Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av Olofss0n »

Har tänkt att bygga mig en kolonn spiralbrännare och behöver tips och råd och en ritning.
Stillton sa att man ej behövde löda så jag undrar hur man gör då om man inte behöver göra det? :)
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av savonit »

Har inget att säga men är själv intresserad av detta och hade tankarna på att skapa en identisk tråd om några veckor. tack för hjälpen nu tar vi det i denna.

Antar att man skulle kunna göra den lödningsfri med så kallade mejerikopplingar men hur det funkar vet jag inte.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av Godot »

Har du spiral nu och vad är det för dimension på den?

Vad har du för kärl, värmekälla och hur styr du den?
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av savonit »

Ursäkta, känns som att jag kapar din tråd, så kanske skall starta en egen.
Men jag börjar på noll, enda som finns är en tom hink.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av Godot »

Spelar ju ingen roll vems tråden är så länge alla som läser den får något ut av den.

En tom hink behöver värme. Bäst och enklast enligt mig är att montera i ett element från en vattenkokare. Elementet monteras enkelt i sidan av hinken i ett hål i rätt storlek. Ämnet har behandlats flera gånger tidigare. Elementet måste ha tillräcklig effekt.
1. Vad är tillräcklig effekt för en kolonnspiralbrännare?
Beror såklart en hel del på hur kärlet är isolerat etc. Men någon fingervisning måste finnas? 300W lär inte räcka.

Elementet måste också regleras i en kolonnsprilarbrännare. Effektreglering och regulatorer har även dessa behandlats tidigare. Svebry tillhandahåller en variant, som dock inte alltid är helt pålitlig.
2. Finns det andra sätt att reglera? Mer eller mindre isolering?

En tom hink måste också ha ett lock. De flesta hinkar har dock ett passande tättslutande lock. Om inte måste ett sådant införskaffas.
I locket skall kolonnen infästas.
3. Vilken metod är bäst att fästa kolonnen i locket med?
Batman har i sin byggtråd lite bilder på hur han har gjort. Med plåt på lockets in- och utsida. Bultar igenom och silikon emellan.

När hålet för kolonnen skall göras måste man veta hur stor kolonnen skall vara.
4. Vilken dimension på kolonnen är bäst? 2'' eller räcker 1.5''? Hur lång skall den vara?
Kolonnen måste också fyllas med någonting. Kopparnät eller skurbollar. Därom tvista de lärde. Skurbollar hittar man i närmsta välsorterade livsmedelsaffär. Kopparnät går att beställa på nätet.

I toppen av kolonnen skall spiralen fästas.
5. Hur gör man övergången mellan kolonn och spiral enklast?
Självklart utan att behöva löda eller ha andra "konstigheter" för sig.
Rinkaby har "T-rörs förminskningar" som man i teorin skulle kunna koppla fler efter varandra med silikon eller gängtejp emellan för att i slutändan komma till rätt dimension för spiralen. Känns dock väldigt krångligt och dyrt.

Själva spiralen måste ju också ha vissa mått och dimensioner.
6. Vad ska spiralen ha för mått?
Eller skall man bara koppla på sin vanliga fungerande spiral som förlänging på kolonnen?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av stillton »

Godot skrev: 4. Vilken dimension på kolonnen är bäst? 2'' eller räcker 1.5''? Hur lång skall den vara?
mer än 1.5" är nog ganska meningslöst med tanke på att ånghastigheten är så pass låg, borde snarare gå att göra den ännu tunnare med bibehållet gott resultat tycker jag.
Godot skrev: 5. Hur gör man övergången mellan kolonn och spiral enklast?
Självklart utan att behöva löda eller ha andra "konstigheter" för sig.
Rinkaby har "T-rörs förminskningar" som man i teorin skulle kunna koppla fler efter varandra med silikon eller gängtejp emellan för att i slutändan komma till rätt dimension för spiralen. Känns dock väldigt krångligt och dyrt.
var något sådant jag tänkte mig när jag sa att den går att göra lödfri. gör man inte kolonnen för grov så blir det inte så dyrt.
annars bör det ju gå att sätta fast en ändpropp av lödtyp med samma metod, och sen fästa nån sorts bordsgenomföring i denna. då går det ju enkelt att plocka isär maskinen i ändproppen också.
Godot skrev: Själva spiralen måste ju också ha vissa mått och dimensioner.
6. Vad ska spiralen ha för mått?
Eller skall man bara koppla på sin vanliga fungerande spiral som förlänging på kolonnen?
det tycker jag gott man kan göra.
missa heller inte rikus kapitel om detta i den engelska spiral.pdf
från sidan 18:
The Spiral Still
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av Olofss0n »

Hur viktigt är det att kyldelen måste vara en spiral? :D
Kyldelen för mig blev en väldigt lång spiral eftersom det hände nåt när jag skulle böja till den.

Den är ungefär dubbelt så lång som stigarspiralen men det kanske inte spelar nån roll bara den kyler? :)
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av stillton »

Olofss0n skrev:Hur viktigt är det att kyldelen måste vara en spiral? :D
Kyldelen för mig blev en väldigt lång spiral eftersom det hände nåt när jag skulle böja till den.

Den är ungefär dubbelt så lång som stigarspiralen men det kanske inte spelar nån roll bara den kyler? :)
bara det inte blir något vattenlås så är det lugnt.
Användarvisningsbild
Alfon
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: mån sep 14, 2009 15:04

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av Alfon »

Jeg har en kobberkolonne spiralis med (1meter)35mm kolonne og spiralen er mykloddet med reduksjoner ner til(5meter) 10mm spiral på toppen.
Spiralen er vel ca 3meter opp og 2meter ned.
Kolonnen er isolert med rørisolasjon

Er det forresten noen som har centreringsring på kolonnespiralis?
Er det i så fall noen som har testet med og uten?
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av Olofss0n »

stillton skrev:
Olofss0n skrev:Hur viktigt är det att kyldelen måste vara en spiral? :D
Kyldelen för mig blev en väldigt lång spiral eftersom det hände nåt när jag skulle böja till den.

Den är ungefär dubbelt så lång som stigarspiralen men det kanske inte spelar nån roll bara den kyler? :)
bara det inte blir något vattenlås så är det lugnt.

Fan va bra, ska sätta mäsken nu och inhandla en vinhink nån dag framöver.
Senast redigerad av Olofss0n, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av Mooki »

Alfon skrev:Er det forresten noen som har centreringsring på kolonnespiralis?
Er det i så fall noen som har testet med og uten?
Har umgåtts med tanken att "hotta upp" min kolonn-spiral med centreringsringar.
Kan inte se några skäl att det inte ska fungera - det borde fylla samma funktion i ett kolonnrör oavsett vad man använder för refluxhuvud.
Tyvärr så är anden villig men köttet svagt... :P
Får se om jag tar mig i kragen nån dag och förverkligar idéerna, har 1mx42mm kolonn så jag tänker mig att 2-3 centreringsringar borde vara lagom - fast fyllningen blir nog problem om man inte gör kolonnen delbar :(
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av Godot »

Mooki skrev: Har umgåtts med tanken att "hotta upp" min kolonn-spiral med centreringsringar.
Kan inte se några skäl att det inte ska fungera - det borde fylla samma funktion i ett kolonnrör oavsett vad man använder för refluxhuvud.
Tyvärr så är anden villig men köttet svagt... :P
Får se om jag tar mig i kragen nån dag och förverkligar idéerna, har 1mx42mm kolonn så jag tänker mig att 2-3 centreringsringar borde vara lagom - fast fyllningen blir nog problem om man inte gör kolonnen delbar :(
Kan man inte tänka sig skjutbara centreringsringar? Alltså att de är "delbara" och går att skjuta in och ut, med fyllning emellan?

Hur har du för övrigt löst övergången mellan kolonn och spiral?
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av Mooki »

Godot skrev:Kan man inte tänka sig skjutbara centreringsringar? Alltså att de är "delbara" och går att skjuta in och ut, med fyllning emellan?
Hmmm, borde funka - gav mig iofs en annan idé - man borde kunna ha en fast centreringsring och en i toppen som kläms av övergången till spiralen.
Då kan man få in fyllningen från var sitt håll, sen om man får ut det igen är en annan femma :P
Godot skrev:Hur har du för övrigt löst övergången mellan kolonn och spiral?
Har lött fast en "7597" (övergångsnippel utv.) i kolonnen.
Sedan "4183" (metallhuv med packning, mässing) som dras fast med gängtejp. I denna huv har jag borrat och fäst en vanlig skarvkoppling samt kört silikon och packning, bytte dock till "4267" (mutter med fläns) istället för klämringskopplingen för att fästa i huven.
Spiralen fästs med klämringskoppling i andra änden av skarvkopplingen.
Rinkaby-artikelnummer, förstås... ;)
Användarvisningsbild
Alfon
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: mån sep 14, 2009 15:04

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av Alfon »

Jeg har en muffe liggende og bør vel kjøpe en til så er det jo bare å kappe kolonnen på to plasser. En kan jo alltids bruke akvariumssilikon istedenfor å lodde slik at man får åpnet opp igjen dersom man ønsker å ta ut gryteskrubbene for rengjøring etc.

Vanskelig er det ikke men det spørs om jeg gidder :o
bakfull
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 09, 2011 18:45

Hjälp med kolonn spiralbrännare!

Inlägg av bakfull »

Finns de nån vänlig själ här på forumet som vill göra en spiral till mig och skicka med Posten eller dyligt? :)

Har typ 20 mil till närmaste CO och Biltema. :(
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst