Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spelar effekten någon roll?

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Kryddvittran »

Gokväll allesammans!

Nu när man ska flytta till en större lägenhet, och dessutom kommer kunna ha ett större skåp som bryggskåp, så kommer jag slå slag i saken och tillverka en plastis!

Men, inte bara en 1.0 eller superplastis, utan att försöka peta ut en egen design.

Jag har redan en doppvärmare från gert strand, men vill ogärna täcka den och kabeln med silikon, samt att jag hört att de har risk att gå sönder, så jag har bestämt att försöka rita upp nån utan att använda doppvärmare.

Har kollat på olika värmekällor som sitter på utsidan av en hink/dunk (tänker att jag gör en 25 liters variant). Har letat efter värmefiltar men alla man hittar har timers med korta tider på sig. Men jag hittade något som verkar lovande, och dessa är sk 'brew belt', en slags rem med värmeslingor du lägger runt kärlet. Men dessa ligger i regel på 25 Watt.

Så min fråga är följande: Spelar effekten någon roll, eller är det temperaturen man kan åstadkomma i en plastis som spelar roll? Om man med hjälp av filtar/handdukar kan isolera kärlet tillräckligt för att komma upp i 40-50 grader, räcker då 25 watt för att 'koka' brännvin med?

Eller är det lönlöst, och jag borde köra med en doppis iallafall?

MVH // Kryddvittran
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Andy »

Temperaturen är viktigast i en plastis.

Effekten spelar dock roll den med. Skulle du lyckas isolera allting så pass bra sa att det är 0 värmeförluster (omöjligt) så skulle det räcka med 1watt. Det skulle dock ta väldigt lång tid att värma upp mäsken.

Jag tror ej att du kan lyckas isolera det tillräckligt bra för att 25 watt ska räcka.
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Kryddvittran »

Andy skrev: sön dec 03, 2023 18:27 Temperaturen är viktigast i en plastis.

Effekten spelar dock roll den med. Skulle du lyckas isolera allting så pass bra sa att det är 0 värmeförluster (omöjligt) så skulle det räcka med 1watt. Det skulle dock ta väldigt lång tid att värma upp mäsken.

Jag tror ej att du kan lyckas isolera det tillräckligt bra för att 25 watt ska räcka.
Du har säkert rätt med att man inte kan isolera så mycket, men hittade en värnedyna som verkar vara utan timer som kanske kan användas!

//Kryddvittran
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Andy »

Förutsatt att du har tillräcklig mycket effekt så ser jag inte varför det inte skulle fungera
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Kryddvittran »

Andy skrev: sön dec 03, 2023 20:42 Förutsatt att du har tillräcklig mycket effekt så ser jag inte varför det inte skulle fungera
Har du några andra tips på någon form av värmare som skulle kunna funka att värma upp kärlet med?

//Kryddvittran
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Andy »

viewtopic.php?p=195152#p195152

Rikus förslag här kanske:
Yttre kärl fyllt med vatten som värms av en Sous vide wand
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Kryddvittran »

Andy skrev: tis dec 05, 2023 20:45 viewtopic.php?p=195152#p195152

Rikus förslag här kanske:
Yttre kärl fyllt med vatten som värms av en Sous vide wand
Jo, läste den tråden tidigare, men borde inte luftfuktigheten bli väldigt hög i rummet där den körs?

//Kryddvittran
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Andy »

Jo, det kan nog stämma.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av rkr »

Andy skrev: tis dec 05, 2023 20:45 viewtopic.php?p=195152#p195152

Rikus förslag här kanske:
Yttre kärl fyllt med vatten som värms av en Sous vide wand
Actually why not use electric blanket? I use them for fermentation in winter and they work great. They keep 30C at half thermostat setting in my cold garage so they should quite easily go past 40C and maybe even hit 60C. Just wrap the blanket around the bucket with the mash, put your favorite low temperature evaporation still lid on your fermentation bucket and collect some low wines.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Andy »

Tror du att 25w räcker Riku?

Jag tvekar ej på att man kan nyttja värmefiltar. Men jag tror 25w är för klent
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Kryddvittran »

rkr skrev: tor dec 07, 2023 18:47
Andy skrev: tis dec 05, 2023 20:45 viewtopic.php?p=195152#p195152

Rikus förslag här kanske:
Yttre kärl fyllt med vatten som värms av en Sous vide wand
Actually why not use electric blanket? I use them for fermentation in winter and they work great. They keep 30C at half thermostat setting in my cold garage so they should quite easily go past 40C and maybe even hit 60C. Just wrap the blanket around the bucket with the mash, put your favorite low temperature evaporation still lid on your fermentation bucket and collect some low wines.

Slainte, Riku
Kollat på sådana också, har en själv, men de flesta av dem har så kort tid på timern (den jag äger har bara 3 timmar) så det känns lite väl jobbigt att köra den iom tiden en plastis tar. Har hittat en som har en timer på 9 timmar, och då kan jag sticka hem på lunchen och nollställa den, men utan timer vore bäst!

Vilket märke är det på filten du använder riku?

//Kryddvittran
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av rkr »

25W is not a lot and would require good insulation. When I was running "plastbrännaren" I started with 150W aquarium heater and later upgraded to 300W model that has internal switch off at 80C. That 80C was the key for getting high ABV. The blankets seem to have 100-150W power typically. Mine is a cheap model and was bought years ago from CO or Biltema or some similar shop and has no timer, just adjustable bimetal thermostat. I can leave it on for a week and it keeps a sourmash at 32C once I find the right setting even at 14C outside temperature so it should work for plastbrännaren also.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Kryddvittran »

Har folk några andra förslag på intressanta läsningar för värme? Värmefilt kommer nog att fungera utmärkt (om man hittar en utan timer), men har vi några andra förslag på intressanta värmare?

Edit: En grej som skulle definitivt funka som en användare på flashback har nämnt, är att använda bromsrör för att göra en enkel värmeväxlare som drivs av varmvatten från kran.

//Kryddvittran
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av rkr »

Hole in the lid and sous vide wand through that. It may scorch at some point and you need some sort of seal for the wand. Use steam, steam manifold at the bottom for steam release and then you actually have a potstill. Bain marie was already suggested. Induction plate and steel plate at the bottom of the bucket, needs low temp control setting for the plate or bucket may melt and it requires flat surface for the bucket for plate to work.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Ekorren »

Själv nybörjare som kört två 25L mäsker och destillerat i en Superplastis nu i höst.

Mina erfarenheter.
Både jäst mäsk och destillerat i mitt kallgarage med ca 15C dagstemp och 8-10 C natt temp.
Mäska funkar inte riktigt bra under 20C. Tar alldeles för lång tid. Bubblade i 14 dagar innan jag tröttnade och jästdödade och klarnade mäsken.
Mäsk nr 2 fick jäsa i innomhusvärme.

Kört min värmeisolerade Superplastis med G Strand's doppvärmare i typ +10 C luft temp
Den 30 L "vinhink" i plast jag använder är lindad fyra varv med Biltemas Thermofolie.
Tror det är svårt att isolera effektivare för pengarna.
Tog lite drygt 12 timmar att nå högsta temp på 50C men sen höll den sig där i 10C och lägre och mäsken gav ifrån sig ett stadig droppande. Rätt isolering/stadig mäsk temp är skitviktigt.

Min erfarenhet är att det inte behövs mer avancerade grejer än G Strand's 100W doppvärmare och nåt varv med bra isolering runt kärlet på en Superplastis. Temperaturen ska ju ligga runt 48-50 C vilket den doppvärmaren fixar bra. Jag brydde mig inte om att isolera doppvärmarens elsladd. Vet inte vad det skulle tjäna till. Efter samanlagt en vecka i varm mäsk har doppvärmarens sladd en lite missfärgning men ingenting annat.

Produkten från en Superplastis är ju inte jättestark i procent. Började med 45% för första litern och sjunker stadig för varje utplockad liter. Första 4-5 litrarna sammaslaget hamnade för mig på ca 33%.

Jag har kört två destilleringar av varje mäsk. Efter andra destilleringen, tot ca 4 L ut (om jag minns rätt) som blandat blev 55%.
Efter noggrann kolning av produkten efter alla konstens regler, plus lite till, så har jag jämför min produkt med Absolut Vodka i en "blindtest" med intresserade vänner och ingen kan säga vad som är "Ekorrens hembrända starkslurk" eller systemets Absolut.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst