Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Söta Päroncider med exempelvis Fun Light-saft

Utrustning och teknik.
Gooner52
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor maj 05, 2022 20:30

Söta Päroncider med exempelvis Fun Light-saft

Inlägg av Gooner52 »

Hej!
Jag har gjort några satser med Päroncider, och det har blivit lyckat. (Ekens Päroncider och Mangroves Jack's)
Nu har jag en Ekens päroncider på jäsning, och funderar på om man skulle kunna tillsätta t.ex. Fun Light Tropical som eftersötare och smak?
Någon som testat?
Tänkte även flaskkolsyra dessa, så det vore ju perfekt om fun Light-saften inte bråkar med kolsyrejäsningen.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Söta Päroncider med exempelvis Fun Light-saft

Inlägg av AirQ »

Nu har jag lite dålig koll på vilka E-ämnen som finns i just Fun light, men läs på lite om dem först då de brukar kunna ha saker som hämmar jäsning.

Annars för sötmans skull så kan du dra upp det med stevia eller lactos som inte är jäsbara sockerarter.
Learning by doing is the shit
Gooner52
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor maj 05, 2022 20:30

Re: Söta Päroncider med exempelvis Fun Light-saft

Inlägg av Gooner52 »

Ahh, tack - läste mig till samma slutsats.
Och kollade även innehållsförteckningen på en fun Light - och den innehåller konserveringsmedel, som jag tror kommer att hämma flaskjäsningen.
Har eftersötat förut med laktos och tycker det har funkat bra. Kanske ska testa Stevia som du nämner också 👍

Trevlig fredag!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Söta Päroncider med exempelvis Fun Light-saft

Inlägg av latmasken »

Om du eftersötar med den gör det väl inget om det är konserveringsmedel i (om du nu inte ska kolsyrejäsa).

I ciderboken vill jag minnas att författaren rekommenderar att eftersöta med en sockerströare vid servering för att slippa krångel vid kolsyrejäsningen :)
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Söta Päroncider med exempelvis Fun Light-saft

Inlägg av MurvSneaker »

Gooner52 skrev: fre maj 06, 2022 13:15 Kanske ska testa Stevia som du nämner också 👍
Jag har läst att flera reagerat på att Stevia kan ge en oönskad bismak. Jag har alltså inte testat själv.
Här kan du få lite mer info från de som testat Stevia https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=24100

Jag har samtidigt fått info att erythritol ska vara likvärdigt med vanligt socker med få eller inga bismaker. Den kommer jag själv prova när äppelträdet vuxit upp o givit lite goda äpplen :wink:
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster