Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolonn till spiralen

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Kolonn till spiralen

Inlägg av Groover »

Jag skulle vilja prova men jag är lite rädd för att göra en koppling mellan hink och rör. Vill helst ha det så stabilt som möjligt. Vill inte använda stöd för att hålla uppe den (om man inte bygger in stödet i apparaten).
abbababbaccc

Kolonn till spiralen

Inlägg av abbababbaccc »

Hope you don't mind me popping in with English, but my swedish just plainly sucks. There are several ways to attach a copper column to the lid. What I'd suggest is using a tight hole in the lid which has the column going through. A plate attached to the column to keep it from sinking into the bucket and RTV type silicone used to glue the plate to the bucket lid and to seal everything up. Sturdiest approach would be copper plate soldered to the pipe, but if that's not possible other materials will do as well. Say, a piece of plywood with a hole for the column, piece of 2" by 4" or 4" by 4" attached to the plywood with screws and having similar hole. That should provide enough support. Add a hose clamp to the column to keep it from falling through the support structure, another stainless hoseclamp to the piece of column that goes inside the bucket to keep it in place.

About the column, using larger diameter helps preventing channeling along the pipe surface, so I'd suggest using at least 32mm pipe. Reducer couplings are the best way to attach the spiral to the column. Available at your local plumbing store. As "Farbror Plast" suggested spiral inside a spiral is more stable approach for the condenser. You can add a 10mm pipe connector on top of the column if you want to keep the spiral removable.

My last run was for corn whiskey, it works good for flavoured spirits as well. You'll just have to be very carefull with power setting if you want automated shutdown and precise end cut (mine went a tad bit long, but then again I was greedy).

Try it, you'll like the results. If you are carefull and keep it slow + use moderate cuts you don't need to charcoal.

Greetz, Riku
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonn till spiralen

Inlägg av Farbror_Plast »

Tjena Riku, kul att du tittar in. Snart vill vi se att du skriver på svenska också ;)

Angående diameter på röret. Det är inte helt lätt att avgöra vad som är bäst, men generellt sett så klarar en mindre diameter separera bättre än en större.
HETP kan bli betydligt mindre på en lägre diameter, jag har data på pro-pak och heli-pak här och de visar båda på en ganska stor skillnad, i alla fall pro-pak. Läste samma sak i chemical engineering.
Vad jag menar är att det är bäst att ha en kolonn som ligger lagom i förhållande till hur snabbt det går.
I spiralen är effekten runt 150-200W, resten går till värmeföluster. Med för stor kolonn är det istället risk för att det inte blir tillräckligt flöde på fyllningen.

Koppling, jag gjorde en till min senaste nu som jag tycker är bra till 35 mm kopparrör,
rinkabyror.se : övergång gäng till lödkoppling nr 3806 pris 49 kr, Rörnippel förminskning nr 4142 pris 59 kr, flänsmutter nr 4269 pris 12 kr.
Fördelen är att man får en rejäl tät koppling som man skruvar fast på locket, tack vare förminskningen och flänsmuttern så behöver inte hålet i locket vara med jättebra precision.
Annat alternativ som säkert fungerar är övergång gäng till lödkoppling, och sen direkt 2 st flänsmuttrar (om man nu får plats med två sådana muttrar på gängan)
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Kolonn till spiralen

Inlägg av Lasse_Kongo »

Jag får inte registreringen på Yahoo att fungera ... Är det någon som har möjlighet att kasta upp bilderna på något annat ställe?
abbababbaccc

Kolonn till spiralen

Inlägg av abbababbaccc »

Farbror Plast hade det lite fel, de här funkar ju:

http://groups.yahoo.com/group/Distiller ... l-head.JPG
http://groups.yahoo.com/group/Distiller ... -setup.JPG

I chrushed the heater a bit to make it slim enough to slide into the boiler through 40mm pipe. This way I can use the system as another head in my regular still (25l stock pott).

Greetz, Riku
Användarvisningsbild
Bushwhacker
Bryggare
Inlägg: 199
Blev medlem: sön jul 27, 2003 2:00

Kolonn till spiralen

Inlägg av Bushwhacker »

Lasse_Kongo skrev: Jag får inte registreringen på Yahoo att fungera ... Är det någon som har möjlighet att kasta upp bilderna på något annat ställe?
Jodå, hoppas det är okej, Riku ?

http://www.geocities.com/fotogenteknik/ ... olonn.html
Tyrkisk Peber

Isoleringsmaterial?

Inlägg av Tyrkisk Peber »

Vad använder ni för att isolera t.ex. kolonnen, i diskussionen ovan?

Likaså om man har skalat av isoleringen på sitt prisolrör, men behöver isolera det igen - vad kan man använda för material till detta då?
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonn till spiralen

Inlägg av Farbror_Plast »

Det finns mineralullsskålar att köpa till kopparrör. Praktiskt och blir snyggt. rinkabyror.se

Armaflex kan man använda också.
Användarvisningsbild
slimme
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 11, 2003 2:00

packning

Inlägg av slimme »

Vilken blir skillnaden om man packar kollonen hårt respektive mjukt med kopparnätet, alltså fyllnaden i röret?
Hur skall kollenen vara packad för att få optimal kvalitet?
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonn till spiralen

Inlägg av Farbror_Plast »

Du kan packa hårt om du vill, effekten på spiralen är så låg att det inte blir några problem för en kolonn+spiral i alla fall. kopparnätet är svårt att få packat för hårt. så linda på
Fad Gadget

Kolonnfyllning?

Inlägg av Fad Gadget »

Farbror Plast verkar ju vara en klippa på det mesta här. Därför går några frågor till dig (om du har tid, du har säkert svarat på dussintals såna här frågor innan!) angående kolonnen och dess fyllning.

1) Var köper man kopparnät som det talas om, hur skall de behandlas och placeras i kolonnen osv?

2) Vad är det för typ av skurbollar (stål) det talas om, var hittar man sådana och skall de bara stoppa i kolonnen så många som får plats?

3) Om man nu ska ha något slags fyllning i sin kolonn så måste man väl se till att den inte trillar ner i hinken, utan stannar kvar i kolonnen. Är det bara att löda några tvärgående koppartrådar i botten av kolonnen, i änden som går ner i hinken, så att fyllningen stannar där? Eller kläms ev. bollar/nät fast tillräckligt hårt ändå, utan nåt stopp i botten?

4) Var är den huvudsakliga funktionen med fyllning, jämfört med om man har en helt tom kolonn? Antar att det har något att göra med att vattenångan kondenserar mot fyllningen medan etanolångorna fortsätter uppåt (av någon anledning)...?

(Jag är total nybörjare, hoppas på överseende för alla dumma frågor. Men här verkar finnas många bra snubbar med goda idéer, ska nog skapa mig ett konto nu!)
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonn till spiralen

Inlägg av Farbror_Plast »

Alla frågor du frågar finns redan besvarade tidigare i forumet, men jag kan dra det korta svaret här så kan du söka på forumet efter mer information.

1. www.amphora-society.com

2. Stålbollar är stålullstrassel. Du hittar det i matvarubutikerna bland städartiklar. Används för att göra rent grytor med. Kron och Maria är vanligast förekommande märken, sök på forumet för mer information

3. Trasslet hålls på plats av väggarna på kolonnen, sitter ordentligt, samma med nät

4. Sök på forumet, men kortfattat, när återflödet från spiralen (dvs sprit med svagare styrka som rinner ner tillbaka till kokkärlet) möter ångan som går uppåt så kokar återflödet igen, styrkan blir högre. Fyllningen sprider flödet som går ner och det blir bra kontakt mellan vätska och ånga, styrkan ökar snabbt. Ju finare fyllning desto bättre. Att ha fyllning och dessutom bra fyllning är väldigt viktigt för att en kolonn ska fungera bra.
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Fördelning av fyllningsmaterial?

Inlägg av Sauron »

Ja, kopparnätet som amphora-society säljer är ju verkligen fint, nu undrar jag bara vad ni säger om hur mycket nät man ska stoppa i?

Jag har ett 50 cm kopparrör, diameter 35 mm, som jag har tänkt att fylla. Frågan är om det ska vara nät i hela röret, eller om man ska börja med fyllningen några cm upp? Och kanske lämna de sista cm i röret utan fyllning, innan röret övergår i spiralen? Tänkte att det kanske "sätter igen" sig om man har precis hela kolonnen fylld med detta täta material...
(Det är väl bara att prova olika varianter iofs, men nån kanske har erfarenhet och tips om detta.)

F.ö. såg jag att Gert Strand avrådde från att använda skurbollar av stål, pga att de kunde innehålla rester av andra mindre angenäma metaller (t ex bly). Han vill att man ska köpa hans Raschig-ringar istället... :wink: Men de kan väl aldrig komma i närheten av skurbollar/nät när det gäller kontaktarea.
Användarvisningsbild
fenrisulven
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis aug 26, 2003 2:00

Kolonn till spiralen

Inlägg av fenrisulven »

Det där med att Gert vill att man ska andvända raschig bottnar nog mer i
att han vill sälja sin fyllning än att det kan vara bly i skur bollarna. :wink:
Om det vore minsta lilla bly i bollarna skulle dom inte få säljas tror jag.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kolonn till spiralen

Inlägg av Farbror_Plast »

Det har ingen betydelse om det är bly i heller. Metaller har grymt hög kokpunkt, så det följer inte med ångan.

Sauron, fyll hela röret och rulla nätet hårt. Det blir inte för tätt. Längst upp på 35 röret ska det ändå sitta en muff eller en koppling av något slag för att sätta dit spiralen. Det räcker med att det är en cm fritt utrymme längst upp
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst