Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min maskin

Potstills, essensbrännare och strippers
Tomcat
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jun 16, 2023 10:53

Min maskin

Inlägg av Tomcat »

20230920_202601.jpg
Såhär ser min ut, bränningen hittills har gått sådär men jag läste bara idag att man kan behöva bränna en andra gång även.

Mina resultat hittills har varit lite dassiga, känns klart som att spriten är för oren. Jag trodde att ytterligare ett kopparrör kunde dubblera resultatet men icke, det är bara ett rör som avger spritångor.

Är jag i behov av ett mera koniskt lock på större behållaren?

Ser det här ut som en smart lösning? Jag har mera satsat på avstånd än ett ytterligare kylningssystem mot rektifikatorn, det finns ju olika lösningar på att skapa sprit-kondens och jag satsar på avstånd för att till en början se hur det blir.

Nu dock behöver jag kanske lite feedback från er som vet mera eftersom mina resultat hittills har varit lite dassiga.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Min maskin

Inlägg av Andy »

Kan du lägga upp en ritning?

Ser ej vad som gör den till en kontinuerlig apparat
Tomcat
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jun 16, 2023 10:53

Re: Min maskin

Inlägg av Tomcat »

Det finns inte mera ritning än det som snurrar i mitt huvud, i botten på större behållaren(öl-bryggverk) sitter värmekällan.

Det går inte riktigt bra för mig med locket på stora behållaren, som sagt kanske tror jag att en mera konisk skulle fungera bättre så nu håller jag på att titta på begade strutformade koppar lock. Kanske är även röret som löper över för smalt, jag satte trots allt dit ett till lika stort men det gjorde ingen skillnad.

Vad är det mera för typ av brännare då?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Min maskin

Inlägg av Andy »

Detta är en potstill med begränsad kylförmåga om det är så att kopparröret inte övergår till en spiral någonstans. Se till att inte köra på för hög effekt.

Att göra locket koniskt kommer ej göra någon märkbar skillnad.

Jag skulle sikta på att bygga om den till en ”worm in a bucket”:
Bilagor
796D2C92-7056-4969-B5BA-79CB29A155E4.jpeg
4D04E013-64D5-4D58-B3B6-5107EAD32B25.jpeg
4D04E013-64D5-4D58-B3B6-5107EAD32B25.jpeg (18.23 KiB) Visad 492 gånger
C7B89A1C-73EF-4D09-AC63-D4C951C39C1A.jpeg
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Min maskin

Inlägg av Kryddvittran »

För att få den att fungera lite bättre så får du nog sänka effekten, förlänga avståndet för bättre kyleffekt (helst i kombination av lägre effekt), alternativt göra som Andy sa och skaffa en bättre kylare ala worm in bucket. Detta är en sk. enkelpanna, och den kommer inte ge rent brännvin (men går att kola), men du kan förmodligen göra god whisky och konjak i olika former.

OT: Jag måste säga att bilden du fotat ger mig nån form av nostalgi av en tid som flytt, köksoffan, en stor kaffepanna i koppar, de gamla svagdrickekaggarna. Detta får mig att tänka på Bength Sändhs visa "Ett Recept", och tillbaka till hembrännings tidigare liv innan båda labmasters och refluxapparater! Denna bild och även apparat är nästintill ett konstverk, även om apparaten inte är så effektiv! Hatten av!

//Kryddvittran
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster