Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

kolonn/spiral för "fältbruk"

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
Användarvisningsbild
McKarl
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 05, 2009 16:27

kolonn/spiral för "fältbruk"

Inlägg av McKarl »

Är osäker på om detta är rätt tråd men eftersom frågeställningen utgår från spiral så...

Till att börja med har jag inte tillgång till rinnande vatten i mitt lilla destilleri så någon form av luftkyld apparat är av nöden tvunget. Har tidigare kört med en klassisk spiralbrännare MEN...

Med ett 10mm rör får man ett hål på ca 0,7 cm2 alltså lite ånga=låg hastighet.

Med två spiraler i samma hink borde hastigheten rimligtvis öka till det dubla?

Med 17 spiraler borde alltså hastigheten öka ännu mer NEJ jag är inte galen! Självklart kan man inte ha 17 spiraler i ett uppmjukat plastlock, Det skulle bli en anskrämlig Meduzaliknande och svindyr skapelse.

MEN. samma "yta" som hålen i 17 spiraler får man om man använder ett 40mm rör (grovt räknat)

Och nu till min fråga. Skulle man kunna bygga en kolonn med enbart fyllning/packning, en spritfälla och en 5m kylspiral med lyckat resultat eller är dessa tankar enbart resultatet av överdriven konsumtion av egna varor :wink:
På fäders arv skall framtid byggas.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

kolonn/spiral för "fältbruk"

Inlägg av stillton »

problemet blir att det blir för stora mängder sprit för vad ditt kylrör klarar den måste ju också vara 17 ggr större..
Detta löser man med ett konvektorelement.
finns vettiga LM-lösningar baserade på kolonn och konvektorelement
Användarvisningsbild
McKarl
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 05, 2009 16:27

kolonn/spiral för "fältbruk"

Inlägg av McKarl »

konvektorelement? en fläktkyld slinga eller? Har ju sett någon kolonn/spiralhybrid på forumet men jag hittar fan inte igen den.

Men själva principen då? ger ex dubbla utloppsstorleken dubbla mängden ånga att kondensera eller funkar det inte så? Man har ju trots allt ett vist tryck som styr ut ångan också.
På fäders arv skall framtid byggas.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

kolonn/spiral för "fältbruk"

Inlägg av stillton »

McKarl skrev:konvektorelement? en fläktkyld slinga eller? Har ju sett någon kolonn/spiralhybrid på forumet men jag hittar fan inte igen den.

Men själva principen då? ger ex dubbla utloppsstorleken dubbla mängden ånga att kondensera eller funkar det inte så? Man har ju trots allt ett vist tryck som styr ut ångan också.
jag menar såna här: http://web.tradekorea.com/upload_file/p ... img1_2.bmp
dom brukar sitta som element i husbilar och dylikt.

här är en skiss jag gjorde på en simpel CM (eller snarare PM, power management): http://i41.tinypic.com/o52k1y.jpg

men du kan bygga en vanlig LM och använda konvektorrören som refluxkylare. tror du behöver ca 1 meter rör per 500W, så du bör klara dig bra på 2 meter om du kör på 1000W.
använd en 1-1,5 meter hög 2" kolonn

det finns kolonnspiraler, men du kan inte köra dom fortare än en vanlig spiral, då blir det för mycket vätska i spiralen, som ställer till problem (övertryck som sabbar balansen osv). det är inte uttagsstorleken som bestämmer mängden ånga, utan hur mycket effekt du har i kokkärlet (och hur välisolerad den är). beskrivning på kolonnspiralen finns i den engelska varianten av pdf-filen om spiralbrännaren.
Användarvisningsbild
McKarl
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 05, 2009 16:27

kolonn/spiral för "fältbruk"

Inlägg av McKarl »

Solklart. Tackar!
På fäders arv skall framtid byggas.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

kolonn/spiral för "fältbruk"

Inlägg av stillton »

släng upp en bild på bygget här sen: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=11850
så kanske du får lite inspiration att vidareutveckla din skapelse under vintern :)
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst