Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
bryggaren
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: www.bryggforum.com
Kontakt:

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av bryggaren »

Nu inom en mycket snar framtid "läs 2 - 3 veckor" ska jag göra en äppelsnaps i min 30liters FOA..

Tänkte första destillera och kola en fin produkt, rengöra Kärlet ordentligt..
låta äpplerna stå och dra ett par dagar i spriten..

sedan destillera på relativt snabbt tempo..
Sedan återkomma med resultat..

Vad tror ni om det något annat jag bör tänka på än att spä ner brännvinet?
?Varf?r skulle jag vilja hamna i himmelriket? D?r finns ju ?nd? ingen jag k?nner...?
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av byggarn »

Varför inte göra cider på äpplen och sedan destillera fort så att smaken följer med?
Användarvisningsbild
bryggaren
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: www.bryggforum.com
Kontakt:

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av bryggaren »

byggarn skrev:Varför inte göra cider på äpplen och sedan destillera fort så att smaken följer med?
Visst kan jag göra det men orka jäsa cider :P
har lite sprit stående och äpplen finns det i trädet..
slänge i en 4dl äppel saft "egen gjord"
i 1.5liter 52%sprit kanske behöver lite mera äpple..
men det luktar rätt fint så ska bara vänta på en ny gummiplugg till min foa och sedan blir det att snabb destillera det.
tänkte slippa lite finkel sörru. :P slippa lagra det osv..

Återkommer med resultat... :P
?Varf?r skulle jag vilja hamna i himmelriket? D?r finns ju ?nd? ingen jag k?nner...?
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

Hur gör du med kolonnen, d.v.s. fyllning och sånt????

Jag bara undrar för jag planerar lite smak-kok så fort alla sommar-projekt är ur världen.

/TT
Användarvisningsbild
bryggaren
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: www.bryggforum.com
Kontakt:

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av bryggaren »

TommyTurbo skrev:Hur gör du med kolonnen, d.v.s. fyllning och sånt????

Jag bara undrar för jag planerar lite smak-kok så fort alla sommar-projekt är ur världen.

/TT
Tänkte göra med min FOa och utan fyllning, köra på rätt fort...
ska göra det så fort jag fått min nya gummi plugg..*s*

Lite rom och sådant för nu e jag trött på vanligt eldvatten..
nu ska det vara fina grejjer :P
?Varf?r skulle jag vilja hamna i himmelriket? D?r finns ju ?nd? ingen jag k?nner...?
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

Jag väntar med spänning på resultatet!

/TT
Användarvisningsbild
bryggaren
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: www.bryggforum.com
Kontakt:

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av bryggaren »

Ska kanske skriva lite vad jag destillerar för något
hade 1.5liter 52% rätt taskigt kolat hemma "tail som fick gå igenom sista kolet". i detta slog jag i 4dl små äpplen "använde min råsaftscentrifug" Var mer eller mindre äppelkart så ordentligt med syra.. *mums*

Iaf, 70cl slog jag i tillsamans med 8liter vatten typ, "vill inte bränna patronen i maskinen"

Kör med 650 -750 watt i FOA'n det kommer 2 - 3 droppar i sekunden
trots att det är foreshots så smakar det riktigt gott och rätt tydlig äppelsmak men jag återkommer lite senare om smakuppelvelsen när det hela är klart!

Mendans du väntar på resultatet TommyTurbo kan du kolla in min anläggning för detta experiment: http://bryggare.allhandel.se/galleri/pics/00015.jpg

hälften är destillerat spädde ner det till 40% "fick ut 55%" och sitter och smakar lite på det, smakar mycket rent och en eftersmak av äpplen..

hade jag haft lite mera så skulle jag fått upp % mycket men eftersom jag hade 70cl 52% brännvin blandat med 8liter vatten så blev det inte mycket till % i maskinen..

Men Gott blev det om man skulle vänta ett tag med att dricka upp det eller om man skulle ta och svepa det :P
?Varf?r skulle jag vilja hamna i himmelriket? D?r finns ju ?nd? ingen jag k?nner...?
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

Låter som ett ganska optimalt resultat med 55%, om du läste min tråd "Rapport från drömfabriken" så plockade dom 60% där (och jag antar att de haft ett par år på sig att komma fram till bästa resultat.

Har du sötat något i efterhand??? annars tror jag nog lite "Roses Lime" funka rätt bra till din brygd (inte mer än 25-50% lime).

/TT
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

Ensak till bara, det var intressant med din blandning vatten/sprit, jag har en kolonn på 10liter, funderar på att hälla ut fyllningen och köra ett avkok på min anisbrygd som väntar....

Får jag tid skall jag prova på Söndag (måste knega i morgon, snyft!) ev Lördag kväll, JAG ÄR INSPIRERAD!!!!

Tack "bryggaren"!!!

/TT
Användarvisningsbild
bryggaren
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: www.bryggforum.com
Kontakt:

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av bryggaren »

TommyTurbo skrev:Ensak till bara, det var intressant med din blandning vatten/sprit, jag har en kolonn på 10liter, funderar på att hälla ut fyllningen och köra ett avkok på min anisbrygd som väntar....

Får jag tid skall jag prova på Söndag (måste knega i morgon, snyft!) ev Lördag kväll, JAG ÄR INSPIRERAD!!!!

Tack "bryggaren"!!!

/TT
Inga problem smakade riktigt bra nästan rent prefekt.. men tyvärr blev jag sugen på fest och det enda jag hade hemma var min snaps och enda virket var multi vitamin så jag drog i mig hela rakset...

Säger som så att det var ingen lyckas blandning.. detta var bara att litet experiement..

men full blev man :P

vad tyckte du om min maskin då rätt snyggt kärl inte sant :P
?Varf?r skulle jag vilja hamna i himmelriket? D?r finns ju ?nd? ingen jag k?nner...?
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

"Stilrent" är nog det bästa ordet jag kan hitta ang. ditt kärl (och det är en komplimang).

Har nu rensat ur fyllningen ur min kollon och kör för fullt, men det verkar gå lite väl bra, ligger på ca 70-80% fast jag kör fort så det knakar i fogarna.

Återkommer frammåt småtimmarna med slutresultat!

/TT
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

Anis koket = FIASKO!!!

Fakta:
Jag hade ca 1 liter sprit med dryga 2 msk ansifrön i. Detta hade stått till sig ett par dagar. Blandade ut detta med 3,5 liter vatten och slog i apparaten. Kolonnen var i princip tom på fyllning, endast ca 5% kvar. Körde på för fullt (90' i kolonn toppen). Fick ut ca 60cl 55% brygd innan jag bröt.

Problemen:
1. Anisen gav en "bränd", besk lukt (och smak), kan bero på att jag i min iver lämnade lite av anisfröna i maskinen för att pressa ur lite extra smak.
2. Inte faaan kan jag få det "mjölkvitt" om jag häller i vatten i den färdiga produkten......

Någon som har några tips (framförallt på problem 2)???


Jag tror att denna typ av kok kräver en maskin där man kan köra långsamt med bibehållen smak och i liten skala (ett kärl på ca 5 liter borde bli bättre).

Men, skam den som ger sig! Nu är Björnbärs-brygden är satt och väntar på kok, det kan inte bli så illa 2 ggr i rad!

/TT
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av byggarn »

Tommy - kolla in min "essensbrännare" som finns i tråden Byggarns bygge - kolonn-spiralis
under kolonbrännare. Mkt enkel att bygga (och brygga ;)).
Testade att bränna lite svagt äppelvin häromdan - det blev gott men svagt. Kollade sedan -
äppelvinet höll 4%. Men nu ska här göras äppelmäsk med starkvinsjäst och sedan calvados.
Den ska också användas för anis-brännvin och absinth....
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

Oooooh, vackra skapelser, din lilla kokare (tryckkokaren) påminner en hel del om den jag håller på med.

Nu har man ju ändligen fått några timmar ledigt så ut i verkstaden!

Återkommer med resultat efter helgen (förhoppningsvis!)

/TT
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av Fructis »

Tommy !

1. Har du värmeelement i kokkärlet ? Isf. är det nog så att anisen brännt vid. Min står på spisen så det bränns inte i den, kokar med fröna i.

2. Allra mest av anisoljan kommer när tempen är hög, dvs. i slutet på körningen. Provsmaka efterhand som det kommer ut och avbryt så sent som möjligt för att få ut allt, både smak och sprit. Det som gör spriten vit kommer verkligen bara på slutet så ha tålamod och kläm ut sistan. Använd mer anis också, jag tar en 100g påse (finns på ÖoB till bra pris) per liter 40%. Låter det dra några dar till en vecka och låter sedan fröna koka med.

Lycka till, vågar du prova igen så kommer du garanterat att lyckas. Det är lätt och roligt. :)

Kolla också trådarna om egen "Absinth", "Anisbrännvin" och "Essensbrännaren", dom ligger under Kryddning & Essenser.
If it's not moving ... ferment it !
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst