Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Avbryta jäsningen

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Avbryta jäsningen

Inlägg av nemo74 »

Hej.. En snabb fråga här
Kan man avbryta en jäsning innan den är klar? Alltså den puttrar fortfarande och den ligger på +10 Oe
Tanken är att få en lite mindre alkoholhalt än den planerade. Så kan man tappa på flaskor och prima som vanligt eller riskerar man få lite klirr i garderoben då? Eftersom den då inte jäst klart innan.

Tack för ett superbra forum för oss nybörjare.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Avbryta jäsningen

Inlägg av ranald »

Det finns något som heter jässtopp som ska ge den effekten, själv har jag aldrig provat det.
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Avbryta jäsningen

Inlägg av nemo74 »

ranald skrev: fre aug 13, 2021 21:32 Det finns något som heter jässtopp som ska ge den effekten, själv har jag aldrig provat det.
Jo till vin kör jag det men till öl/cider funkar det ju inte eftersom det dödar jästen till flaskjäsningen.
Men visst skulle det nog funka om man ska tappa på fat o köra tvångskolsyrning.
Har dock inte den utrustningen.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: Avbryta jäsningen

Inlägg av Petter_ »

Finns tyvärr inget sätt att avbryta jäsningen och samtidigt kolsyrejäsa. Det finns vissa jästsorter som stannar på plussidan, men jag har aldrig provat dem.
Har du ingen kolsyreanläggning så blir det lite svårt.
En variant som dock är lite riskabel är att prima, kolsyrejäsa och ställa flaskorna kallt när rätt kolsyrenivå är uppnådd. Då går jästen i dvala, men kan fortsätta jäsa långsamt om du har otur. Ett trick är att köra pet-flaskor så att du kan känna efter när de blir stenhårda, sen ställer du kallt.
Inget att rekommendera för en längre tids lagring, utan du får nog dricka upp på nån vecka :)
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Avbryta jäsningen

Inlägg av nemo74 »

Petter_ skrev: fre aug 13, 2021 22:12 Finns tyvärr inget sätt att avbryta jäsningen och samtidigt kolsyrejäsa. Det finns vissa jästsorter som stannar på plussidan, men jag har aldrig provat dem.
Har du ingen kolsyreanläggning så blir det lite svårt.
En variant som dock är lite riskabel är att prima, kolsyrejäsa och ställa flaskorna kallt när rätt kolsyrenivå är uppnådd. Då går jästen i dvala, men kan fortsätta jäsa långsamt om du har otur. Ett trick är att köra pet-flaskor så att du kan känna efter när de blir stenhårda, sen ställer du kallt.
Inget att rekommendera för en längre tids lagring, utan du får nog dricka upp på nån vecka :)
okej.. så lärdommen av detta är alltså att minska sockret från början och låta den puttra klart helt innan flaskjäsningen.

Tack för svaren
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: Avbryta jäsningen

Inlägg av Petter_ »

Alltid bra med lärdomar 8)

Sen beror det lite på vad du är ute efter.
Är det restsötman du vill åt så kan du antingen byta jäst eller mixtra med icke jäsbara sötningsmedel.
Är det lägre alkoholhalt så är det bara att minska sockermängden från start.
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Avbryta jäsningen

Inlägg av nemo74 »

Petter_ skrev: fre aug 13, 2021 22:47 Alltid bra med lärdomar 8)

Sen beror det lite på vad du är ute efter.
Är det restsötman du vill åt så kan du antingen byta jäst eller mixtra med icke jäsbara sötningsmedel.
Är det lägre alkoholhalt så är det bara att minska sockermängden från start.
Precis.. och här inne får man en hel del lärdomar. Snart kanske jag själv kan dela med mej av dom ;)
I detta fallet va det kanske mer "starkt är bra" men man ska ju kunna dricka det oxå :)
Så efterklok som man är så tänkte jag att man kanske skulle ha lite mindre % .
Vilket man ska ta beslut INNAN man tillsätter bryggsocker :)

Tack igen för info
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster