Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min enkle stripper

Potstills, essensbrännare och strippers
Norgubben
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jun 29, 2023 11:26

Min enkle stripper

Inlägg av Norgubben »

Tjäna, naboer!

Etter å ha lest rundt på dette forumet i ukevis har jeg innsett at svigerfars gamle labmaster ikke lager god sprit, og jeg har derfor bestemt meg for å bygge min egen VM.
Veien mot en kolonnebrenner starter som kjent med en potstill, og den vil jeg dele med dere, slik at andre kan høste inspirasjon:
BlurAndPixelate_Jul012023_073955.jpg
Den er som du ser laget av et 25L gjæringskar og 22mm kobberrør (lett tilgjengelig fra Biltema).
Dunken står på en base jeg snekret sammen, og har en arm for å støtte stigrøret.
Den fyres med et 2,5kW varmeelement plassert omtrent på høyde med 5L-merket, og har en termobrønn montert like over varmeelementer for avlesning av temperatur.
Temperaturen leses av med en STC-1000.
Kjøleren er en 60cm 22/15 liebig.

Bildet er tatt under testkjøring med "offer-sats". Denne satsen hadde stått mange uker og begynt å danne eddik, så den egnet seg godt til dette. Det tok ca 2,5t å destillert 24L sats.
Vinkelen på utløpet er ganske bratt, og jeg tror det er grunnen til at jeg ikke fikk spriten som kom ut under 30°C, fordi produktet gikk igjennom kjøleren for fort. Jeg skal endre på dette til neste gjennomføring.

Videre plan for stripperen:
Jeg skal montere på en kontaktor slik at jeg ved hjelp av STC'en kan stanse destilleringen automatisk på ønsket temperatur, og jeg slipper å sjekke temperaturen så ofte når det nærmer seg slutten.

Fortell meg hva du synes, hva du lurer på og om du vil ha flere bilder :thumbup:

Peace
Norgubben
Användarvisningsbild
Master_Mäsk
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: sön jan 22, 2006 1:00

Re: Min enkle stripper

Inlägg av Master_Mäsk »

Fint bygge!

En fråga dock. Efter det stigande 22mm röret har du en 90° fastlödd, men nästa skarv, har du bara PTFE-tejp som tätning i den för att kunna demontera/vinkla upp kylaren?

Mvh
Norgubben
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jun 29, 2023 11:26

Re: Min enkle stripper

Inlägg av Norgubben »

Det stemmer. Både i lokket og i "svingen" er det brukt PTFE tape.
På stigrøret er det festet en 90° muffe/nippel slik at den går rett i den andre, som er en muffe/muffe, uten å måtte bruke et 22mm-rør som mellomstykke.

Jeg har bestilt en brukt kontaktor i dag, så bilder av oppgraderingen kommer senere i sommer :thumbup:

Peace
Norgubben
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Min enkle stripper

Inlägg av rkr »

Stick a piece of potscrubber inside your condenser, it will improve the cooling quite a lot.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Norgubben
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jun 29, 2023 11:26

Re: Min enkle stripper

Inlägg av Norgubben »

Takk for tipset, Riku, det skal jeg gjøre før neste runde.

Basen er nå modifisert til å automatisk stanse destillasjonen ved ønsket temperatur.
Dette er løst ved hjelp av en STC-1000 for å lese temperaturen, en kontaktor og noen brytere for å lage en holdekrets.
Jeg har ikke prøvd den til destillasjon enda, men kretsen er funksjonstestet.
Om noen ønsker det, kan jeg laste opp en skisse av koblingsskjemaet.
IMG_20230815_224137_(1600_x_2560_pixel).jpg
IMG_20230815_224221_(1600_x_2560_pixel).jpg
IMG_20230815_224232_(1600_x_2560_pixel).jpg
Norgubben
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst