Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bubblar trots att sockret är slut

Utrustning och teknik.
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Bubblar trots att sockret är slut

Inlägg av nemo74 »

Jag har idag mätt sockerhalten på min jordgubbscider och den visar -3 Oe och den har inte bubblat en gång på på sista dygnet.
Så idag silade jag bort frukten och tillsatte lite citronsyra och rörde om, sen drog jag i klarningsmedel (1+1) och rörde sen om ordentligt igen.
Sen satte jag på locket och jäsröret igen och redan efter 5min så hade det blivit klarare uppe så det får stå 2 dygn nu.
MEN det som gör mej lite förvirrad är att det har börjat bubbla i röret igen..ganska mycket. Är det normalt eller har den börjat jäsa igen?
Sockret är ju slut så det borde ju inte hända. Eller är det bara extra kolsyra som vill ut?
Är det nåt som kommer påverka flaskjäsningen sen?
Måste jag "skaka" ut den kolsyran innan jag tappar på flaskor? Vill ju inte ha några olyckor i garderoben sen ;)

Tack på förhand Nemo
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Bubblar trots att sockret är slut

Inlägg av click »

Om sockret är slut kommer det inte börja jäsa igen. Antagligen är det bara lite extra kolsyra som du inte fick ut innan som kommer ut ur cidern när du hade i klarningsmedlet. Vänta ett tag så slutar det nog.

I öl kan man få en bakterieinfektion som äter sockerarter som jästen inte klarar av och skapar mer kolsyra, men jag tror det är rätt ovanligt och det borde inte finnas något ojäst socker kvar i din cider.
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Bubblar trots att sockret är slut

Inlägg av nemo74 »

click skrev: tor aug 12, 2021 13:07 Om sockret är slut kommer det inte börja jäsa igen. Antagligen är det bara lite extra kolsyra som du inte fick ut innan som kommer ut ur cidern när du hade i klarningsmedlet. Vänta ett tag så slutar det nog.
Korrekt.. det bubblade nån dag bara. Tappade sen om i nytt kärl tillsammans med sockerlag innan jag tappade på flaskor.
Jag missade/glömde helt bort steget att skaka ut kolsyran så hoppas det inte påverkar så mycket i flaskorna.
Har nu stått i lite drygt 2v i garderoben och inga olyckor än :)
Ska faktiskt testa en ikväll för att se hur pass mycket kolsyra det blev, Flaskorna (50cl pet) är inte stenhårda iaf ..smaken tar jag till jul ;)
JordgubbsCider.jpg
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Bubblar trots att sockret är slut

Inlägg av ranald »

PET-flaskor är inte syre-täta, utan det läcker in syre lite långsamt. Det kommer att påverka hållbarheten på drycken.
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Bubblar trots att sockret är slut

Inlägg av nemo74 »

ranald skrev: fre aug 13, 2021 21:36 PET-flaskor är inte syre-täta, utan det läcker in syre lite långsamt. Det kommer att påverka hållbarheten på drycken.
Jag läste nåt om det oxå..men dom bör väl ändå hålla Max 1 år iaf?
Tror inte dom blir stående så länge om dom är goda ;)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst