Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Desinfektion

Grundläggande utrustning och teknik.
Spartak Moskva
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons mar 03, 2021 13:22

Desinfektion

Inlägg av Spartak Moskva »

Hej kamrater! Jag är helt grön i bryggningen. Nu har man avvärjat sin 2a kok. Min fråga är om desinficeringen. Jag har kokat sönder flera grejer nu på senaste tiden. Både häverten, provrör och dylikt smältes ihjäl. Dessutom skummar dessa medel mot bakterier så oerhört mycket. Jag hade hela damejanen fullt med skum sist.
Hur brukar ni decinficera häverten, provrör och sånt som inte tål hårdkokas i flera timmar?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Desinfektion

Inlägg av ranald »

Jag har hört mycket gott om Starsan. Själv använder jag klorin, 1:10 (1dl klorin, 9 dl vatten) och låter det vara blöt av lösningen i 30min.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Desinfektion

Inlägg av latmasken »

Starsan är oerhört smidigt. En stor fördel är att man inte behöver efterskölja.

Kör man med klorin måste man skölja rätt rejält efteråt för att få bort klorsmaken.
Spartak Moskva
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons mar 03, 2021 13:22

Re: Desinfektion

Inlägg av Spartak Moskva »

Klorin i mat??? Det går ju inte. Med starsan blir skummet kvar i dunken/flaskorna. Den försvinner liksom inte.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Desinfektion

Inlägg av ranald »

Alltså, klorin blir inte "kvar" i drycken. Klorin verkar genom att frisätta klorgas, vilken är aggressivt reaktiv. Det är det som dödar mikroorganismerna. Klorgasen reagerar med ämnen i omgivningen, och de "rester" som blir kvar är mestadels föreningen "klor-natrium", också känt som natriumklorid, också känt som... <trumvirvel>.. koksalt. Och det i så små mängder att det inte går att urskilja.

Så, vill du ha en effektiv och billig och säker desinfektering, använd klorin.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Desinfektion

Inlägg av vafan »

Du kanske har för mycket starsan? lätt att överdosera och då blir det extremt mycket skum.
BIAB+NoChill Nuff Said!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Desinfektion

Inlägg av latmasken »

Om man sköljer ur ett kärl med 10% klorin så lär inte alla rester brytas ner till NaCl.

När man använder klor för att desinficera vatten använder man i storleksordningen några ppm (miljondelar), och även då händer det att man måste tillsätta nåt organiskt (några löv eller lite askorbinsyra) för att bryta ner de sista resterna och slippa klorsmaken.

Och om man nu tycker det funkar bra med klor, som behöver sköljas ur rejält, så lär det inte vara några problem att skölja bort lite StarSan-skum om man tycker det är för mycket. Själv ställer jag damejeannen uppochner några minuter så rinner det mest skummet ut.

Klorinet ska ju verka ganska lång tid, StarSan behöver mindre tid och då kan man använda resten av tiden till att låta det rinna ur.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Desinfektion

Inlägg av ranald »

latmasken skrev: fre apr 09, 2021 16:11 Om man sköljer ur ett kärl med 10% klorin så lär inte alla rester brytas ner till NaCl.

När man använder klor för att desinficera vatten använder man i storleksordningen några ppm (miljondelar), och även då händer det att man måste tillsätta nåt organiskt (några löv eller lite askorbinsyra) för att bryta ner de sista resterna och slippa klorsmaken.
Och i bryggsammanhang motsvaras "några löv eller lite askorbinsyra" av den med organiska ämnen fullpackade vätska du strax efter häller i kärlet. Ingenting av vad jag bryggt där jag använt klorin för desinfektering smakar eller luktar det minsta klor.

Jag är fullt beredd att utföra, efter att vi alla blivit vaccinerade mot covid19, ett blindtest med den som tvivlar. Jag häller upp några glas med dryck, varav en del bryggts i kärl desinficerade med klorin, och några inte. Sedan får tvivlaren avgöra vilka som jag använt klorin till eller inte.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Desinfektion

Inlägg av latmasken »

Som sagt var, några löv eller askorbinsyra fungerar om man har några ppm klor. Men har man 10% klor (d.v.s. 10 000 ppm) så går det åt ganska mycket organiskt material för att bryta ner det till NaCl.


Och vad är nackdelen med att istället använd StarSan? StarSan är ju i alla fall godkänt för användning tillsammans med livsmedel, det är inte klorinet.

Har du nån gång känt bismak från StarSan?

Ok om man använder klor avsett för vattendesinfektion är det en annan femma.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Desinfektion

Inlägg av ranald »

latmasken skrev: sön apr 11, 2021 14:58 Som sagt var, några löv eller askorbinsyra fungerar om man har några ppm klor. Men har man 10% klor (d.v.s. 10 000 ppm) så går det åt ganska mycket organiskt material för att bryta ner det till NaCl.
Precis som du häller ut din starsan ur kärlet innan du fyller på med dryck, så häller jag naturligtvis ur klorinlösningen innan jag fyller på. Kraftigt överskattat kanske det är 1ml kvar. Klorin håller max 5% natriumhypoklorit, så min spädning av det ger 0.5% max. Av det är mindre än 50% klor, som ska bilda klor-gas, som är två-atomig, så dela med 2. Sedan späds detta ut i drycken, låt oss ta en vanlig 330-ml-flaska, så dela med (330-1):

10000*0.005*0.5*(1/2)*(1/(330-1)) = 0.038 ppm. Så, med måttet "fungerar om man har några ppm klor" ser det väldigt säkert ut.

Men för den som föredrar är naturligtvis starsan ett alternativ, oavsett att det bidrar till övergödning i sjöar och vattendrag pga fosforn i fosforsyran, att dodecylbensensulfonsyra mest hör hemma i tvättmedel, och att det finns saker i det som ingen vet vad det är, för det är företagshemligt, se https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=6&t=23710. Priset är också en faktor.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Desinfektion

Inlägg av ranald »

latmasken skrev: sön apr 11, 2021 14:58 Ok om man använder klor avsett för vattendesinfektion är det en annan femma.
Det är inte helt ovanligt att natriumhypoklorit används i reningen av dricksvatten, så det är ok där med. Se till exempel https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Desinfektion

Inlägg av latmasken »

Ja, natriumhypoklorit ja, men det finns olika renhetsgrader. För sånt som inte ska drickas accepterar man normalt lite mer föroreningar.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Desinfektion

Inlägg av ranald »

Vare sig för klorin eller i vattenreningssverken används kvaliten "pro analysi".

Men, vid det här laget har jag demonstrerat bortom allt rimligt tvivel att klorin är helt ok att använda för att decinfecera bryggutrustning och förvaringskärl för jästa drycker. Detta blir därmed det sista inlägget jag gör i ämnet i den här tråden.
Spartak Moskva
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons mar 03, 2021 13:22

Re: Desinfektion

Inlägg av Spartak Moskva »

Men det finns riktiga mikrobioloher som har planterat i massa bakterier i starsan och de växer utan problem i starsanlösningen. Alla ryssar använder väteperoxid 6% sen skölja med vatten. Nu har jag köpt 9% väteperoxid och ska prova brygga första gången. Jag har lyckats kontaminera alla mina 3 försök med starsan och klor.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Desinfektion

Inlägg av latmasken »

Om hur klarar sig samma bakterier i 10% klorin?

Det går ju att överdosera mängden bakterier (d.v.s. underdosera desinfektionsmedlet).

För alla mikrorganismer gäller det man kallar avdödningskurva. Varje stegs ökning av dos eller exponeringstid halverar mängden kvarvarande livskraftiga mikroorganismer. (Googla på "kill curve")

När man t.ex. steriliserar produkter för sjukvården så måste de först göras rent, innan man steriliserar. För annars rår kanske inte steriliseringen på den stora mängden kvarvarande mikroorganismer. (Googla gärna på "bioburden")


Nu har jag googlat och de där testerna som verkar gjorts 2016-2017 av några ryska (påstådda) mikrobiologer har sågats hur mycket som helst i olika forum.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster