Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gin på citron/lime

Allt om gin
lillluffarn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons jun 15, 2022 9:10
Utrustning: Spiralis

Gin på citron/lime

Inlägg av lillluffarn »

tänkte dela med mig av ett riktigt gott och enkelt gin jag testat fram.

1L ca 45% sprit
16g enbär
8 gram korriander frö, hela
4 gram angelicarot
1/4 muskotnöt
cest från en halv lime
cest från en halv citron

jag gör på 2l i stöten för enkelhetens skull med cest från 1 citron och 1 lime och en halv muskotnöt.

krossar lätt enbären med mortel
krossar lätt korrianderfröna
krossar muskotnöten ganska väl

annars är det bara ner med allt i en burk, låt stå i 48h, skakar om 1 gång per dag.
sen häller jag ner alltihopa i en vattendestillator och låter det droppa ut rätt friskt.
plockar 400 ml per liter. det som droppar ut brukar va mellan 70-80 %. späder sen ner till ca 45-50% igen och då brukar jag få ca 700 ml gin.
fyller sen upp flaskan med 300 ml ren 45% sprit så jag får 1L gin.

rekommenderas att sen låta det stå i ett 2-3 veckor så smakerna "sätter" sig men man vet ju hur de går ibland :wink:

om ngn vill veta så kör jag denna gin med enkel indian tonic och det blir super :thumbup:

lycka till! :D

Återgå till "Gin"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster