Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolsyra sprit?

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Kolsyra sprit?

Inlägg av Koskenkorva »

Förrutom tillverkaren, varför är sodastream värdelös? Jag har hört att man måste stanna och skaka på flaskan ca 3 ggr under kolsyrnings processen på en Ritchie p.ga att petflaskan inte tål tryck, stämmer detta?

Invandrarna utför 80% av sveriges brott. Bert Karlsson presenterar sin egenhändigt påhittade statistik. Siffran ligger på runt 20%.

Nu har en tjej blivit våldtagen av 5 zigenare. Ut med dem. Folkledare Bert Karlsson berättar på sina tal runt om i landet om en våldtäkt utförd av zigenare, vilken i själva verket utfördes av svenskar... Hmmmm
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Kalifen
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:00

Kolsyra sprit?

Inlägg av Kalifen »

Olika safter + ren sprit + kolsyremaskin = Billig alkoläsk. Blir tydligen riktigt gott..

Borde man inte kunna typ "blenda" det före man dricker. T.ex koka en stark äpple/päron/apelsin vodka genom snabbkokning i sin brännare. Sedan blanda med saft av samma typ och kolsyra för att få en alkoholsmak som är grymmt låg.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Kolsyra sprit?

Inlägg av Koskenkorva »

Jag har också tänkt på detta länge och jag tror jag köper mig en Ritchie snart :P
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Arrakis
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 10, 2005 1:00

Kolsyra sprit?

Inlägg av Arrakis »

För några år sedan byggde jag och mina polare om en gammal sodastream för att kunna kolsyra saker på riktigt och inte bara lite sketet som det annars blev. Resultatet blev en djävulsk mackapär som bestod av ungefär 3%soda stream, 18% Peugot och resten fullt med prylar från biltema och claes ohlson. Tyvärr har jag ingen bild men den hade en gigantisk spak som man var tvungen att hänga på för att kunna hålla tryck i flarran. Starkspriten som vi givetvis kolsyrade gick faktiskt att få rejält kolsyrad men "släppte" kolsyran snabbt. Några av oss upplevde en "mini fylla" minuterna efter vi shotat*. Spriten som var god innan kolsyrningen var det inte efter....

Vi provade allt från vodka och whiskey till baileys och pisang ambon och inget blev godare. Att kolsyra dirinkar som inte är det från början var mer intressant. En kolsyrad screwdriver var mycket god. Kalaset slutade i en exploderad flaska lakrits shot och ett svartprickigt kök.

MER är för övrigt inte för god att kolsyra den är för äcklig kolsyrad....

*Något jag också upplevt genom att köra whiskey i en grej för astmatiker som gör om vätskor till en aerosol.
The punsch extends life, the punsch expands consciousness, the punsch is vital to space travel.
Användarvisningsbild
schizo
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: fre mar 04, 2005 1:00

Kolsyra sprit?

Inlägg av schizo »

Var ju länge sedan denna tråden var uppe, och PGW säljer inte längre ritchie kitet. Någon som vet var man kan hitta det idag?
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Kolsyra sprit?

Inlägg av byggarn »

Nej, inte direkt...
Däremot blev jag så nyfiken (särskilt när jag tänkte på att kolsyra smaksatt vodka och ha som champagne på nyårsafton) att jag blev tvungen att testa med min gamla Soda Stream.
Jag ber att få korrigera mina gamla utlåtanden något och påstå att det iaf är möjligt att kolsyra sprit - åven om det "tar sämre" än på vatten.
Smaken? Ja, frisk, lättdrucken och förförisk på sätt och vis. Ganska kul faktiskt. :)
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster