Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stoppar protafloc surning?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
olskarr
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån sep 20, 2021 12:09

Stoppar protafloc surning?

Inlägg av olskarr »

Hej!

Jag håller på och prövar brygga ett suröl ifrån hembryggeriet. Jag tillsatte mjölksyra för surning men missuppfattade när i processen man skulle tillsätta protafloc och tillsatte det ganska snart efter att jag haft i mjölksyra, istället för efter två dygn av surning som jag nu förstår hade varit rätt.

Kan det gå bra ändå eller kommer protafloc göra så att mjölksyran inte kan göra sitt jobb ?
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Stoppar protafloc surning?

Inlägg av Fisken »

Nu har det gått ett par år men svarar ändå om någon har samma fråga senare. Protafloc tillsätter man under kokets sista 10-20 minuter. Att du tillsatte det med bakterierna borde inte påverka dem, men det kommer inte att göra ölet klarare heller.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster