Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
Mr_P
Bryggare
Inlägg: 159
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00
Ort: framf?r datorn

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av Mr_P »

Hepp!

Kom att tänka på en sak angående mjölkfärgning när man slår i vatten. Jag har gjort vaniljvodka flera gånger (1 vaniljstång + tsk socker per liter sprit) med gott resultat. När jag i ren experimentlusta testade att göra vaniljkoncentrat av vaniljstång och 96 % labsprit (nä, dessvärre inte hemmagjord) så blev det hela till min stora förvåning alldeles "mjölkigt" när jag skulle späda ut med svagare sprit. Det verkar alltså som om olika ämnen löses ut vid olika styrka på spriten. (Kanske inte hjälper till vad gäller anissprit, men jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter...)
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

Nix, inget element, direkt på "verkstadsplattan"!

Men, misslyckanden=nya uppfinningar, har byggt en liten liten liten essansbrännare, skall kanske provköra den ikväll (*skakar av spänning*)


Återkommer med resultat!

/TT
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

Work, work, work......och ingen tid för hobbies....MEN NU!

Essans apparaten är klar och provkörd med både positiva och negativa erfarenheter. Det första jag körde igenom var ett par liter av en (mycket) dålig rödvins bag-in-box, var tvungen att ha en försökskanin!
Resultatet var ett ca 50% avkok med samma dåliga smak som vinet = godkänt för apparaten, t.o.m. lite av färgen kom igenom. Ett litet dilemma var dock att min 5meter x 10mm kopparspiral med fläkt kylde lite dåligt så man fick köra saaaaaakta.

Idag gjordes ett nytt försök med anis-kok och döm om min förvåning DET BLEV VITT när man blandade vatten i (jippiiiii!). Men då till det negativa, fortfarande finns det en klar smak av "bränd" anis, frågan är om det är något skit med den anisen jag köpt (typ "Kockens" eller nåt). Denna gången kokade det inte ens i pannan så temperaturen på plattan kan bara inte varit för hög.
Finns det någon form av färsk anis man kan använda som inte ger denna elaka smak eller skall man rent av använda malen anis???

Nåja man kan inte hålla på med anis hela livet, nu skall sprialen förlängas med ytterligare 5 meter för att bli av med överhettningsproblemet och sedan skall det köras en sats med lime och/eller pommerans och en sats med passionsfrukt, det kan bli spännande.

Faan jag måste säga att om vanlig kokning är kul är detta hysteriskt roligt, man får snart ta ett par veckors semester så man hinner prova allt roligt man har i bakhuvudet.

En liten idé för en essanskokare kanske kunde vara att göra en dubbel behållare där själva kok objektet ligger i ett vattenbad för att unvika att kryddor och sånt bränns fast i botten mot plattan, detta borde ju vara snällt mot känsliga kok, typ Gin etc.

https://bryggforum.nu/download/upload/VattenBad.JPG

/TT
Användarvisningsbild
Engis
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: lör nov 29, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av Engis »

Tja! Jag har testat att bara ösa i lite stjärnanis och fänkål i ca 60%
och så har det fått dragit i 3-4 dagar. Sedan har jag kört ut det i min foa.
Det smakar som pernod och blir också vitt i vatten.
Jag höll tyvärr inte reda på hur mycket av varje jag hade i men jag hällde i vart efter tills det smakade bra och starkt , inte beskt.
Det blir gott iallafall och smakade inte nått bränt.
Jag tror jag ska prova att hälla i lite socker i den färdiga produkten nästa gång, det kan nog funka. 8)
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

Jag har funderat på sjärnanis, bra att något testat det innan. Vet någon om detta kommer från samma växt???

En sak till ang. sjärnanis, använde du torkad eller färsk?? (och hur var det med fänkålen?)

F.ö. så bör man nog sockra lite i alla fall, mitt blev betydilgt bättre med en liten aning socker!


Och NU.......Har jag kör Lime koket....KANON!!!! Jag tog 75 cl 45%, blandande i rivet skal från 3 lime (bara det yttersta gröna) och saft från 6 lime. Blandade med 1 liter vatten, kokade ut 70 cl, tillsatte ungefär 1,5 dl socker och HERRE JÄVLAR vad gott det blev, kan bara inte sluta dricka, Cointreau kan snart slänga sig i väggen HÅRT!

/TT
Användarvisningsbild
Ford-p
Bryggare
Inlägg: 149
Blev medlem: lör dec 27, 2003 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av Ford-p »

Lät du limen dra i spriten innan du kokade eller kokade du direkt?
Kokade du alltihopa eller silade du först?
Vad brände du i för typ av brännare? Potstill?
Vilken styrka tog du ut det i?

Mycket frågor för jag gillar Cointreau :-)
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av See »

jag är också grymmt intresserad av ditt recetp med lime.. beskriv mer snälla!
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

OK, utförligare beskrivning.

Apparten: Potstill, 3-4 liter volym, stigare (kollon) bestående av 3 st 22mm kopparrör som går samman i en liten "toppstuga" med ca 1/2 dl volym. Från denna går det ut ett 12mm kopparrör som övergår i en nedåt ringlande spiral bestående av 10 meter 10 mm rör, även detta i koppar (2 x Bauhaus 5 m rullar). På den nedersta delen av sprialen sitter en PC fläkt för kylning. Allt står på en kokplatta (steglös 2200W). Jag kör på ganska låg effekt (ca 3 av 5) då kopparröret annars överhettar ganska duktigt. Så det kokar aldrig riktigt, mera sjuder.......

Kryddning generellt: Jag blandar alltid ungefär 75 cl 40-50% produkt med kryddorna, sedan kör jag ut en viss mängd, lämpligen 70-75 cl beroende på önskad styrka. 75cl 45% in = 75cl 45% ut. Innan koket blandar jag krydd-spriten med ca 1-1,5 liter vatten. Jag tror att det som kommer ur maskinen i början håller ca 60%, med det miskar till mer eller mindre 0% under slutfasen av koket. Dock finns det arom med hela tiden, men mycket mindre mot slutet.

Lime kryddning: Som jag beskrev ovan, allt åkte ner i maskinen (det rivna skalet och ev. fruktkött som åkte med i pressningen), ingen silning innan altså. Det blev bara stående någon timma (så lång tid det tar att käka en bit mat och bocka om spiralen lite :D ) innan koket. Slutprodukten är helt klar men blir lite halvmatt efter sockningen, men det tror jag ett kaffefilter råder bot på. Jag tror också att man, om man vill efterlikna Cointreau, skall försöka hålla en % halt på minst 40, gärna upp mot 45. Jag klantade mig lite :oops: och hamnade på 37%

Nästa gång skall jag lägga i några pommeransskal också, men då får det nog stå ett par dagar så de hinner blötas upp.

FAAN VAD KUL DET HÄR ÄR!

/TT
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av See »

låter riktigt trevligt du!

du skulle inte kunna lägga upp en bild på din potstill?
Användarvisningsbild
Mr_P
Bryggare
Inlägg: 159
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00
Ort: framf?r datorn

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av Mr_P »

TommyTurbo skrev:Jag har funderat på sjärnanis, bra att något testat det innan. Vet någon om detta kommer från samma växt???
....
/TT
Anis (Pimpinella anisum) och stjärnanis (Illicium verum) är helt olika växter (inte ens nära släkt med varandra). Stjärnanis är ett träd som faktiskt går att odla i södra sverige om man planterar det på en solig och vindskyddad plats.
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av See »

ojojoj vad den här tråden har spårat ur.. en mod som klippte och klistrade lite hade varit bra..
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

Men visst var det en trevlig urspårning.... :D :D :D

Bild kommer, skall bara fixa en kamera!

/TT
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av See »

du kan komma hem till mig så kan jag låna de.. eller jag menar fotografera den... :wink:
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av TommyTurbo »

See: PM:a när du är på "Bästkusten" så ska jag bjuda på min brygd :D !

F.ö. så har det idag varit shoppingtur med stjärnanis som resultat (och fänkål också, men eftersom jag är så jävla förkyld så bad jag frugan lukta och hon förbjöd mig hälla i den i burken men kommentaren "Jävla brödkrydda!").

Nåväl till helgen blir det nog aniskok igen (tredje försöket!).

/TT
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

"Äppel Snaps" i med hjälp av FOA

Inlägg av See »

du har PM
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster