Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolsyra sprit?

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Kolsyra sprit?

Inlägg av Koskenkorva »

Detta är något jag funderat på i åratal men aldrig haft möjlighet att pröva. Hur fungerar och smakar det egentligen att kolsyra rent, fint brännvin?
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
MaSTeR
Föredetta admin
Inlägg: 62
Blev medlem: tor sep 04, 2003 2:00

Kolsyra sprit?

Inlägg av MaSTeR »

Smakmässigt är det väl ingen större skillnad men det är ganska kaxigt att servera en kolsyrad snaps.

//MaSTeR
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Kolsyra sprit?

Inlägg av Koskenkorva »

Ok. Ingen som har någon ide på hur man skulle kunna bygga sig en apparat för kolsyrning? Det behöver ju inte bli så svårt. Måste koldioxiden tillsättas under högt tryck?

Om någon har en kolsyningsapparat och lite vingelvatten hemma och vågar/vågat testa denna ide får ni gärna rapportera.
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
MaSTeR
Föredetta admin
Inlägg: 62
Blev medlem: tor sep 04, 2003 2:00

Kolsyra sprit?

Inlägg av MaSTeR »

Enklast är det nog med en ritchie. Tycker jag iaf. Snabbt och lätt och det fungerar på allt.

//MaSTeR
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Kolsyra sprit?

Inlägg av Koskenkorva »

Har sökt på Google men har inte hittat någon info. Vad är en "Ritchie"?
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
bertil
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Kolsyra sprit?

Inlägg av bertil »

Ritchie Carbonator-Kit

http://www.pgw.se/
"Jag beh?ver faktiskt bara en drink f?r att bli packad. Problemet ?r att jag inte kan komma ih?g om det ?r den trettonde eller fjortonde."

"Alkohol och kvinnoh?l ?r de ?nda h?l jag t?l"
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Kolsyra sprit?

Inlägg av byggarn »

Har för mig att detta diskuterats förut - sök...
Men min egen erfarenhet säger att det inte går så bra att kolsyra sprit - ju starkare desto svårare.
Måste ha nåt med ytspänning samt att kolsyra löser sig i vatten - H20 + CO2 ger H2CO3 kanske?
Gymnasiekemin börja suddas ut av tidens tand ;)
Användarvisningsbild
ulve
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 04, 2004 2:00

Kolsyra sprit?

Inlägg av ulve »

De testade att kolsyra allt möjligt i Aftonbladet och bland annat så testade de att kolsyra sprit. Kan nog finnas en test på deras hemsida :)
Användarvisningsbild
Grappo
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 20, 2004 2:00

Kolsyra sprit?

Inlägg av Grappo »

Jag har testat att kolsyra sprit (40%) med min SodaStream.. det smakar så j*vla illa. MEN det går att göra nåt' mycket gott också... kolsyra 8dl sprit (ca 10-15%) och blanda med ett paket koncentrarad äppeljuice.. det smakar lite som cider. Det är som byggarn säger... kolsyran "fastnar" inte lika bra i sprit som vatten.
Never argue with idiots. They drag you down to their level, then beat you with experience!
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Kolsyra sprit?

Inlägg av Koskenkorva »

Ok. Vet du vad det där testet hette, Ulve? Hur länge sedan var det?

Hittar inget på Afonbladets hemsida.

Så det smakade kasst? Ungefär hur?
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Monokrom
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 25, 2004 1:00

Kolsyra sprit?

Inlägg av Monokrom »

Blev nyfiken och letade upp det. Däremot måste man använda google om man ska hitta nåt på Aftonbladet, deras egen sökfunktion suger.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 92,00.html

Kolsyrad bearnaisesås? Mmmmm... :D
Användarvisningsbild
Groo
Bryggare
Inlägg: 187
Blev medlem: tis nov 25, 2003 1:00

Kolsyra sprit?

Inlägg av Groo »

Är det inte så att ju högre procenthalt desto högre tryck med kolsyra, därav tjocka champagneflaskor?
så vad ska man ha till 40%? dykartub? :lol:
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Kolsyra sprit?

Inlägg av Koskenkorva »

Vodka
Nubben blir mycket sötare och den starka spritigheten försvinner. Livsfarligt lättdrucket.
Det låter ju faktiskt mycket intressant. Ska nog köpa mig en Ritchie och pröva.

Förresten, 10-20/80-90 vodka+saft+kolysrning borde bli en jävligt god alkoläsk va?
svenska Sodastream som just lanserats. Företaget ägs av The Empire där förre ny demokrati-ledaren Ian Wachtmeister är styrelseordförande.
Det blir ingen sodastream för mig kan jag lova...
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

Kolsyra sprit?

Inlägg av See »

och för oss som inte är insatta överhuvudtaget i politik.. vad vill ny demokrati?
Användarvisningsbild
canibull
Bryggmästare
Inlägg: 415
Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:00
Ort: Norrland

Kolsyra sprit?

Inlägg av canibull »

NyD Bert Karlsson och Ian Wachtmeisters parti.. de ville väl egentligen inget särskillt ont, men de var totalt inkompetenda och idiotiska i sitt resonemang, de var mot byråkrati vilket ju iof inte är fel.. men de åstadkom ingenting trotts att de faktiskt hade en viss makt.

Nu har både Bert och Ian lämnat partiet och det har gått i konkurs för ett antal år sedan. Vet inte om det är påväg att tas över av nytt styre eller något i den stilen, skulle inte förvåna mig om det blir ännu ett ND och SvD liknande parti.

Hur som helst är sodastream värdelöst, mycket vettigare att köpa en Ritchie, att Wachtmeister äger företaget är väl bara ännu en anledning.. sodastream är ju inte ens rostfria, ivf inte de äldre modellerna :P
"een f?r alla, alla f?r faan!"
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster