Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Latest mods to ARC

Här diskuteras automatisk refluxkontroll
Användarvisningsbild
nykteristen
Bryggmästare
Inlägg: 303
Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00

Latest mods to ARC

Inlägg av nykteristen »

Jag har lagt ner både kontinuerlig och ARC, för komplicerat att få till både och ihop, och sen fick jag andra dumma idéer och ont om tid mm.
Herrarna har nog utvecklat ARC en hel den sedan mina testar. Jag testade FP:s första utkast, och jag stoppade sensorröret inuti kolonnen.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Latest mods to ARC

Inlägg av Farbror_Plast »

du hade för dålig fyllning nykeristen. Ganska övertygad om det.
Användarvisningsbild
nykteristen
Bryggmästare
Inlägg: 303
Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00

Latest mods to ARC

Inlägg av nykteristen »

Första försöket ja. Jag gjorde ett till efter dina tips, det blev bättre men jag hade en hel del andra problem relaterat till den kontinuerliga. Testade helt enkelt lite för mycket på en gång. Jag tror också på ARC, men har inte kapacitet, tid eller motivation att testa det vidare just nu. Kontinuerlig tror jag funkar perfekt som stripper, men är lite för komplex för den normale hobbybrännaren att ställa in om man vill ha fint resultat. Skulle dock vara kul om någon tog sig tid att förfina denna kombination.
Gäst

Latest mods to ARC

Inlägg av Gäst »

:D Skulle dock vara kul om någon tog sig tid att förfina denna kombination
Vi håller på!! lugn bara!!
jag håller på med 1 ide som riku gett mig
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Latest mods to ARC

Inlägg av Koskenkorva »

Kan ni måhända våga presentera den för oss andra här? :)
KISS - KeepItStupidSimple
Gäst

Latest mods to ARC

Inlägg av Gäst »

:D Kan ni måhända våga presentera den för oss andra här?
_________________
måste testa detta först sen bilder på detta
MKT specail blir det! :D :D Håller på att exprementera med riku om ngr saker som måste göras
Lugn så kommer det lite infom om hur det går
Hur går det för dig då kosken?
Användarvisningsbild
DooMarN
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån maj 03, 2004 2:00

Latest mods to ARC

Inlägg av DooMarN »

Detta står i texten som Farbror_Plast lade på filuppladdningen

Then something to collect the condensate in the top, I recommend a SR head.

Vad är SR Head för modell? jag hittar inget med sök vare sig här eller homedestil.org
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Latest mods to ARC

Inlägg av Farbror_Plast »

single reducer, ångan går upp i ett rör, genom en reduceringskona, t.ex 35 till 18 mm, kondenserar där uppe på kylslinga, rinner ner och hamnar i fickan runt om konan, fast det är enklast att se på bild. Man brukar ha reduceringen neråtvänd och en bit rör upp genom reduceringskopllingen.
Enklast är att använda T-förminskningar och en rak muff.

annat sätt är, 2" rör, platta på det, en stump 22 rör genom plattan, ångan går upp där kondenserar, man tar ut sprit från platån som bildas, resten rinner ner tillbaka genom 22 röret.

Gör sensorröret längre än 40 cm, typ 80 cm istället och 40 cm fyllning under det. Ju längre sensor rör desto mer garanti att spriten blir bra på slutet. Ju bättre fyllning desto mindre rör behövs.

Eller som riku 130/30 men jag tycker det är lite lite med 30 ändå.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Latest mods to ARC

Inlägg av rkr »

It's easier to start with a bit too longer pipe than you think is necessary. If it stops too early just take a hammer and whack 5cm at the end flat. If that's not enough whack another 5cm. That was my plan but it turned out to work fine the way i overshot it 8)

Greetz, Riku
Användarvisningsbild
DooMarN
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån maj 03, 2004 2:00

Latest mods to ARC

Inlägg av DooMarN »

Så då kanske detta passar mig bättre, så får jag en användning till av din stripp ide :)

Bild
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Latest mods to ARC

Inlägg av Koskenkorva »

Problemet med den varianten är om det hamnar dålig sprit i sensorröret. Du får nog aldrig ut skiten sedan, och hela bränningen blir dålig.
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Latest mods to ARC

Inlägg av Farbror_Plast »

stämmer att den kan strula, sätt en nålventil på produkt ut för att strypa flödet till sådär 6 dl i timmen per 1000 W så går det bra oavsett styrka i kokkärlet.

Om det skulle vara så att man har fått in dålig sprit i röret så får man köra tills det tar slut på sprit i mäsken. Till slut så sprätter den igång och rättar till sig igen. I värsta fall får man hälla ut innehållet men det har jag aldrig varit i behov av (anledningen till att jag får röret till att fyllas med dålig sprit är att jag provocerar med hög styrka i kokkärlet och snabbt uttag, grejerna ska ju testas), eller sätta en kran för att tömma innehållet ur röret, eller ha ett internt rör som läcker lite lite i botten osv.
Användarvisningsbild
nykteristen
Bryggmästare
Inlägg: 303
Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00

Latest mods to ARC

Inlägg av nykteristen »

En tanke slog mig precis, vad skulle hända om man satte en ventil mitt på sensorröret, för att kunna snöra av exempelvis halva sensorn för att ändra maskinens beteende till att passa en stripper?

Det skulle dessutom i så fall behövas en ventil i botten för att kunna dränera den oanvända delen. Den ventilen kan också behövas för dränering av fulsprit som fastnat där.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Latest mods to ARC

Inlägg av Koskenkorva »

Det där diskuterade vi faktiskt i den första ACR tråden. Det är nog enklare att sätta en ventil 2 st kulventiler, som går ut från botten på uppsamlingskärlet. En går till sensorröret, den andra är ett stripper uttag.

Visste ni förresten att min förresten att min variant går att strippa med bara jag flyttar en slang :)
KISS - KeepItStupidSimple
Gäst

Latest mods to ARC

Inlägg av Gäst »

Visste ni förresten att min förresten att min variant går att strippa med bara jag flyttar en slang


HMM men hur går det då kosken med allt inom ACR??
Skriv svar

Återgå till "Automatic Reflux Control (ARC)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst