Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster]

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
RöderINacken
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör sep 18, 2021 21:03
Utrustning: Labmaster

[Labmaster]

Inlägg av RöderINacken »

Hej, har surfat runt här sen man började göra vin vid ca myndigålder. Har gjort ca 300 l vin sedan dess. 100l öl, 50l mjöd och 50l cider. Har även råkat göra lite batterivatten också. Min bror har fått en labmaster och när han fick den var jag skeptisk efter allt jag hade läst här. Skaffade 1m långt 2"rör och tog aqvariumsilikon o fäste en tratt i ovankant för att kola på ett sätt som heller inte verkade så bra enligt forumet. Jag måste ändå säga att efter en körningen i labben och 2st kolningar med kol som inte legat i vatten innan så blir det precis lika bra som en polares VM som har kolar 1 gång i en nedifrån upp anläggning. Jag förstår att alla andra typer av kolonbrännare är effektivare/renare än en labmaster men måste bara säga att så himla dåligt blir det inte. Det blir helt klart drickbart efter 1 kolning redan men med mina dåliga mått perfekt med 2 kolningar och slår systembolagets vodka. Missförstå mig inte vill inte verka otrevlig utan är intresserad ifall de flesta läser trådar och sprider vidare att labmaster sprit är skit eller har de flesta haft en labmaster och sen gått vidare till en bättre kolonnbrännare? Jag tar som sagt inga cuts, kolar förmodligen slarvigt men blir lika bra som polarens bara att jag måste kola en gång till men å andra sidan bränner jag ut råspriten mycket fortare än honom så mitt sätt är ändå mera tidseffektivt?

Väldigt flummig formulering av mig men det jag egentligen funderar på är att bygga mig en egen apparat så man slipper låna av brorsan. Ska jag försöka mig på en annan typ av kolonnbrännare då? Jag är bara gladamatör som fått för mig att labmaster inte är så dåligt. Har därför funderat på en "stripper" och köra ut råspriten fort och bygga en nerifrån upp med två 1meters 2" rör så man kan köra dubbla paket kol men det kanske inte blir drickbart så vad säger ni?
Senast redigerad av RöderINacken, redigerad totalt 1 gång.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Labmaster

Inlägg av latmasken »

Att du tycker spriten smakar bra betyder ju inte att andra håller med om det.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Labmaster

Inlägg av MurvSneaker »

För eget bruk kan du göra hur du vill o kola så mycket som behövs för att du ska bli nöjd.

Mitt råd är att du bygger en VM eller LM beroende pä din preferens.
Om du bara vill ha en apparat som gör renare sprit än en labmaster men där du behöver lägga mindre tid på bränning o Kolning kan du bygga en spiralis. När den är klar har du fått ut 90-95%-ig sprit.

Jag har ärvt en labmaster som står o dammar medans jag använder en spiralis för det lilla jag bränner till mig själv.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
RöderINacken
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör sep 18, 2021 21:03
Utrustning: Labmaster

Re: Labmaster

Inlägg av RöderINacken »

latmasken skrev: sön sep 19, 2021 12:07 Att du tycker spriten smakar bra betyder ju inte att andra håller med om det.
Så är det ju, men har hittills bara fått beröm. Det innebär ju fortfarande inte att spriten är bra för deras smaklökar kanske är lika förstörda som mina :D
RöderINacken
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör sep 18, 2021 21:03
Utrustning: Labmaster

Re: Labmaster

Inlägg av RöderINacken »

MurvSneaker skrev: sön sep 19, 2021 12:23 För eget bruk kan du göra hur du vill o kola så mycket som behövs för att du ska bli nöjd.

Mitt råd är att du bygger en VM eller LM beroende pä din preferens.
Om du bara vill ha en apparat som gör renare sprit än en labmaster men där du behöver lägga mindre tid på bränning o Kolning kan du bygga en spiralis. När den är klar har du fått ut 90-95%-ig sprit.

Jag har ärvt en labmaster som står o dammar medans jag använder en spiralis för det lilla jag bränner till mig själv.
Har ju bara läst om andra apparater för har ju bara erfarenhet av en labmaster. Problemet är att jag bor hemma så vill gärna inte lämna apparaten längre stunder. Har som tur vatten i garaget så har kunnat greja med annat medan jag kört. Funderade på en sprialis men tycker den är lite långsam för just mig. Tänkte "uppgradera mig" annars kan jag ju fortsätta använda labmastern därför jag lurar på att bygga en finare kolonnbrännare. Problemet är att jag har mig och mma/pinnsvets och även en billig jula gassvets så hade tänkt hårdlöda något i koppar för har inte tillgång eller kunskap själv att svetsa rostfritt. Är det värt att försöka sig på att hårdlöda en kolonn? Har därför sneglat mot en potstill. Måste idag ändå kola 2 ggr. Är intresserad av att göra moonshine/whiskey och även rom så därför vore en koppar potstill roligt men vet inte hur det verkar om man skulle vilja strippa spriten och sedan kola 2 ggr o få en drickbar "vodka". Går det? eller är labmastern bättre för neutralsprit än en potstill/stripper?
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Labmaster

Inlägg av MurvSneaker »

Det går utmärkt att löda. Det gör man när man ex. ska löda ihop koppar och rostfritt.

En potstill med thumper är troligtvis bättre än en labmaster. Jag har ingen egen erfarenhet att jämföra med.

Om du vill kunna göra både whiskey och vodka skulle jag bygga en CCVM med tri-clamp så du har ett T-kors så du kan modifiera det beroende på vad du ska bränna.
Det blir lite dyrare att bygga med Tri clamp men blir lättare att bygga om utan att behöva svetsa eller löda om.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
RöderINacken
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör sep 18, 2021 21:03
Utrustning: Labmaster

Re: Labmaster

Inlägg av RöderINacken »

MurvSneaker skrev: sön sep 19, 2021 22:25 Det går utmärkt att löda. Det gör man när man ex. ska löda ihop koppar och rostfritt.

En potstill med thumper är troligtvis bättre än en labmaster. Jag har ingen egen erfarenhet att jämföra med.

Om du vill kunna göra både whiskey och vodka skulle jag bygga en CCVM med tri-clamp så du har ett T-kors så du kan modifiera det beroende på vad du ska bränna.
Det blir lite dyrare att bygga med Tri clamp men blir lättare att bygga om utan att behöva svetsa eller löda om.
Har också kikat på en CCVM, kanske får bli en sån :D. Kostnad är givetvis intressant för håller inte på att sälja men det är stort intresse hos mig med hembryggning/bränning så om de kostar lite så får det helt enkelt vara värt det.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Labmaster

Inlägg av Kusken »

För neutral sprit är labmaster klart bättre än potstill med thumper. Går fint att få bra sprit med labmaster. De flesta som uttalar sig om "labben" upprepar bara vad dom hört andra "experter" säga. Inte så många som testat själva. Men ska du bygga nytt blir det bättre med en modernare variant, och enklare att bygga. Kör med triclamp så kan du köpa färdiga delar.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
RöderINacken
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör sep 18, 2021 21:03
Utrustning: Labmaster

Re: Labmaster

Inlägg av RöderINacken »

Kusken skrev: mån sep 20, 2021 20:49 För neutral sprit är labmaster klart bättre än potstill med thumper. Går fint att få bra sprit med labmaster. De flesta som uttalar sig om "labben" upprepar bara vad dom hört andra "experter" säga. Inte så många som testat själva. Men ska du bygga nytt blir det bättre med en modernare variant, och enklare att bygga. Kör med triclamp så kan du köpa färdiga delar.
Okej, delar din åsikt om labmastern. Visst inte bästa brännarn men så illa pinkat blir det inte i mitt tycke i alla fall. Har jämfört råspriten från denna med en polares vm. Har inte sett hans apparat eller hur man kör den och så himla stor skillnad var det faktiskt inte. Efter att läst här så trodde jag nästans hans råsprit skulle var drickbar som den var, men icke. Efter en kolning blir hans dock kanon! Tänkte bygga mig en CCVM så man både kan få ut neutral sprit samt lite smak :)
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Labmaster

Inlägg av Sucram »

Jag körde med labmaster i tjugo år och det var aldrig någon som sa att spriten smakade illa. I o.f.s. är väl ingen i min bekantskapskrets någon finsmakare men alla som testade ansåg att spriten jag framställde dög bra både till snaps och grogg. Jag gjorde som du och kolade två gånger i rör med tratt och kolet jag använde var norit som många här på forumet anser är ett dåligt kol. Det måste ju bli mycket mer orenheter med en pot still och den frukt- och spannmålssprit man tillverkar i en sådan kolrenas ju överhuvud taget inte.

Om jag får tummen ur och bygger om min nuvarande pot still i vinter och sätter på ett längre och grövre stigarrör så kommer jag att bygga den så att jag kan skifta mellan ett kortare rör och köra med thumper och ett längre packat rör så att den kan fungera som labmaster. :)
Senast redigerad av Sucram, redigerad totalt 1 gång.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Labmaster

Inlägg av latmasken »

Kusken skrev: mån sep 20, 2021 20:49 De flesta som uttalar sig om "labben" upprepar bara vad dom hört andra "experter" säga.
Jag som trodde att de grundade det på hur fraktionering i en kolonn funkar och att en labmaster inte har förutsättningarna för tillräckligt mycket reflux för att de en bra fraktionering.
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Labmaster

Inlägg av rull_bull »

Helt rätt latmasken :thumbup:

Vi kanske ska klargöra lite viktiga saker här.

Vi kan börja med mäsken… skit in, skit ut.
Dvs sysslar man med 8kg turbo mäsk så oavsett maskin så får man mer eller mindre skit ut. (Detta är en tolkningsfråga naturligtvis) Men dricker man t.ex. 7-dagars rödtjut så tycker man säkert att en 8kg turbo är premium vodka.

Så gör man en ordentlig non turbo mäsk så ökar chanserna för en bra produkt.

Nr 2: du säger att din kompis har en vm, men vi vet varken hur den är byggd, vilken packning han använder eller om han ens har den minsta förståelse hur han ska använda den.

En rätt körts vm som är rätt byggd samt med rätt packning producerar sprit som ej behöver kolas.

Att påstå att en labmaster som du inte ens tar cuts med (vet du egentligen hur mycket skit du får i dig pga detta?)
Och sen påstår att det blir bra sprit….

Du är 18-22 år? Har du ens druckit nått dyrare än Explorer?

Men tycker du att det duger för dig så visst, fortsätt du med din labmaster men du ska veta att det du gör inte är i närheten av att vara top notch sprit. Och nej du gör inte bättre sprit än bolagets utan att ens göra cuts.

Jag lovar att många här gör bättre neutral sprit med sin potstill än du gör med din labmastersprit som du kolat ett antal gånger.
RöderINacken
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör sep 18, 2021 21:03
Utrustning: Labmaster

Re: Labmaster

Inlägg av RöderINacken »

rull_bull skrev: sön okt 03, 2021 20:03 Helt rätt latmasken :thumbup:

Vi kanske ska klargöra lite viktiga saker här.

Vi kan börja med mäsken… skit in, skit ut.
Dvs sysslar man med 8kg turbo mäsk så oavsett maskin så får man mer eller mindre skit ut. (Detta är en tolkningsfråga naturligtvis) Men dricker man t.ex. 7-dagars rödtjut så tycker man säkert att en 8kg turbo är premium vodka.

Så gör man en ordentlig non turbo mäsk så ökar chanserna för en bra produkt.

Nr 2: du säger att din kompis har en vm, men vi vet varken hur den är byggd, vilken packning han använder eller om han ens har den minsta förståelse hur han ska använda den.

En rätt körts vm som är rätt byggd samt med rätt packning producerar sprit som ej behöver kolas.

Att påstå att en labmaster som du inte ens tar cuts med (vet du egentligen hur mycket skit du får i dig pga detta?)
Och sen påstår att det blir bra sprit….

Du är 18-22 år? Har du ens druckit nått dyrare än Explorer?

Men tycker du att det duger för dig så visst, fortsätt du med din labmaster men du ska veta att det du gör inte är i närheten av att vara top notch sprit. Och nej du gör inte bättre sprit än bolagets utan att ens göra cuts.

Jag lovar att många här gör bättre neutral sprit med sin potstill än du gör med din labmastersprit som du kolat ett antal gånger.
Okej, tack för din input. Tänkte köpa mig rikus bok också, har kikat här på forumet på det mesta senaste åren men skulle vilja lära mig mer. Tycker det är en fantastisk hobby. Har dock bara en vän att prata med därför jag skrev mina egna spekulationer och tankar här :D Jag brukar köra mäsk på kronjäst och min polare kör 8kg turbojäst. Kanske därför lukten på våran råsprit inte skiljer sig så mycket. Har inte sett hans apparat utan vet bara vad han sagt. Men hur som haver, ville inte trampa på några tår utan i mitt och andras tycker går det göra bra sprit med en labmaster. Men om man bygger sig en fin ny kolonnbrännare så kanske man blir av en annan åsikt gällande labmastern. Det återstår väl att se :D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Labmaster

Inlägg av latmasken »

En intressant poäng är ju att en VM oftast är enklare att bygga än en labmaster.

En rak kolonn med skurbollar och en enkel refluxkylarspiral är ju betydligt enklare än att behöva svetsa/löda genomgående rör.
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

Re: Labmaster

Inlägg av Giz »

Tjenare alla bryggarvänner, nya som gamla.
Jag har en teoretisk fundering kring framställning av sprit i en offgrid situation. Alltså att man inte har tillgång till rinnande vatten eller ström. Min fundering är om man ev skulle kunna använda sig av snö och is till kylning av en labmaster, och köra den på en vedeldad spis?
Tanken är att förtillverka ngt.
Göra som öppna behållare runt kolonnröret och produkt röret. Öppna i toppen och slutna runt kolonn i botten med avtappning. Och samma grej på produktröret. Sköta kylning manuellt med snö och is i kopparna. Eller har någon en annan ide om hur man bäst gör? Visst man kan göra som i moonshiners. Men iden om att stå ute, lockar inte av olika anledningar. Så därför skulle en typ av destillerings apparat som kan köras via vedspis vara fint att se en ritning på :D
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster