Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Här diskuteras automatisk refluxkontroll
Gäst

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Gäst »

Du gör säkert MKT bättre än mig
jag är som sagt värdelös på slipning+ har ej haft maskiner att få till det på ok sätt
hade jag kunnat varit hos min bror och lånat hans maskiner då hade det sett lite bättre ut
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Koskenkorva »

Körde igång apparaten igår. Kemisk-metall tätningarna släppte. Löda+ny körning snarast....
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Koskenkorva »

Lödde det idag.

Hittade en läcka som jag åtgärdade, kunde konstatera att halva kolonnpackningen som består av dollar-stores skurbollar håller på att rötna ihop och dessutom så läcker elpatronen i kokkärlet. När jag sedan mekat klart så hade jag tänkt käka pizza men pizzerian hade hunnit stänga. Yippye kay jay, härlig november december... :?

Men kosken ger sig inte.
KISS - KeepItStupidSimple
Gäst

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Gäst »

:D :D :D Men kosken ger sig inte.
hehehe vilken jävla lirare du e allså hehehe du är MKt rolig
Användarvisningsbild
Vaniljvodka
Föredetta moderator
Inlägg: 667
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Under stubben
Kontakt:

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Vaniljvodka »

Fan kosken din kokare läcker mer än Titanic o regalskepet wasa ihop ju ;)
Gäst

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Gäst »

:D heheheeheeheheheheheheeehehe
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Koskenkorva »

Ni glömde Estonia också :wink:

Men mitt tålamod är just nu segare än ett plastic padding armerat tuggummi så till helgen kanske det blir körning igen...
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Koskenkorva »

Ny körning nu. Eftersom den floodar på 2.2 kW så var jag desperat tvungen att ordna något sätt att reglera effekten med, så med hjälp av en moddad grenkontakt så serikopplade jag kokelementet med en kokplatta. Skulle tro att kokelementet nu ger något så mesigt som 500-600 watt. Det går långsamt som fan, men dropparna som kommer håller inte bättre kvalitet än plastisprit när den är utspädd. Fattar fan inte vad det är med den. Dessutom så har två kemiskmetaltätningar börjat släppa vid kylspriralen så det får bli till att löda fast ett kopparkyl. Någon som har erfarenheter av biltemas 8 m.m kopparör?

Nyheter:
Halva kolonnpackningen är utbytt mot upptrasslat och ihoprullat spiskåpe-filter.

Har kommit över ett riktigt jeepkyl, som fungerar ypperligt.

Har isolerat kolonnen.

Lite bilder:

Kylpumpen: http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... 0&pos=-159

Kylet: http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... 0&pos=-158

Bild på själva ARC slangarna: http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... 0&pos=-156

Överblick på apparaten: http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... 0830&pos=6

Ritningen: http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... 0830&pos=3
KISS - KeepItStupidSimple
Gäst

Hmmmm

Inlägg av Gäst »

Nyheter:
Halva kolonnpackningen är utbytt mot upptrasslat och ihoprullat spiskåpe-filter.

men är det inte du kosken som säger till om fyllning åt andra här på forumet? dvs BRA fyllning är MKT viktigt?
Skulle MKT gärna vilja göra en maskin till dig så att det blir en RIKTIG bra maskin du kan hålla på att koka med!
kosken jag vill ine alls klaga nu skall du veta
Du är MKT duktig på att exprementera med saker och klura ut saker,men när man bygger på detta sätt du gör med plastikpadding osv då kan det bara inte bli en bra brännare som du måste inse
Hoppas du tar detta på rätt sätt,vill inte bli ovän på nåt sätt/vis med dig
MVH MRSVETSARE
Användarvisningsbild
eau_de_vie
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör nov 27, 2004 1:00
Ort: Stockholm

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av eau_de_vie »

:D :D :D :D :D

Jättebra att du fortsätter skriva MRSVETSARE, dina inlägg och tips om "hårdvara" är en viktig och inspirerande del av vårt forum.

Ska försöka ta mig i kragen och komma igång själv med ett nytt kolonnbygge, har allt material sedan länge men får inte ändan ur vagnen.
"F?r mycket alkohol ?r ett helvete, men lagom ?r aldrig tillr?ckligt!"
Användarvisningsbild
canibull
Bryggmästare
Inlägg: 415
Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:00
Ort: Norrland

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av canibull »

Oanvänt spiskåpefilter lär väl vara bra fyllning, strukturerat och garanterat rostfritt.. enda negativa är väl att dem kostar en hel del?

Brännaren ser inte så clean ut Kosken, men ändå ett mycket imponerande bygge med tanke på att du inte har så mycket resurser i form av verkstad osv.. blir lite orolig för är elinstallationen vid vattenpumpen dock :)
"een f?r alla, alla f?r faan!"
Gäst

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Gäst »

:D Jättebra att du fortsätter skriva MRSVETSARE, dina inlägg och tips om "hårdvara" är en viktig och inspirerande del av vårt forum.

Tack tack!! jag kommer vara här en stund till dvs till min /riku kolonn är klar sen drar jag
Ps kommer senare att sätta igång med att bygga en större Lillis variant FOA i rostfritt till mig själv! Super fin skall den bli pga att den är till mig själv :twisted: :twisted:
som sagt jag sa förut att jag vill ha nåt som jag fastnat för och detta är det jag fastnat för till mig själv
Tyvärr så kommer det ej bilder på denna sak och info pga att jag är då Borta med vinden ifrån detta forum
Ps ni vet att jag inte är en GUD Q stor snackare inom rostfritt
jag gör det jag säger mig KUNNA göra inte mera än det!

MVH MRSVETSARE
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Koskenkorva »

Tackar för respons! :)

MRSVETSARE:Ang plastic padding lagningen så skrev jag
Dessutom så har två kemiskmetaltätningar börjat släppa vid kylspriralen så det får bli till att löda fast ett kopparkyl. Någon som har erfarenheter av biltemas 8 m.m kopparör?
Spiskåpe packningen är bra tror jag, den har ungefär samma struktur som amphora, bara det att den är mycket grövre. Kanske lite för grov. Plastic Padding har både jag och mina spritläckor tröttnat på, du anar inte... Synd att du inte bodde lite närmare så hade vi kunnat experimentera lite tillsammans fan vad sköj det hade varit.

Tycker denna anläggning är ett bra exempel på hur man ganska enkelt (?) kan bygga en högpresterande apparat. Hoppas fler följer mitt exempel, och vågar sig på lite svårare saker.
KISS - KeepItStupidSimple
provarallt
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: tor sep 25, 2008 20:18

Skakar liv...

Inlägg av provarallt »

Skakar liv i den här tråden:)
Hur gick det för er med ARC:en?
Har funderat på att bygga en liknande version, så vore skoj o veta lite mått.
Tänkte köra med ett 3" rör, resten blir nog att gissa sig till om man inte får hjälp inom överskådlig tid.
The moon is shining on the moonshine!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Andy »

Det står allt du behöver veta i denna bok:
http://www.amphora-society.com/Designin ... u_p_3.html
Skriv svar

Återgå till "Automatic Reflux Control (ARC)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst