Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Oren spritt trots stabilisering i timmar.

Allt om kolonnbrännare.
Prixx
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis feb 28, 2023 19:19
Utrustning: Still

Oren spritt trots stabilisering i timmar.

Inlägg av Prixx »

Håller på att bli tokig, har en apparat på 2500watt, 2M colon i 2.5tums rostfritt rör som är fyllt med skurbollar samt tre centreringsringar, 10m 6mm bromsrör som kylare och uttaget i 15mm hela vägen med kulventil efter att ha läs 15mm tråden. Att tillägga så är 1.5M packad colon.

Spelar ingen roll hur länge den får stå och stabilisera sig eller hur sakta jag blöder ut, spriten blir förorenad. Procentmätaren visar 96% i 20 grader så inget fel på styrkan. Men spriten luktar och smakar röv.

Några tips på vad som kan vara fel?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Oren spritt trots stabilisering i timmar.

Inlägg av latmasken »

Hur mycket heads blöder du ut innan du börjar ta ut produkt?
Prixx
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis feb 28, 2023 19:19
Utrustning: Still

Re: Oren spritt trots stabilisering i timmar.

Inlägg av Prixx »

Tar ut 3dl på 1.5h
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Oren spritt trots stabilisering i timmar.

Inlägg av Andy »

Är kolonnen isolerad?
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Oren spritt trots stabilisering i timmar.

Inlägg av nyfiken77 »

Delar du upp körningen i cuts ?
Om inte så kan det vara ett bra test att göra nästa gång.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Oren spritt trots stabilisering i timmar.

Inlägg av Andy »

Saker jag kommer att tänka på:
  • kolonnen är inte isolerad (skrev detta tidigare)
  • kolonnen står ej rakt, utan den lutar (vilket leder till att refluxen rinner längst kolonnväggen istället för packningen)
  • refluxkylaren kyler för bra vilket leder till sub-cooling (sänk mängden kylvatten så att temperaturen på kylvattnet som lämnar systemet blir varmare)
  • kolonnen är för löst packad vilket leder till att det är för få teoretiska plattor.
Sub-cooling taget från https://homedistiller.org/wiki/htm/calc ... x_calc.htm
The cooling water temperature will tell you if you're sub-cooling the reflux distillate. If this is happening, then you're wasting the top portion of your column as all its doing is trying to heat it back up to equilibrium tempeature again, before it can start stripping the vapour of its water content.
Som nyfiken77 skrev. Pröva ta cuts genom hela körningen och se om det någonsin kommer ren body.



Edit: Tror även skurbollar inmatade i refluxkylaren för att öka kylförmågan kan orsaka problem genom att heads ibland stannar kvar i den.
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Oren spritt trots stabilisering i timmar.

Inlägg av nyfiken77 »

Frågan är om du kört för snabbt/med för hög effekt, räkna på ånghastighet. Testa att köra med lägre effekt nästa gång.
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Oren spritt trots stabilisering i timmar.

Inlägg av Laphroaig »

Prixx skrev: tis feb 28, 2023 19:31 Håller på att bli tokig, har en apparat på 2500watt, 2M colon i 2.5tums rostfritt rör som är fyllt med skurbollar samt tre centreringsringar, 10m 6mm bromsrör som kylare och uttaget i 15mm hela vägen med kulventil efter att ha läs 15mm tråden. Att tillägga så är 1.5M packad colon.

Spelar ingen roll hur länge den får stå och stabilisera sig eller hur sakta jag blöder ut, spriten blir förorenad. Procentmätaren visar 96% i 20 grader så inget fel på styrkan. Men spriten luktar och smakar röv.

Några tips på vad som kan vara fel?
Gammalt inlägg, men jag känner att jag måste svara. Jag hade precis samma problem. Det som gjorde susen för mig var att köra en stripprunda, alltså köra igenom mäsken i en potstill först. Sen i med 1 ml kaustiksoda per liter i destillatet. Därefter finkörning i kolonnbrännaren.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster