Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolonn till spiralbrännaren!

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
Användarvisningsbild
Morbiddragon
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Morbiddragon »

OK! Då är jag med i matchen igen :) Vaaaarför är rinkaby-rör så sega :( det har ju gått en hel dag! :D
Min tanke med kolonnen är inte att öka hastigheten utan fortsätta köra med vattenkokar elementet & 1droppe/min men få det ännu bättre än vad det redan är :) Så då skippar jag kylningen på stigar sidan och kyler bara ner sidan.
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, du förstår,
när jag var liten var jag oxå en " gangster " som du,
rånade affärer sket i skolan o spottade på min hund, men
kolla på mig nu, jag är förändrad!
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Mooki »

Morbiddragon skrev:Min tanke med kolonnen är inte att öka hastigheten utan fortsätta köra med vattenkokar elementet & 1droppe/min men få det ännu bättre än vad det redan är :)
Precis det som är tanken bakom kolonn-spiral, kör själv sammalunda :P
Lycka till!

/M
Användarvisningsbild
Morbiddragon
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Morbiddragon »

Då kanske du även kan svara på detta!? Jag brukar ta bort "Head" sen kör jag tills brännaren ligger på typ 98 grader det brukar ge ungefär 10liter 40% kolat & klart. Om man nu gör som tex Rikku (eller hur han nu stavar) så skriver han ofta om att ta bort både "head" och "tail" och slänga ner dom i nästa sats...vad blir kontentan av detta??? han höjer % halten i mäsken och kan ta ut lite mer main..hur mycket undrar man då? risken att han INTE kolar main utan bara dricker det är ju liten om han inte supit bort sina smaklökar? hjälp mig att förstå varför man inte tar ut 4.5liter 95% utan bara 2.5liter och slänger resten i nästa tunna?? jaja nog om detta nu är det färdigtänkt för idag :)
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, du förstår,
när jag var liten var jag oxå en " gangster " som du,
rånade affärer sket i skolan o spottade på min hund, men
kolla på mig nu, jag är förändrad!
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Mooki »

Det är för att man för mycket tid... :)

Näe, allvarligt så tar man hand om det allra göttaste, så kör man om resten. Blir totalt sett inte mer spill.
Fördelen är att man slipper kola särskilt mycket då spriten redan är väldigt ren (om än inte alltid helt perfekt). Finns de som lyckas få ut drickfärdigt direkt ner i dunken.
Nästa kok kan man ta lite större body, så det är framförallt första koket som ger låg utdelning.
Själv kör jag strippning, sedan KMnO4 och filtrering och sedan bikarbonat, så mängden heads & tails minskar rätt mycket. Då får jag hygglig utdelning och kan spara heads & tails till nästa sats utan att vara torrlagd på en gång ;)

/M
Användarvisningsbild
Morbiddragon
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Morbiddragon »

Ok ja jag får väl pröva det en gång innan jag dizzar det :) Idag har jag satt i ett till element på 2kw så starten går lite snabbare, paketet ligger hos dhl ända tills på måndag :evil: men men då har man nått att göra efter jobbet oxå hehehehehe
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, du förstår,
när jag var liten var jag oxå en " gangster " som du,
rånade affärer sket i skolan o spottade på min hund, men
kolla på mig nu, jag är förändrad!
Användarvisningsbild
Morbiddragon
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Morbiddragon »

Jaha nu är det klart & jag kunde inte vara mer nöjd!!!! mellan 96 & 97% mätt med en temperatur på 20 grader som min mätare kräver för att mäta rätt.

Två element var av ett under själva bränningen
Bild

Test utan lödning eller något annat
Bild

Om det ser ut såhär HAR DU GJORT FEL!!!

Bild

Rikligt med silikon ska de va :)
Bild

Med denna vart det bra flås och kopparen vart ordentligt varm.
Bild

Fäste för spiralen är bra att ha :)
Bild

Såhär ska det se ut när man lödit hehehehe
Bild
Bild

Stålbollar eller bollar av stål :)
Bild
Bild

Kylning till spiralen (Luft är lättare än vatten) hahahahaha
Bild

Här är skönheten!
Bild

Och såhär trevlig kan det se ut när det är klart!!!!

Bild[/img]
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, du förstår,
när jag var liten var jag oxå en " gangster " som du,
rånade affärer sket i skolan o spottade på min hund, men
kolla på mig nu, jag är förändrad!
mäsklasse
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 19, 2008 21:27

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av mäsklasse »

Morbiddragon skrev:Jaha nu är det klart & jag kunde inte vara mer nöjd!!!! mellan 96 & 97% mätt med en temperatur på 20 grader som min mätare kräver för att mäta rätt.
----




Riktigt snyggt Morbiddragon !!!. fett nice att du fick ut så starkt direkt men saknar lite info om hur lång tild bräningen tog ha du någon regulator till din skönhet eller kör du full efekt ??.

Mooki !!.. Du som ha en sån skönhet till stripper vart hitta man mer info om dom råka bli med stripper nyss :roll:
Användarvisningsbild
Morbiddragon
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Morbiddragon »

Tackar jo regulator från sverre som vanligt och 201watt ungefär allt tar ca 25tim och man behövde faktiskt inte kola om man inte ville efter...helt otroligt enligt mig..kanske lucky shot men det visar sig nästa omgång :)
En grej som jag inte skrev var att isoleringen var helt onödig för den fick jag ta bort både på kärl och kolonn för det vart så varmt så lägsta på regulatorn resulterade i varm sprit...så den är inte riktigt lika fin att titta på nu men resultatet får duga :)
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, du förstår,
när jag var liten var jag oxå en " gangster " som du,
rånade affärer sket i skolan o spottade på min hund, men
kolla på mig nu, jag är förändrad!
mäsklasse
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 19, 2008 21:27

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av mäsklasse »

Okej jo ja tänke vell at du hadde en regulator från sverres som nästan alla andra..hmm 25 timar =30l mäsk inte illa.. och ed den procenten...
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Mooki »

Morbiddragon skrev:Jaha nu är det klart & jag kunde inte vara mer nöjd!!!! mellan 96 & 97% mätt med en temperatur på 20 grader som min mätare kräver för att mäta rätt......
Stort grattis! - och snygg byggbeskrivning till på köpet.
Ska du bjuda arbetskamraterna på cigarrer nu då... :P

mäsklasse skrev:Mooki !!.. Du som ha en sån skönhet till stripper vart hitta man mer info om dom råka bli med stripper nyss :roll:
Hmmm, nu hängde jag inte riktigt med. Undrar du om det är fler som byggt strippers nyligen eller är det allmän-info om strippers du söker?

/M
mäsklasse
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 19, 2008 21:27

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av mäsklasse »

byggt strippers nyligen eller är det allmän-info om strippers du söker?

både och skulle ju va klockrent kommer bilder på min tillveckan..ha provat sökfunktionern men de inte så mycke..
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Mooki »

Orkar du traggla igenom en massa fanatisk dynga finns det en hel del användbar info hos homedistiller.org:
http://homedistiller.org/forum/viewforum.php?f=16
Dock ska man vara medveten om att mycket som anges vara sanningar på det forumet i själva verket är folks subjektiva åsikter.

Har för mig att det funnits trådar om sk. "Shotgun-strippers" för några år sedan, men de dyker inte upp vid en sökning. Du kan även hitta en del trådar på "det andra forumet" - fick 61 träffar vid sökning på "stripper".

/M
rjcoltn
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 11, 2008 23:14

ad

Inlägg av rjcoltn »

Skulle man inte kunna låta det droppa rätt ner i ett kolrör?:P så får man 2 flugor i en smäll dvs
Användarvisningsbild
Morbiddragon
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Morbiddragon »

Tyvärr inte då "dom som vet" säger att kolet arbetar bäst mellan 39-43%..dessutom verkar det inte så smart då spriten förmodligen hinner avdunsta innan kolet blive så pass blött så det kan rinna igenom något ) Men tanken var god :P
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, du förstår,
när jag var liten var jag oxå en " gangster " som du,
rånade affärer sket i skolan o spottade på min hund, men
kolla på mig nu, jag är förändrad!
rjcoltn
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 11, 2008 23:14

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av rjcoltn »

Morbiddragon skrev:Tyvärr inte då "dom som vet" säger att kolet arbetar bäst mellan 39-43%..dessutom verkar det inte så smart då spriten förmodligen hinner avdunsta innan kolet blive så pass blött så det kan rinna igenom något ) Men tanken var god :P
Jo, men "dom som vet" vet oxå att kolet redan ska vara blött innan man häller igenom spriten.. + att det droppar typ samma hastihet från brännaren om det kan göra från kolröret så de skulle kanske kunna fungera på nå sätt:P men de där med procenten kan bli svårt att få till
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst