Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min cider jäser nog inte!

Utrustning och teknik.
Cidermannen
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jun 01, 2022 12:21
Utrustning: Hink

Min cider jäser nog inte!

Inlägg av Cidermannen »

Godkväll!
Satte en fläderblomssaft på 23L på jäsning i torsdags kväll, hade i ett helt paket "safcider" och nu två dagar senare så ser jag ingen rörelse eller något i jäsröret, hur fixar men detta på snabbaste sätt för jag vill ju inte slänga allt och göra om?
Ska jag hälla i ett paket jäst till?

Eftersom det var 6 liter av egengjord flädersaft och resten vatten, kan det vara så att vattnet var för kallt för att jästen skulle komma igång? Nu när allt stått i förrådet i rumstemeperatur i 2 dagar så kanske det kommer igång eller ska man ta ett jästpaket till?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Min cider jäser nog inte!

Inlägg av Andy »

Det bör komma igång igen. Jästen kan gå in i dvala om det är för kallt. Blir det varmare igen så hoppar den nog igång.

Jästen kan dö om det är för varmt dock. Men rumstemperatur bör ej vara något problem alls.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Min cider jäser nog inte!

Inlägg av MurvSneaker »

Det har ju varit ganska varmt senaste dagarna så jag är inte förvånad om det hunnit jäsa ut på 2 dagar.
Ta ett mätvärde med hydrometern.
Har du ingen hydrometer, kan du smaka på det. Är det inte sött, är det klart.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Min cider jäser nog inte!

Inlägg av latmasken »

En fråga är ju vad det var för pH på grejerna, gör man fläderblomssaft brukar det väl vara en massa citroner i och det kanske blev för surt?

Och om citronerna inte var tvättade så kanske de var besprutade med nåt konserveringsmedel.
Cidermannen
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jun 01, 2022 12:21
Utrustning: Hink

Re: Min cider jäser nog inte!

Inlägg av Cidermannen »

Det började bubbla i jäsröret häromdagen men inte alls lika ofta som det brukar puttra, kan det jäsa klart så fort fast att det puttrar så lite?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Min cider jäser nog inte!

Inlägg av ranald »

Jodå. Men det kan ta lång tid.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster