg av Lite.av.varje »

Jag har gjort äpplecider ca 7 år nu och har varje år provat att göra på lite olika sätt. Cidern håller typiskt mellan 6-8% och har en restsötma på cirka 1010-1015.

I år tänkte jag använda humle för att få arom - alltså inte bitterheten - som jag odlat och nu torkat.

Jag har försökt Google runt och kommit fram till att låta ca 60 gram ligga mellan 3-7 dagar i varje 30 liters spann.

Jag har funderat över möjligen att prova olika mängder i olika lång tid, men då jag inte gör mer än 3-4x30 liter så kan inte prova ett oändligt antal varianter.

Någon som har erfarenheter av att tillsätta humle i slutskedet av jäsningen?

Kan man prova tillsätta humle i mindre mängder cider från förra året för att få en representativ smakbild - cirka 2,5 dl med tättslutande lock?

Vänligen
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Humle i cider.

Inlägg av AirQ »

Har provat någon enstaka gång att humla cider och haft lite varierande resultat.

Generelt så skulle jag nog säga att du skulle haft någon humle med hög alfasyra, typ citra,cascade eller någon med lämplig smakton så du får bättre smak, hemodlad vanlig humle brukar lämpa sig bättre till bitterhumle i öl, men det kan också funka bra med egen.

sen bör du humla 1 till max 3 dagar, annars är risken att du får en smakton av gräs i det hela.

När jag torrhumlar öl så brukar jag ha 5-10gram/liter, och en aning mindre mängd om jag använder pellets.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Learning by doing is the shit
Lite.av.varje
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor aug 13, 2020 13:24

Re: Humle i cider.

Inlägg av Lite.av.varje »

Ok, tack för tips och erfarenheter. Då borde min humle, Hulla Norrgård, passa fint då den har en extremt hög nivå alfasyra.

(https://www.slu.se/centrumbildningar-oc ... norrgard//)

5-10 gram/liter svt. 150-300 gram/30 liter. Är det samma mängd du använt när du humlat cider som vid ölhumling?
Lite.av.varje
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor aug 13, 2020 13:24

Re: Humle i cider.

Inlägg av Lite.av.varje »

Det står att läsa i Ciderboken att man, 5 dagar innan buteljering, kan tillsätta 25 gram humle per 5-6 liter cider. Jag avser att uppdatera resultaten för framtida medlemmar som planerar att försöka torrhumling.
Lite.av.varje
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor aug 13, 2020 13:24

Re: Humle i cider.

Inlägg av Lite.av.varje »

Tillsatte 5 g humle / liter cider, efter 5 dagar tyckte jag det smakade bra. Ger mer komplex smak, tycker humle tonerna harmonierar bra med sötman (FG 1.012). Fick inte smak av gräs, dock flöt humle kottarna ovanpå de första två dagarna innan jag tyngde ner påsen så den la sig på botten.
Råktox
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jun 29, 2021 14:06
Utrustning: Öl, humle

Re: Humle i cider.

Inlägg av Råktox »

Hej, lite sent nu kanske men jag odlar oxå svensk humle i min trädgård, "Näs" jag har provat den i öl men smaken är lite åt Äpple/citrus hållet så cider är kanske bättre. 👍
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster