Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Praktiska erfarenheter av era kolonn/spiralisar

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Praktiska erfarenheter av era kolonn/spiralisar

Inlägg av Farbror_Plast »

Jag kör effektregulator till ett 2.2 kw element. Till den har jag en bra effektmätare som för att hålla koll på vilken effekt jag använder. Om jag ställer in ett värde och väntar 20 minuter så har effekten ändrats något, kan ändras så mycket som upp till 50W. Om det beror på svängningar i spänningen på elnätet eller om det är effektregulatorn som spökar vet jag inte, hur som helst så lär det påverka en spiral för mycket. Vad jag förstår så har flera upplevt samma sak, men de som kör med effektregulator för att styra ett stort element till sin spiral kan svara på det bättre.

Hur som helst så innebär det att om ditt värmeelement är på lägre effekt redan från början så blir svängningarna mindre och påverkar inte så värst mycket, på så sätt är den lösningen du nämner bra, bara du inte får för låg effekt.

Konvektorrör finns hos husvagnsfirmorna, t.ex http://www.husvagn-svensson.se 700 mm konvektorrör 22 mm aluminium kostar 100 kr

Kosenkorva, vilken typ av kylning man använder spelar ingen större roll

en liten extra bonus med att ha spiral som kylare är att kylaren i sig separar lite extra. En hink blir inte samma sak. Det krävs att man tänker igenom konstruktionen så att man dels kan få ut tillräckligt med destillat utan att det ansamlas för mycket destillat i hinken ovanför. Personligen tycker jag konvektorrör eller rör verkar enklare.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 908
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Praktiska erfarenheter av era kolonn/spiralisar

Inlägg av rkr »

300W is plenty for spiral column if you insulate it well.

2 meters of convector pipe was able to cool 1600W worth of power from uninsulated potstill filled with water. Should cool ~1000W with ethanol and good insulation

Having 3 835W elements in serie is a good idea, I'd still recommend adding a power regulator though. Adjustments made by adding/removing insulation tend to be too coarse. 273W will work but there's no power to spare, so use good insulation.

Greetz, Riku
Användarvisningsbild
donk
Bryggare
Inlägg: 186
Blev medlem: sön apr 04, 2004 2:00

Praktiska erfarenheter av era kolonn/spiralisar

Inlägg av donk »

Okej! Tack för svaren!
Jag kanske nöjer mig med två element då. Om min 300W dimmer inte pallar det, så får jag väl införskaffa en 400Wattare ist. Tack för tipset om husvagnsnissarna FP!
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Praktiska erfarenheter av era kolonn/spiralisar

Inlägg av Koskenkorva »

Kan man inte sätta en sådan här i toppen på kolonnen?

http://www.amphora-society.com/Equipmen ... uip_3.html

Kyler ner 10kW och allt, ställer man in den rätt borde man ju kunna få det att droppa lite lagom över kolonnen.

Läste om det där med kylning med bromsrör lindade runt röret. Kan man kolonnen stickandes nästan upp till toppen på hinken, och sedan ha en bromsrörs spiral på in- och utsidan på kolonnen som kyler både sköte reflux och slutgiltig kylning? Så kanske man kan sätta en kulventil i toppen på den kolonnen och vips har man en VM?

Min PP hink som jag har i änden på min slangbrännare pallar alkoholångorna utan problem.
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Smile
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jan 29, 2004 1:00
Ort: I ena ?nden av spiralen

Praktiska erfarenheter av era kolonn/spiralisar

Inlägg av Smile »

Lyfter upp tråden igen. Lovar att jag både sökt och letat i pdf och här på forumet, men jag hittar ingen som gjort som jag skulle vilja göra, inte med min dimension på rör (hur lät det då...) Nu har ju flera av er haft igång era sprial+kolonn-konstruktioner och kanske hittat nån idealisk lösning på monteringen... :?: :)

Jag har en 10mm spiral som jag nu efter alla rekommendationer skall komplettera med kolonn.
Kokkärlet är en vanlig vinhink med 2,2kw element + dimmer.
Har införskaffat ett stycke kopparrör med innerdiameter på 39mm och ytterdiam 42mm. Längd 80cm, för rörfirman hade just en sån bit över. Möjligen kapar jag den en bit för ännu smidigare hantering.

Röret är alltså hyggligt grovt, vvs-prylarna i koppar och 42mm-klassen kostar som om dom vore gjorda av rent guld, och jag helst inte vill förstärka locket utan hålla det mesta demonterbart och oskyldigt okomplicerat. En gummi-muff eller liknande som bara håller tätt mellan lock och kolonn hade varit smidigast, för sprial+kolonn kommer att hängas upp på väggen och kommer inte att belasta locket. Då borde man ju klara sig utan förstärkning på lock.

Fortsätter klura och kollar runt, men om nån av har tänkt som jag och realiserat det så meddela gärna vad du använde!

Ha det!
/Smile
Användarvisningsbild
Twinturbo
Bryggare
Inlägg: 104
Blev medlem: sön feb 19, 2006 1:00

Praktiska erfarenheter av era kolonn/spiralisar

Inlägg av Twinturbo »

jag tänkte att det måste ju nästan vara bättre att ha längre på
kylsidan jag har 12mm ca 3m på kylsidan och 2,5m på stigarsidan
tänkte även ta ett typ 10cm långt 15mm rör sista biten ner till hinken och fylla med skubollar


Bör ju fungera bättre?
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst