Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider för första gången, ge mig tips och tricks :))

Utrustning och teknik.
Cidermannen
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jun 01, 2022 12:21
Utrustning: Hink

Cider för första gången, ge mig tips och tricks :))

Inlägg av Cidermannen »

Första gången jag gör cider så valde att köpa juice istället för att ge mig på att pressa frukt på första försöket.
Köpte 13L kiviks äppeljuice men använde bara 12,5L för det passade bra till 3st koncentrerat jokk tranbär. Köpte även Jokk lingon men lingonsmaken tog över äpplesmaken för mycket så därför blev det tranbär.
Blandade ner allt i en 15 liters hink som jag borrat i och tättat runt jäsröret (billigare valet).

Testade sockerhalten och visade sig ligga på 0.060 och om jag googlat rätt så blir då alkoholhalten 8,1% om jäsandet går som det ska? (1,060−1,000)×135=8,1

Använde mig av Jästen Safcider men hällde bara i ca 3,5g av totalt 5g eftersom allt blev totalt ca 13L och om man skulle ha hela jäspaketet så skulle man ha
25 liter så tror jag tänkt rätt med 3,5g, lät allt sjunka och sen var det bara vispa hetsigt så att jag skulle få ner så mycket syre som möjligt då jag inte kunde skaka pga hink.

Allt har bubblat på och jäst fint, har gått 11 dagar och bubblar inget, slutade redan bubbla vid dag 8 så tänkte väl att det har jäst klart?

Även kommit lite bottensats ca 1-3 millimeter men undrar om man ska göra en omtappning till en annan hink eller om man bara ska låta det vara och bara se till så att man inte får med bottensatsen när det är dags att tappa till flaskor?

Tänkte tappa på flaskor imorgon på lördag isåfall om man jag inte ska hälla över det till en annan hink.

Tacksam för svar oavsett om jag gjort rätt eller fel så man vet att detta funkar! Trevlig helg!

/nybörjaren
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Cider för första gången, ge mig tips och tricks :))

Inlägg av ranald »

Jag tappar alltid om till ett annat kärl, även om jag ska buteljera direkt. Detta för att bottensatsen annars lätt virvlar upp.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider för första gången, ge mig tips och tricks :))

Inlägg av latmasken »

Cidermannen skrev: fre jun 03, 2022 12:11 Köpte även Jokk lingon men lingonsmaken tog över äpplesmaken för mycket så därför blev det tranbär.
Tänk på att jäsningen oftast förändrar smaken. Tittar du på de drycker som finns på systembolaget så är det nästan alltid äppelvin som är smaksatt och kolsyrat i efterhand (för att få kontroll på smaken).
Använde mig av Jästen Safcider men hällde bara i ca 3,5g av totalt 5g eftersom allt blev totalt ca 13L och om man skulle ha hela jäspaketet så skulle man ha 25 liter så tror jag tänkt rätt med 3,5g, lät allt sjunka och sen var det bara vispa hetsigt så att jag skulle få ner så mycket syre som möjligt då jag inte kunde skaka pga hink.
Jästen förökar sig, om man inte använder aktiverad turbojäst så skadar det normalt inte att ha i hela paketet även till en 10-literssats. Men ska man göra fler satser blir det ju mer ekonomiskt att dela paketet på två.

Med turbojäst är det dels så mycket jäst i paketet och den är i "toppform", så risken finns att den genererar för mycket värme så den dödar sig själv.

Men med vanlig jäst har man inte det problemet.
Cidermannen
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jun 01, 2022 12:21
Utrustning: Hink

Re: Cider för första gången, ge mig tips och tricks :))

Inlägg av Cidermannen »

Tack för svar!
Testade smaken av cidern men är inte nöjd över smaken då det smakar som vitt vin, inget fel på vitt vin men man förväntade ju sig att det skulle smaka äpple och tanbär.
Visst smaken ändras under jäsningen men trodde inte det skulle sluta med vinsmak.
Jag hällde över allt i flaskor och la i kolsyretabletter, finns det chans att smaken ändras när det kommer kolsyra i eller det kommer stanna med vinsmaken?
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Cider för första gången, ge mig tips och tricks :))

Inlägg av MurvSneaker »

Det kommer ändra sig när kolsyran kommer i.
Så man behöver mycket smak när man börjar jäsa eftersom en del smak försvinner vid jäsningen.
Sen när man kolsyrar förändras smaken ytterligare.
Oftast är cidern som bäst när man tar sista flaskan.
Vi otåliga hembryggare som inte kan vänta börjar tyvärr dricka cidern när den mognat "tillräckligt".

En god cider eller vin behöver oftast minst några månader på sig att mogna innan den är som bäst.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider för första gången, ge mig tips och tricks :))

Inlägg av latmasken »

Det är inget konstigt att det smakar vitt vin, som jag skrev så är det man köper på systemet oftast smaksatt och kolsyrat "utspätt" äppelvin.

Riktig engelsk cider görs på cideräpplen som är bittersyrliga (de är inte goda att äta), ciderboken som jag har rekommenderar att man blandar i vildäpplen (de är oftast jättebeska) för att få rätt smak om man utgår från "ät-äpplen".

Fransk cider är inte lika besk har jag förstått.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Cider för första gången, ge mig tips och tricks :))

Inlägg av ranald »

Rekommenderar denna site, massa matnyttigt om ciderframställning: http://www.cider.org.uk/.
Cidermannen
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jun 01, 2022 12:21
Utrustning: Hink

Re: Cider för första gången, ge mig tips och tricks :))

Inlägg av Cidermannen »

Ja tålamod är ett måste till detta, men jäkligt roligt att göra egen cider och kunna testa sig runt med olika smaker.
Nästa projekt blir nog någon slags passion/tropisk smak men får väl utforska lite mer så att allt blir rätt.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Cider för första gången, ge mig tips och tricks :))

Inlägg av Fisken »

Kan rekommendera mangrove jacks cidersatser om man är ute efter en mer syntetisk stil, typ tropiska smaker. Blir bra och är relativt prisvärda.
Gäst

Re: Cider för första gången, ge mig tips och tricks :))

Inlägg av Gäst »

Fisken skrev: lör okt 08, 2022 21:31 Kan rekommendera mangrove jacks cidersatser om man är ute efter en mer syntetisk stil, typ tropiska smaker. Blir bra och är relativt prisvärda.
Kan man få lite högre % än 4.7 på dom där cidersatserna?
6-7.5%
Och isf hur?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Cider för första gången, ge mig tips och tricks :))

Inlägg av Andy »

Gäst skrev: sön jan 14, 2024 14:50 Kan man få lite högre % än 4.7 på dom där cidersatserna?
6-7.5%
Och isf hur?
Det går. Du kan antagligen använda dig av mindre vatten eller så kan du ha i mer bryggsocker än vad som framgår på paketet (eller både och)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst