Hej alla bryggare!
Jag funderar på att uppgradera min kolonn och har fastnat i valet mellan koppar- och rostfri fyllning. Jag har läst en hel del om båda materialen, men jag skulle gärna höra era personliga erfarenheter och åsikter.
* **Koppar:** Jag förstår att koppar har en katalytisk effekt och kan hjälpa till att ta bort oönskade svavelhaltiga föreningar. Men är det verkligen en märkbar skillnad i slutprodukten jämfört med rostfritt? Hur påverkar koppar smaken och aromen? Finns det några nackdelar, som till exempel behovet av noggrannare rengöring eller risk för utfällning?
* **Rostfritt stål:** Rostfritt är ju mer lättskött och tåligt. Men tappar man något väsentligt i renhet eller smak jämfört med koppar? Är det något speciellt man bör tänka på när man väljer rostfri fyllning, till exempel typ av stål eller ytstruktur?
Jag är mest intresserad av att få en så ren och neutral sprit som möjligt, men jag vill samtidigt undvika att göra onödiga kompromisser. Alla tips, råd och erfarenheter är välkomna!
Tack på förhand!.
Koppar vs. Rostfritt - Erfarenheter?
Re: Koppar vs. Rostfritt - Erfarenheter?
Det räcker med att ha väldigt lite koppar för att ta del av fördelarna är min uppfattning. Typ en/två skurbollar gjorda av koppar och resten rostfritt.
Tvekar på att man tjänar något på att ha hela fyllningen eller röret gjort av koppar, blir nog bara jobbigare att rengöra.
Tvekar på att man tjänar något på att ha hela fyllningen eller röret gjort av koppar, blir nog bara jobbigare att rengöra.
Re: Koppar vs. Rostfritt - Erfarenheter?
Copper gives you a slightly sweetish tone for your spirits, more rounded than stainless steel only still which tends to make harsher spirits. I use copper pipes for my column pieces + copper condensers and I don't think I've ever cleaned them, still making good spirits after countless runs. In principle you could just use copper condensers to get that copper effect for your spirits, as a bonus they are much more efficient in cooling.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon
If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble
Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble
Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening