Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enklaste sättet att rena 8 liter sprit?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Cantona
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön aug 12, 2012 8:57

Enklaste sättet att rena 8 liter sprit?

Inlägg av Cantona »

Jag har några frågor och synpunkter som jag hoppas ni kan svara på eller kommentera:
När jag ska rena spriten vid sommarstugan så har jag ett 1,5 meter 40 mm rör som jag fyller med kol och i toppen så har jag en stor tratt som sitter fast i röret. I tratten så har jag kilat fast/limmat fast en hink som jag kapat botten på och på så sätt så jag kan hälla i 8 liter sprit i tratten/hinken på en gång. Jag låter detta hänga i en krok i taket och under röret så står en dunk som den rena spriten droppar ner i. Detta får stå över natten och på morgonen så är det klart. Enkel och minimalt med ansträngning.
Jag tycker spriten smakar helt ok och undrar om man bör/måste tvätta kolet innan? Tycker det verkar krångligt och är ju ytterligare ett moment som kräver tid och passning.
Jag ska nu bygga en reningsanläggning hemma och funderar att göra på samma sätt. Dock så har jag svårt att hitta en hink som passar exakt i min tratt så funderar på andra lösningar. Hur fungerar detta med nerifrån och upp? Kan jag hälla i all sprit (8 liter) även med en sån lösning?
Det jag är ute efter är en lösning med så få moment som möjligt och där man slipper hålla koll med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Enklaste sättet att rena 8 liter sprit?

Inlägg av Andy »

Om du är nöjd med resultatet som det är nu så kan du väl strunta i att förbereda kolet. Troligtvis så skulle resultatet bli bättre om du förbereder det dock

Ja, med en nedifrån upp så kan du hälla i allt från första början också, förutsatt att kärlet/tratten/dunken rymmer den mängden.

Läs denna tråd (om du inte redan har gjort det):
viewtopic.php?t=12509
Cantona
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön aug 12, 2012 8:57

Re: Enklaste sättet att rena 8 liter sprit?

Inlägg av Cantona »

Tack för snabbt svar.
Hur är det hälsomässigt att förbereda kolet eller att göra som jag gör? Alkohol i sig är ju inte nyttigt, men får man i sig fler farliga ämnen om man gör som jag gjort jämfört med om man förbereder kolet och renar noggrannare?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Enklaste sättet att rena 8 liter sprit?

Inlägg av Andy »

Om du köper ett kol som är avsett för hembryggning så gissar jag på att det inte är onyttiga saker i det. Om du skulle köpa aktivt kol som var avsett för något helt annat så vet jag inte.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster